باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

شیراز با داشتن جاذبه‌های گردشگری گوناگون و باغ‌های تاریخی باصفا و تماشایی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در کشور به شمار می‌رود . هر کس که تا به حال به این شهر شعر و ادب سفر کرده بدون شک نمی‌تواند خاطره قدم زدن در کوچه باغ‌های آن و استشمام عطر دل انگیز بهار نارنج را فراموش کند . باغ عفیف آباد شیراز یکی از جاهای دیدنی این منطقه است که با داشتن درختان سر به فلک کشیده و گل کاری‌های چشم نواز فضایی با صفا و دل انگیز را پیش چشم مسافران و بازدیدکنندگان خلق می‌کند . این باغ تاریخی که یادگار دوران صفویه است به نام گلشن شیراز نیز شناخته می‌شود . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا به معرفی کامل باغ عفیف آباد بپردازیم .

 

معرفی باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز یا همان باغ گلشن به دلیل داشتن فضایی سرسبز و باصفا و معماری خاص و منحصر به فرد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود . این باغ در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید  .در حال حاضر باغ عفیف آباد در خدمت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی است و یکی از بزرگترین موزه‌های نظامی خاورمیانه را در خود جای داده است .

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

قدمت باغ عفیف آباد شیراز به دوره صفویه می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های این شهر به شمار می‌رود . در واقع عفیف آباد از گردشگاه‌های اصلی پادشاهان ایران بوده . یعقوب خان ذوالقدر حاکم فارس در زمان شاه عباس صفوی قلعه‌ای در این باغ بنا کرد که متاسفانه پس از دوران صفویه ویران شد و باغ هم تا مدت‌ها از رونق افتاد . اما در دوران قاجار فردی به نام میرزا علی خان قوام الملک عفیف آباد را خرید و آن را نوسازی کرد . او در طی این نوسازی یک عمارت دو طبقه در وسط باغ بنا کرد که تا امروز نیز پابرجاست .

ارتش جمهوری اسلامی این ساختمان را به دو موزه سلاح نظامی در طبقه اول و موزه عبرت در طبقه دوم تبدیل کرده . با پایان حکومت قاجار و پس از مرگ قوام این باغ به عفیفه خانم خواهرزاده او ارث رسید و به دلیل تحولات زیادی که در آن ایجاد کرد به باغ عفیف آباد شیراز شهرت پیدا کرد . در دوره پهلوی باغ گلشن به فرح پهلوی هدیه داده شد اما در سال ۱۳۴۰ ارتش طی یک مزایده آن را خرید و تاکنون هم در اختیار این سازمان قرار دارد . اما این مانع بازدید عموم نشده است . وسعت باغ عفیف آباد شیراز حدود ۱۲۷ هزار متر میباشد .

بخش‌های مختلف باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز از بخش‌ها و قسمت‌های گوناگونی تشکیل شده که همگی در نهایت یک مجموعه دیدنی و باصفا را تشکیل می‌دهند که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . از جمله بخش‌های این باغ می‌توان به ورودی ، کاخ سلطنتی ، حمام ، قهوه‌خانه و باغ ایرانی اشاره کرد . در ادامه به معرفی هر یک از این بخش‌ها خواهیم پرداخت .

ورودی

در ورودی اصلی باغ که در قسمت شمالی آن واقع شده ۴ ستون گچی به چشم می‌خورد . سرستون‌های این سازه‌ها گچبری‌هایی الهام گرفته از سر ستون‌های تخت جمشید دارد . بعد از اینکه از ورودی گذر کردید دهلیزی پیش رویتان وجود دارد که شما را به فضای اصلی باغ می‌رساند . در دو سمت این دهلیز اتاق‌هایی به چشم می‌خورد که در گذشته محل سکونت خدمه بوده است .

 

کاخ سلطنتی

اصلی‌ترین قسمت باغ عفیف آباد شیراز کاخ سلطنتی است که در مرکز آن واقع شده . یک ورودی اصلی در شمال عمارت با چندین پله شما را به تالاری سرپوشیده می‌رساند . ایوانی در طول بنا کشیده شده که چهار ستون بلند با سقفی چوبی دارد . این سقف با نقاشی‌هایی از رنگ روغن پوشیده شده و در مقابل این ایوان یک حوض بزرگ به چشم می‌خورد که راه اصلی باغ از جلوی آن شروع می‌شود . ساختمان دو طبقه است و جلوی پله‌های ورودی ارابه‌ای قرار گرفته که از آن برای تشییع پیکر رضا شاه پهلوی استفاده شده . علاوه بر این ارابه توپ جنگی متعلق به فتحعلی شاه قاجار در این محل قرار دارد .

در کل عمارت حدود ۳۰ اتاق و تالار وجود دارد . سمت غربی آن نسبت به نمای شرقی ساده‌تر است . درهای ساختمان همگی منبت کاری شده و شیشه‌های رنگی زیبایی جذابیت بنا را بیشتر کرده است . در دو طرف عمارت نیز دو تراس با ۸ ستون به چشم می‌خورد که به عنوان بهار خواب از آن استفاده می‌شده .

