روستای هجیج کرمانشاه

روستای هجیج کرمانشاه

ما در مطلب روستاهای پلکانی ایران در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی این مناطق دیدنی و باصفا در کشورمان پرداختیم . در این مطلب سعی داریم به طور مفصل و اختصاصی روستای هجیج کرمانشاه را معرفی کنیم . این روستا با داشتن طبیعت سرسبز و فضایی دلنشین و باصفا و همچنین آب و هوایی معتدل و پاکیزه بسیار مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان قرار گرفته است .

در روستای هجیج  جلوه‌های متنوعی از طبیعت از جمله غارهای طبیعی ، رودخانه‌های خروشان و چشمه‌های پرآب جود دارد که آن را به یکی از دیدنی‌های کرمانشاه تبدیل کرده . اما مهم‌ترین عامل شهرت این روستا معماری منحصر به فرد و ساختار پلکانی خانه‌های آن می‌باشد . در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از مقاصد جذاب و دیدنی در غرب کشورمان آشنا کنیم .

روستای هجیج کجاست ؟

روستای هجیج در استان کرمانشاه و در ۱۲۳ کیلومتری مرکز استان واقع شده . فاصله این روستا با شهرستان پاوه ۳۴ کیلومتر می‌باشد . هجیج از جهت شمال با روستای نودشه و از سمت غرب با روستای سپیدار همسایه است . در جنوب این منطقه روستایی به نام تنگسیر و در شرق آن روستای نوسود واقع شده . ساختار پلکانی روستای هجیج کرمانشاه به این دلیل است که در منطقه اورامان و در دامنه کوه به وجود آمده . برای رفتن به این منطقه از کرمانشاه لازم است از طریق جاده کرمانشاه به پاوه و سپس جاده پاوه به نودشه و هجیج بروید .

 

معرفی روستای هجیج کرمانشاه

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم روستای هجیج کرمانشاه در منطقه اورامان پاوه با ساختاری پلکانی و طبیعتی منحصر به فرد جای گرفته است . شکل خاص معماری خانه‌ها ، مردمان مهمان نواز و خونگرم و محیط بکر و باصفای این منطقه باعث شده گردشگران زیادی در سفرشان به استان کرمانشاه سری هم به این روستا بزنند . ساختار پلکانی روستای هجیج باعث شده عده‌ای آن را ماسوله کرمانشاه لقب دهند .این منطقه همچنین به نام‌های دیگری همچون هجیج بالا ، هجیج نودشه و …شهرت دارد . مساحت روستا حدود ۵۳ هکتار است و شمال و غرب و جنوب آن را کوهستان فرا گرفته است .

تاریخچه

روستای هجیج کرمانشاه بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد . خانه‌های قدیمی و سنگی این روستا و همچنین مکان‌هایی از جمله امامزاده عبیدالله این قدمت تاریخی و کهن را تصدیق می‌کند . بر اساس روایت‌های متعددی که وجود دارد گفته شده یکی از خاندان ائمه در طی مبارزه با خلفای عباسی به این منطقه ‌می گریزد و بنای اولیه روستای هجیج را می‌گذارد  .

فرهنگ و مردم

مردم کرد مهمان نواز و دوست داشتنی روستای هجیج با لهجه کردی هورامی سخن می‌گوید . اغلب آنها به دامداری و پرورش طیور مشغولند و همچنین محصولاتی همچون شیر ، دوغ ، کشک ، روغن حیوانی و کره محلی تولید می‌کنند . برخی دیگر از اهالی روستا به باغداری می‌پردازند . به گونه‌ای که پرورش درختان یکی از مهم‌ترین منابع تامین درآمد مردم روستا به شمار می‌رود . سالانه مراسم و جشن‌های مختلفی مانند جشن نوروز ، غدیر و قربان  با آیین‌های سنتی در این منطقه برگزار می‌شود . زنان روستا نیز به انجام فعالیت‌هایی مانند حصیربافی ، سفالگری قالی ، قالیبافی و سبدبافی مشغول هستند .

 

وجه تسمیه

در مورد علت نامگذاری این روستا نظریه‌های گوناگونی مطرح است . برخی می‌گویند این کلمه از واژه هَجّ به معنای کوه گرفته شده و هجیج کوهستان یا محل کوهستانی معنا می‌دهد . عده ای دیگر معتقدند کلمه هجیج به معنی تکه‌های سنگ می‌باشد . یک نظریه دیگر هم وجود دارد که ریشه این کلمه را هُجَیج یعنی جشن و شادی می‌داند . اما در زبان کردی کلمه هجیج به معنی دره سرسبز و عمیق است که به شایستگی این نام را به این منطقه نسبت داده اند .

