کویر ریگ جن

کویر ریگ جن ،‌ مثلث برمودای ایران

کویر ریگ جن معروف به مثلث برمودای ایران ، منطقه ای شگفت انگیز، اسرارآمیز و ترسناک در ایران می باشد که تا چشم کار می کند دارای تپه های شنی و باتلاق های نمک است. در این مطلب مجله ی بلیط اینجا به معرفی کامل این جاذبه ی گردشگری عجیب می پردازیم. در گذشته نیز کویر های ایران را به طور کامل معرفی کرده ایم.

کویر لوت ،‌ یکی از زیبا ترین جاذبه های تور ایرانگردی

ریگ جن یکی از صعب العبورترین نواحی جهان به شمار می رود. به قدری گذشتن از ریگ جن سخت است که از گذشته تا کنون هیچ کاروان و مسافری نتوانسته از آن عبور کند. مردم بومی کویر بر این باورند که این منطقه، سرزمینی نفرین شده است که ارواح پلید و شیاطین بر آن حکومت می کنند و به همین دلیل است که هر کس پا به ریگ جن می گذارد دیگر برنگشته و ناپدید می شود؛ اما جالب اینجاست که در حال حاضر ریگ جن به یکی از مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن کجاست؟

ریگ جن در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. به عبارتی این منطقه با وسعت ۳۸۰۰ کیلومتر مربع در حاشیه شمالی به کوه گوگردی، در حاشیه شرقی به جاده دامغان-جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سرچشمه می گیرد منتهی می شود.گسترش ریگ جن از شمال غرب به جنوب شرق است که به هم پیوستگی قسمت جنوب شرقی پوشیده از تپه های ماسه ای به دم ریگ شهرت دارد.

کویر ریگ جن

زیر بنای ریگ جن یک دشت فرسایش یافته است که هم اکنون تپه های ماسه ای هرمی (قورد) و تپه های ماسه ای برخان آن را اشغال کرده است. تمام این منطقه از رسوبات نمکی فراوان تشکیل شده است که بیشتر این رسوبات و دیگر مواد فرسایشی آن از دامنه های فرسایش یافته البرز به وجود می آید. هیچ گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد و هیچ علائمی از حیات دیده نمی شود.

بهترین وسیله برای عبور از این منطقه، جیپ های سبک وزن است چرا که یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی که ممکن است در ریگ جن گریبان گیر مسافرین شود و آن ها را به مرگ بکشاند، فرو رفتن در گل و لجن است. همچنین هر لحظه امکان گم شدن در ریگ جن وجود دارد به همین دلیل باید همه امکانات نرم افزاری از جمله نقشه های دقیق و GPS که قبلا تمام مسیرهای عبور از ریگ جن روی آن مشخص شده است را همراه خود داشته باشید.

تاریخچه کویر ریگ جن

ریگ جن در سال ۱۹۰۰ توسط سون هدین، کویرنورد بزرگ سوئدی کشف شد و بعدها در کتاب کویرهای ایران درباره این کویر نوشت. در سال ۱۹۳۰ آلفونز گابریل با ایده گرفتن از این کتاب تنها توانست از نزدیکی آن عبور کند؛ درنتیجه هیچ یک موفق به عبور از این بخش کویر یعنی ریگ جن نشدند؛ اما این منطقه همچنان برای کویرنوردان اهمیت بسیاری داشت وعبور از آن به رویا تبدیل شده بود تا سرانجام در سال ۱۹۹۷، علی پارسا، کویر شناس مقیم آمریکا به همراه آقای میران زادی، رئیس وقت پارک ملی کویر، با هواپیما از ریگ جن عبور کردند تا ثابت کنند که هیچ چیز شگفت انگیزی در ریگ جن وجود ندارد. یک سال بعد، علی پارسا با ماشین وارد ریگ جن شد و پس از آن بسیاری از کویرنوردان توانستند با تجهیزات کامل از این منطقه عبور کنند.

از عواملی که سبب شد ریگ جن در طول قرن ها مورد دسترسی انسان قرار نگیرد می توان به عدم وجود منابع آب وسیع و وجود موانع طبیعی مانند باتلاق های نمک و تپه های ماسه ای مرتفع اشاره نمود.

کویر ریگ جن

اگر قصد سفر به ریگ جن را دارید حداقل باید به اندازه ۲ هفته آب، غذا، بنزین و وسایل فنی ماشین را به همراه داشته باشید.

همچنین وجود یک بلد محلی نیز لازم است زیرا محلی ها آدم های کارکشته ای هستند و علاوه بر تعیین مسیر، می توانند در شرایط سخت راهنمایی تان کنند.

مسیر کویر ریگ جن

بهترین مسیر دستیابی به ریگ جن، بخش شمال شرق پارک ملی کویر است، یعنی جاده سنگفرش ملک آباد که داخل مرز پارک قرار دارد و برای عبور از آن باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز بگیرید. مسیر دیگر ورود به ریگ جن جندق است که در بخش شرقی پارک قرار دارد.

تور کویر ریگ جن

برای ثبت نام و رزرو تور کویر ریگ جن به بخش تور های بلیط اینجا مراجعه کنید .

اگر هم از تهران قصد رفتن به ریگ جن را دارید لازم است بدانید فاصله تهران تا جندق ۱۷۰ کیلومتر است بنابراین برای این سفر تمامی امکانات لازم را تهیه کنید و همچنین برای رفت و برگشت سوخت کافی داشته باشید.

تور ایرانگردی با بلیط اینجا

خدمات بلیط اینجا ( شرکت انوار راه توس )
اخذ مستقیم بلیط پرواز داخلی و خارجی
اخد مستیقم بلیط قطار داخلی و خارجی
اخذ بلیط مستقیم بلیط اتوبوس داخلی و خارجی
رزرو اتوبوس دربستی
رزرو خودرو شخصی
بیمه مسافرتی داخلی و خارجی
رزرو هتل های داخلی و خارجی
رزرو تور کامل داخلی و خارجی
اخذ ویزا خارجی تمام نقاط دنیا
رزرو و خدمات گردشگری (بلیط خدمات گردشگری مانند کشتی تفریحی داخلی و خارجی )
خدمات گردشگری سلامت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
5 سال قبل

خیلی مفید و جالب بود

داریوش
داریوش
5 سال قبل

من قبلا اینجا رفتم

سارا
سارا
5 سال قبل

من عااااشق کویرم خیلی ارامش داره

زهرا
زهرا
5 سال قبل

چه جالب بود