موزه نظامی

طبقه اول عمارت باغ یا همان کاخ سلطنتی به موزه نظامی تبدیل شده که اسلحه‌های مربوط به دوران‌های مختلف و ادوات جنگی در آن در معرض بازدید عموم قرار گرفته . در این موزه ابزارهای نظامی از ابتدایی‌ترین جنگ‌افزارها تا پیشرفته‌ترین سلاح‌ها به چشم می‌خورد . از جمله اسلحه‌های دیدنی و گرانبها در این مجموعه می‌توان به تفنگ ناصرالدین شاه ، فتحعلی شاه ، رضا شاه ، محمدرضا شاه ، اسلحه‌های متعلق به دلیران نهضت جنگل و همچنین مسلسل رئیسعلی دلواری اشاره کرد .

این طبقه علاوه بر موزه معماری‌ها و تزیینات جذابی هم دارد که در کنار سلاح‌های جنگی ترکیبی متضاد و منحصر به فرد خلق کرده است . دیوارهای این قسمت با طرح سنگ گندمک مزین شده و وسط تالار آبنمایی زیبا جلوه گری میکند .

موزه عبرت

طبقه دوم عمارت باغ عفیف آباد شیراز در حال حاضر میزبان موزه‌ای به نام عبرت است . این ساختمان راهروی بلندی دارد که در دو طرف آن اتاق‌های همایش ، رختکن ، مطالعه ، پذیرایی و نشیمن قرار گرفته . دیوارهای تالار بزرگ همگی با گچبری‌ها و منبت کاری‌های هنرمندانه‌ای تزیین شده اند . اگر سرتان را بلند کنید سقف چوبی که در آن نقوش چشم نوازی از گل و گیاه و مجالس بزم و شادی و شکارگاه به چشم می‌خورد شما را حیرت زده خواهد کرد . در موزه عبرت وسایل شخصی خاندان پهلوی نگهداری می‌شود . یکی از دیدنی‌ترین چیزهایی که در این موزه قرار دارد پیانو شخصی فرح پهلوی است که در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله هدیه گرفته بود . از جمله سایر چیزهایی که می‌توان در این مجموعه از نزدیک تماشا کرد فرش‌های گرانبها پهن شده در کف اتاق‌هاست .

قهوه‌خانه

یکی دیگر از بخش‌های باغ عفیف آباد شیراز قهوه خانه آن است که در سمت راست در ورودی واقع شده . این قهوه‌خانه به سبک معماری اصیل ایرانی طراحی شده و در وسط حیاط آن حوض کوچک و باصفایی به چشم می‌خورد . این قسمت از باغ ۶ حجره داشته که روی دیوارهای آنها تصاویری از شاهنامه فردوسی نقاشی شده است . در گذشته این قسمت محل استراحت ، تفریح و قلیان کشیدن شاهزادگان قاجاری بوده .

حمام سنتی

در سمت غربی ساختمان حمامی سنتی به شیوه حمام‌های قدیمی ایران ساخته شده که دو خزینه آب سرد و گرم دارد . بر دیوارهای حمام نیز نقش برجسته‌هایی به چشم می‌خورد که در فرایند مرمت و بازسازی بنا ایجاد شده . در گذشته دیگ مسی زیر حمام آب گرم ایجاد می‌کرده و دود آتش از طریق مناره بالای پشت بام حمام خارج می‌شده . مرمت و بازسازی ابتدایی و غیر اصولی این بنا کمی از فضای سنتی و اصیل آن کم کرده است .

 

باغ ایرانی

باغ عفیف آباد یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که با داشتن گل کاری‌ها و درختان متنوع و متعدد زیبایی چشم نوازی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌کند . در این باغ انواع درختان مرکبات ، صنوبر ، بید ، عرعر ، درختان میوه و نخل‌های سر به فلک کشیده در شکوه و زیبایی تمام خودنمایی می‌کنند . با قدم زدن در این باغ زیبا و دیدنی علاوه بر لذت بردن از عطر شکوفه‌های نارنج ، شنیدن صدای پرندگان و تماشای گلکاری‌های این فضا روحتان را جلا می‌دهد .

بهترین زمان بازدید از باغ عفیف آباد شیراز

همانطور که می‌دانید شیراز است و اردیبهشت‌های دیدنی و خوش آب و هوایش .

بنابراین دور از ذهن نیست که ما همین ماه را برای بازدید از باغ عفیف آباد به شما پیشنهاد دهیم . اگرچه در سایر ایام سال هم این جاذبه خالی از زیبایی و جذابیت نیست .

ساعات بازدید و بلیط باغ عفیف آباد شیراز

گردشگران و علاقمندان می‌توانند در نیمه اول سال به جز تعطیلات رسمی از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۷ از این جاذبه دیدنی بازدید کنند . هزینه ورودی باغ عفیف آباد شیراز برای گردشگران داخلی ۵ هزار تومان برای توریست‌های خارجی ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده .

مطالب بیشتر درباره ی شهر زیبای شیراز در مجله گردشگری بلیط اینجا :

 

باغ جهان نما شیراز، جواهری در شهر فرهنگ و هنر

بناهای تاریخی شیراز، زیبا، چشم نواز، استوار

معرفی ۱۰ تا از بهترین رستوران‌های شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

بهترین هتل های شیراز

و…

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها