منطقه حفاظت شده هلن ، عروس ایران

استان زیبا و باصفای چهارمحال بختیاری بکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری ایران است که با داشتن طبیعتی بکر و شگفت انگیز همچون نگینی در کشورمان می‌درخشد . یکی از بهترین و معروف‌ترین مناطق این استان منطقه حفاظت شده هلن می‌باشد . این منطقه با داشتن ‌ها دشت‌ها ، رودخانه‌ها و روستاها و آبادی‌های گوناگون به عروس ایران شهرت پیدا کرده است .

سالانه طبیعت دوستان بسیاری برای گشت و گذار ، تفریح و استراحت به منطقه حفاظت شده هلن رفته و از آرامش و طبیعت بکر و بی‌نظیرش لذت می‌برند . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی گردشگری کشورمان بیشتر آشنا کنیم .

معرفی منطقه حفاظت‌شده هلن

منطقه حفاظت شده هلن با داشتن ۴۰ هزار هکتار وسعت در همسایگی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است . این خطه در سال ۱۳۷۷ بنابر تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست مبنی بر حفاظت از ۱۰ درصد جنگل‌های کشور انتخاب شد و در سال ۱۳۸۰ تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت . در واقع دشت هلن پس از سبزکوه دومین منطقه حفاظت شده در چهارمحال بختیاری است که ۳۰ هکتار از آن را جنگل‌های عمدتاً از نوع بلوط غرب فرا گرفته . این منطقه از منابع آب رودخانه کارون ، رودخانه ارمند و چشمه‌های آب سفید ، تاگک  ،دل بالا ، گردک و … تامین می‌شود . در اطراف و داخل دشت هلن حدود ۳۱ روستا وجود دارد و عشایر خونگرم ایل بختیاری از دیگر ساکنان این منطقه به شمار می‌روند .

 

منطقه حفاظت‌شده هلن کجاست؟

همانطور که بیشتر هم اشاره کردیم منطقه حفاظت شده هلن از توابع استان چهارمحال بختیاری است . که در حوزه استحفاظی شهرستان‌های اردل ، لردگان و کیار واقع شده است . این منطقه در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر ناغان و ۱۱۰ کیلومتری جنوب شهر شهرکرد قرار دارد .

برای رفتن به دشت هلن باید ابتدا از جاده شهرکرد به ناغان رفته و سپس از جاده فرعی این شهر به سوی دشت هلن مسیر خود را ادامه دهید . برای طی این مسافت حدود ۳ ساعت زمان نیاز است .

 

پوشش گیاهی و جانوری دشت هلن

با رفتن به منطقه حفاظت شده هلن و تماشای آن خودتان تایید خواهید کرد که این دشت تابلویی از گل‌ها ، درختان و گیاهان مقاوم را به تصویر کشیده است . در فاصله اندکی از دشت هلن شاهد جنگل‌های انبوه بلوط غرب خواهید بود که تا ارتفاع ۲۰۰۰ متری خودنمایی می‌کنند . هرچه در ارتفاع بیشتر پیش بروید گونه‌های مقاوم‌تری مانند گون، دافنه ، پلاخور و … نیز روییده است . از جمله دیگر گیاهان منطقه حفاظت شده هلن می‌توان به : ارژن ، بنه ، بادام کوهی ، زالزالک ، گز ، شکر تیغال و … اشاره کرد . این پوشش گیاهی در اثر داشتن آب و هوای نیمه مرطوب و زیست بوم‌های رودخانه‌ای و حاشیه رودخانه‌ای به وجود آمده است .

شرایط مطلوب اقلیمی باعث وجود حیات وحش متنوعی نیز در این خطه شده است . از جانوران منطقه حفاظت شده هلن می‌توان به : روباه معمولی ، گرگ ، خرگوش ، خرس قهوه‌ای ، گراز ، سنجاب ایرانی ، بز و پرندگانی مانند عقاب طلایی ، زاغ نوک قرمز ، کبک ، کبوتر جنگلی و … اشاره کرد .

علت نام‌گذاری منطقه حفاظت‌شده هلن

منطقه حفاظت شده هلن نام خود را از پرستاری آمریکایی به نام هلن جفریز بختیار وام گرفته است . این پرستار که با یک پزشک ایرانی بختیاری ازدواج می‌کند در سال ۱۹۳۱ به ایران آمده و به همراه همسرش با ایل بختیاری کوچ می‌کند . هلن با اینکه از همسر ایرانی‌اش جدا می‌شود اما عمر خود را صرف مداوای مردم کرده و عشقی بی ‌شائبه به ایران و ایرانی نثار می‌کند .