 

ویژگی های معماری

همانطور که گفتیم مهم‌ترین عامل شهرت روستای هجیج کرمانشاه ساختار معماری خاص آن و پلکانی بودن خانه‌های این منطقه است . این معماری که به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه و شرایط آب و هوایی شکل گرفته به گونه‌ای است که در آن پشت بام هر خانه حیاط خانه دیگر می‌باشد . اغلب خانه‌ها از جنس سنگ و چوب هستند . به این گونه که دیوارها از سنگ و ملات و سقف آنها هم از چوب ساخته شده . همچنین سقف منازل به دلیل آب و هوای کوهستانی و برای جلوگیری از نفوذ آب به شکل شیروانی طراحی شده . پنجره خانه‌ها هم برای اینکه مانع نفوذ سرما شود در ابعاد کوچک و مستطیلی می‌باشد . این نوع معماری نشان از قدمت و فرهنگ غنی این منطقه دارد که عامل مهمی در جذب گردشگر به روستای هجیج کرمانشاه بوده است .

 

 

جاهای دیدنی روستای هجیج

روستای هجیج کرمانشاه علاوه بر ساختار پلکانی و معماری خاص و دیدنی که دارد جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گوناگونی را نیز در خود جای داده که در ادامه به معرفی مختصری از آنها می‌پردازیم :

مسجد جامع

مسجد جامع روستای کرمانشاه با قدمتی که به دوره صفویه برمی‌گردد یکی از دیدنی‌ترین جاهای این منطقه است . این مسجد با داشتن معماری زیبا و سنتی در کنار رودخانه سیروان واقع شده .

کوسه هجیج

این نامیست که به یک امامزاده دیدنی و با صفا در این روستا اطلاق می‌کنند . در واقع کوسه هجیج جاذبه‌ای مذهبی است که برای مردم منطقه بسیار قابل احترام است . در این آرامگاه سید عبیدالله فرزند امام موسی کاظم و برادرش آرمیده اند .

ارتفاعات شاهو

این ارتفاعات بخشی از رشته کوه زاگرس هستند که با داشتن چشم اندازی بکر و تماشایی از چراگاه‌های سرسبز یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های طبیعی روستای هجیج کرمانشاه به شمار می‌رود . در دامنه این ارتفاعات چشمه‌های متعددی می‌جوشد که منبع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی شهرها و روستاهای اطراف است . در این منطقه گیاهان دارویی متعددی از جمله شاهو ، گل گاوزبان ، ختمی ، گون و … روییده است . سالانه گردشگران زیادی برای طبیعت گردی کمپینگ و کوهنوردی به ارتفاعات شاهو می‌روند .

سد داریان

سد داریان در مجاورت روستای هجیج و داریان قرار گرفته که با داشتن امکان قایقرانی برای گردشگران مکانی جذاب برای تفریح گشت و گذار به شمار می‌رود . داریان در واقع یک سد خاکی است که در سال ۱۳۹۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت . این سد علاوه بر تامین آب آشامیدنی و کشاورزی نقش مهمی در تولید برق و کنترل سیلاب منطقه ایفا می‌کند .

حوض پیر

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی روستای هجیج کرمانشاه حوضی قدیمی است که در کنار رودخانه سیروان واقع شده . قدمت این حوض به قرن‌ها پیش می‌رسد و دو جوی جداگانه برای زنان و مردان دارد . در گذشته و قبل از ایجاد لوله کشی آب محلی از این حوض برای وضو و استفاده روزانه استفاده می‌کردند.

از جمله دیگر جاذبه‌های گردشگری در روستای هجیج کرمانشاه می‌توان به خانقاه ، چله خانه ، چشمه بل ، رودخانه سیروان و … اشاره کرد .

 

بهترین زمان سفر به روستای هجیج

همانطور که گفتیم روستای هجیج منطقه کوهستانی به شمار می‌رود . بنابراین در فصل‌های سرد سرمای سخت و برف و باران شدیدی را تجربه می‌کند . پس اگر قصد سفر به استان کرمانشاه و بازدید از روستای هجیج را دارید بهتر است فصل بهار و تابستان را برای رفتن از به این منطقه برنامه‌ریزی کنید .

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

معرفی اورامانات

آبشار پیران کرمانشاه

روستای پالنگان کردستان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها