دریاچه نئور اردبیل

دریاچه نئور اردبیل

کشور پهناورمان ایران پر است از جاذبه‌های طبیعی باصفا و تماشایی که بازدید از هر یک از آنها می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای بستن کوله بار سفر و زدن به دل جاده . یکی از این جاذبه‌ها دریاچه‌های متنوع است . ما در مطلب زیباترین دریاچه‌های ایران در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی تعدادی از این جلوه ی طبیعت پرداختیم . در این مطلب قصد داریم شما را به طور اختصاصی و مفصل با دریاچه نئور اردبیل آشنا کنیم .

این دریاچه که در شرق استان اردبیل در میان کوه‌های باغرو جلوه‌گری می‌کند با داشتن آب و هوای خنک و تمیز و همچنین چشم اندازهای زیبا و تماشایی و تنوع زیستی طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . نئور که بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین در این منطقه است که بین دو استان گیلان و اردبیل قرار گرفته و همچون نگینی در طبیعت سبز این خطه  جلوه‌گری می‌کند . پس در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی زیبای کشورمان و یک مقصد جذاب برای تفریح و گشت و گذار بیشتر آشنا کنیم .

دریاچه نئور کجاست؟

 

دریاچه نئور همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم از جاذبه‌های دیدنی اردبیل و در شرق این استان می‌باشد . این دریاچه فاصله اندکی نیز با گیلان داشته و از طرفی در شمال تالش قرار گرفته است . برای بازدید از آن و دسترسی راحت می‌توانید از جنوب شرقی شهر اردبیل یعنی میدان ایثار وارد جاده خلخال شده و پس از طی حدود ۳۵ کیلومتر به روستای  بودالالو برسید . پس از عبور از روستای عباس آباد وارد جاده دریاچه خواهید شد . این جاده حدود ۵ کیلومتر است و آسفالت می‌باشد . اما جاده دور دریاچه خاکی است .

اگر مبدا حرکتتان گیلان است باید پس از عبور از جاده اسالم به خلخال با استفاده از مسیری پرپیچ و خم و زیبا به دریاچه نئور اردبیل برسید . این جاده خود یکی از زیباترین جاده‌های ایران به شمار می‌رود .

ویژگی های دریاچه نئور

دریاچه نئور که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته از دو بخش مجزا تشکیل می‌شود . این دو بخش در فصل‌های پرباران با یکدیگر ادغام شده و وسعتی ۲۰۰ هکتاری را در بر می‌گیرد . عمق آن نیز چیزی بین ۵ تا ۱۴ متر متغیر است . آب دریاچه نئور اردبیل شیرین می‌باشد و همین باعث شده زیستگاه بسیار مناسب و مطلوبی برای انواع ماهیان فراهم آمده باشد . این محدوده به عنوان منطقه حفاظت شده تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است تا تنوع زیستی آن حفظ شود .

آب و هوا

همونطور که گفتیم ارتفاع دریاچه از سطح دریا زیاد است و همین باعث شده آب و هوای خنک و کوهستانی داشته باشد . تا حدی که حتی در ماه‌های گرم سال مانند تیر ماه هوا در این منطقه نسبتا خنک است . از اوایل پاییز تا ابتدای بهار شدت بارندگی در این محدوده بالا می‌رود و دما نیز تا حد زیادی پایین می‌آید . به همین دلیل بازدید از دریاچه در این فاصله زمانی کار دشواری به نظر می‌رسد .

 

پوشش گیاهی و جانوری

قرارگیری دریاچه نئور اردبیل در منطقه کوهستانی باعث شده تنوع گیاهی بالایی داشته و حدود ۷۰ گونه گیاه دارویی معطر در آن رشد کند . از جمله این گیاهان می‌توان به خاکشیر ، بابونه ، شبدر ، کنگر و … اشاره کرد . همچنین همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم آب شیرین دریاچه آن را به زیستگاهی مناسب برای انواع ماهی‌ها ، قورباغه ، لاک پشت ، زالو و گونه‌های جانوری آبزی دیگر تبدیل کرده است . در اطراف این منطقه حیواناتی همچون گراز وحشی ، شغال ، خفاش ، خارپشت اروپایی ، سمور ، راسو ، خرگوش ، خرس قهوه‌ای و … زیست می‌کنند .