در واقع ابتدا نام این پرستار فداکار به سبب قدردانی بر روی کوهی در این منطقه گذاشته می‌شود . اما بعدها این نام به سراسر دشت اطلاق شده و این منطقه به آن شهرت پیدا می‌کند . هلن در حال حاضر در شهر توس و در نزدیکی آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است .

در منطقه حفاظت‌شده هلن چه تفریحاتی را می توان تجربه کرد ؟

مهمترین و جذاب‌ترین تفریحی که گردشگران می‌توانند در منطقه حفاظت شده هلن تجربه کنند لذت بردن از چشم اندازهای شگفت انگیز آن ، آبشار دره عشق ، چشمه‌های پرآب مانند آب سفید و آب گلور ، جنگل‌ها و مراتع ، بازدید از عشایر و زندگی ساده و سنتی آنها و… می‌باشد .

علاوه بر این‌ها تفریحاتی در این منطقه وجود دارد که می‌توان با تجربه کردن هر یک از آنها سفر به این خطه را همه چیز تمام کرده و لذت آن را دوچندان کرد . از جمله این تفریحات تفریح‌های آبی می‌باشد که به سبب وجود سد کارون ۴ امکان آن فراهم شده است . سوار شدن بر قایق‌های بادی ، جامپ واتر ، سرسره آبی در طبیعت ، پرش از صخره ، شاتل و بنانا ، شنا و …بخشی از این تفریحات هیجان انگیز و لذت بخش است .

گردشگران همچنین می‌توانند به انجام برنامه‌های پرهیجانی مانند اسب سواری ،کوهنوردی و عکاسی از مناظر زیبای طبیعت و در این منطقه مشغول شوند . در سال‌های اخیر با تاسیس کمپ هلن طبیعت دوستان زیادی در چادرهای حرفه‌ای این منطقه اقامت کرده و از امکانات این کمپ شامل کافی شاپ و تفریحات آبی و سایر تفریحات ذکر شده استفاده می‌کنند .

 

در سفر به منطقه حفاظت‌شده هلن کجا اقامت کنیم؟

بسیاری از طبیعت دوستان و گردشگرانی که به منطقه حفاظت شده هلن سفر می‌کنند. ترجیح می‌دهند شب را با برپایی چادر و کمپینگ در دل طبیعت به صبح برسانند . برای این کار لازم است اصول و قواعد آن را رعایت کرده و تجهیزاتی مانند : کیسه خواب ، لوازم شخصی ، لباس مناسب  ، وسایل طبیعت گردی ، پتو و …به همراه داشته باشید .

همچنین می‌توانید به یکی از خانه‌های روستایی عشایری در نزدیکی دشت رفته و یک شب را در محیط سنتی و اصیل با فرهنگ و آداب و رسوم  عشایری سپری کنید .

اما اگر به دنبال رفاه و راحتی بیشتری هستید هم می‌توانید به شهرکرد رفته و در یکی از چندین هتل این شهر اقامتی راحت داشته باشید .

 

بهترین زمان برای سفر به منطقه حفاظت‌شده هلن

 

منطقه حفاظت شده هلن آب و هوایی نیمه مرطوب دارد که در تابستان‌ها گرم و خشک و در زمستان‌ها بسیار سرد می‌شود . انتخاب زمان مناسب برای سفر به این خطه بسته به سلیقه افراد متفاوت است . اما اگر ما بخواهیم یک زمان خاص به شما پیشنهاد دهیم بی‌شک بهار بهترین فصل برای بازدید از این منطقه می‌باشد . به خصوص در اردیبهشت ماه زیبایی‌های طبیعت در دشت هلن به اوج خود می‌رسد . اما تابستان‌ها نیز زمان مناسبی برای کمپینگ و انجام فعالیت‌های آبی در این منطقه است .

مشکلات زیست‌محیطی منطقه حفاظت‌شده هلن

متاسفانه منطقه حفاظت شده هلن در سال‌های اخیر با مشکلات زیست محیطی مواجه شده است که زیبایی و تنوع زیستی آن را دستخوش خطر و نابودی قرار داده است . از جمله این مشکلات می‌توان به :

چرای غیر مجاز

قطع درختان

آتش سوزی

توسعه غیر مجاز

کمبود امکانات و اعتبارات

آلودگی منابع آبی

زباله‌های گردشگری

شکار و صید غیر مجاز و… اشاره کرد .

 

 

راه های ارتباط با ما :

 

Www.rahetoos.ir

۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰

تلفن و ایتا

۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶

@Rahetoosflight

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام،ممنون از مطالب خوبتون، از مشهد با قطار هم میشه رفت؟