علت نام گذاری دریاچه نئور

نئور در زبان ترکی به معنی دریاچه کوچکی است هیچ رودخانه‌ای به داخل آن نمی‌ریزد . نام این دریاچه هم بر اساس همین ویژگی انتخاب شده است و در واقع رودخانه‌ای به آن وارد نمی‌شود .

امکانات تفریحی در دریاچه نئور

گردشگران می‌توانند در بازدید از دریاچه نئور تفریحات گوناگون و جذابی را تجربه کنند . یکی از مهم‌ترین این تفریحات ماهیگیری است . همانطور که گفتیم به علت آب شیرین دریاچه انواع ماهی های مختلف در آن وجود دارند . همین باعث شده بسیاری از ماهیگیران به خصوص در شهریور ماه در جستجوی ماهی زیبای قزل آلای رنگین کمانی در این دریاچه باشند . همچنین اطراف دریاچه به دلیل داشتن فضایی سرسبز و با صفا مکان بسیار مناسبی برای کمپینگ ، پیک نیک و طبیعت گردی به شمار می‌رود . این محیط با طراوت و باصفای اطراف به علاوه چشم انداز زیبای دریاچه آن را به لوکیشنی بسیار جذاب برای عکاسی نیز تبدیل کرده است . وجود گیاهان دارویی متنوعی که در این منطقه می‌رویند باعث شده خیلی از گردشگران در مسیر پیاده‌روی یا کوهنوردی‌شان این گیاهان که خواص بسیار زیادی هم دارند را چیده و از آنها در درمان بیماری‌های مختلف استفاده کنند .

 بهترین زمان بازدید از دریاچه نئور اردبیل

همانطور که گفتیم آب و هوا در منطقه دریاچه نئور اردبیل تقریباً سرد و کوهستانی است . بنابراین اگر می‌خواهید از طبیعت این منطقه در هوایی مطلوب و معتدل لذت ببرید بهتر است سفرتان را بین ماه‌های اردیبهشت تا انتهای تابستان برنامه‌ریزی کنید . در این محدوده علاوه بر سرسبز شدن طبیعت اطراف آب دریاچه در بیشترین میزان خود قرار می‌گیرد و همه چیز را برای بازدید از یک منطقه تماشایی و بهشتی فراهم می‌کند .

دیدنی های اطارف دریاچه نئور

اطراف دریاچه نئور اردبیل پر است از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی که بازدید از هر یک از آنها هم می‌تواند لذت سفر و گشت و گذارتان را تکمیل کند . در ادامه به معرفی مختصری از تعدادی از این جاذبه‌ها خواهیم پرداخت .

 ییلاق سوباتان

در فاصله ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور و در نزدیکی شهر تالش در استان گیلان ییلاقی با صفا وجود دارد که خود یکی از بهترین دیدنی‌ترین جاذبه‌های ایران به شمار می‌رود . سوباتان با داشتن جنگل‌های انبوه ، دشت‌های سرسبز و چشم اندازهای کوهستانی مقصدی مناسب برای گشت و گذار در طبیعت می‌باشد و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . این منطقه همچنین با داشتن کلبه‌ها و اقامتگاه هایی امکان اقامت را برای مسافران فراهم کرده است .

آبشار ورزان

در شمال غربی ییلاق سوباتان و در امتداد رودخانه ورزان آبشاری ۳۰ متری چشم می‌خورد که از بلندترین آبشارهای ایران می‌باشد . مسیر رسیدن به این آبشار کمی سنگی و دشوار است و برای رفتن به آن لازم است اندک مهارت و وسایل امکانات لازم را به همراه داشته باشید . اما چشم انداز زیبای این منطقه و آب‌تنی در حوضچه‌های بالای آبشار ارزش این سختی را دارد .

 

جاده اسالم به خلخال

این مسیر یکی از زیباترین جاده‌های کوهستانی کشور است که با داشتن چشم اندازهای جنگلی و مناظر سرسبز و باصفا بسیار محبوب می‌باشد . گردشگران و مسافران در فصل بهار می‌توانند از جاده اسالم به خلخال شاهد دشتی مملو از شقایق وحشی و منظره‌ای خارق‌العاده و به یاد ماندنی باشند .

 

برای تهیه بلیط سفر با بهترین شرایط به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها