جاهای دیدنی همدان 1401

جاذبه های گردشگری همدان ۱۴۰۱

“معرفی جاذبه های گردشگری همدان”


جاذبه های گردشگری همدان – شهر همدان به عنوان مرکز استان همدان یکی از ده ها شهر تاریخی و توریست پذیر ایران است که گنجینه های فرهنگی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. همدان، یادگاری از ایران باستان است که در دوره مادها بنا شد و در آن زمان با نام هگمتانه خوانده می شد و به عنوان پایتخت ایران برگزیده شده بود.

از همین روست که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از نظر داشتن پتانسیل های تاریخی گردشگری، غنی است و سالانه مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب میکند.


همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، دارای اولین ها و هیجان انگیز ترین هاست. اولین پایتخت ایران که توسط مادها به منظور زندگی و آبادانی در فلات ایران انتخاب شد و در دوره های زمانی دیگر نیز بارها به عنوان پایتخت سلسه های مختلف واقع شد. در این سری از مطالب “مجله گردشگری بلیط اینجا” قصد داریم به معرفی جاذبه های گردشگری همدان بپردازیم پس تا انتها همراه ما باشید.

جهت کسب اطلاع از شرایط رزرو تور همدان ۱۴۰۱ و تهیه‌ی بلیط هواپیما همدان به کارشناسان بلیط اینجا در ارتباط باشید.

شماره همراه پشتیبانی پرواز :  09013119036
پشتیبانی پرواز خارجی: ۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶
پشتیبانی قطار : ۰۹۰۳۳۱۱۹۰۳۶
هتل و تور : ۰۹۰۲۳۱۱۹۰۳۶
تور داخلی: ۰۹۹۳۴۳۹۳۸۷۷ – ۰۹۳۹۳۱۱۹۰۳۶
ایمیل : mhammad1366@yahoo.com

جاذبه های گردشگری همدان 1401

-غار علیصدر:


کسی نیست که اهل سفر و گردشگری باشد و یا حتی علاقمند به جاذبه های گردشگری ایران باشد و نام غار علیصدر را نشنیده باشد. حتی اگر تا بحال از بازدیدکنندگان این غار شگفت انگیز نبوده اید بی شک اطلاعاتی درخصوص آن دارید.

غاری که به عنوان طویل ترین غار آبی جهان شناخته میشود و از مهمترین و جذاب ترین دیدنی های شهر همدان نیز به شمار می آید. این غار، بدون شک جزء خاطرات به‌ یادماندنی تمام گردشگران در سفر به استان همدان محسوب میشود. غار علیصدر واقع در ارتفاعات ساری قیه در فاصله نزدیکی تا روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ میباشد.

ارتفاع این غار از سطح دریا حدود ۲/۱۰۰ متر است. به محوطه درونی غار که برسیم، با فضایی مملو از دالان‌ های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعدد روبه رو خواهیم شد. از جذابترین بخش های بازدید از غار، قسمت قایق سواری آن به منظور گشت درون فضای غار است.

خوب است بدانید که غار علیصدر به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران به تمام توریست های داخلی و خارجی معرفی میشود که سازمان میراث فرهنگی در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ آن را در لیست میراث طبیعی ایران ثبت کرد. جهت بازدید از غار در شش ماه نخست سال(بهار و تابستان) از ساعت ۸ تا ۱۷ و در شش ماه دوم سال(پاییز و زمستان) از ساعت ۸ تا ۱۵ میتوانید مراجعه کنید.

غار علیصدر همدان - جاهای دیدنی همدان

-دهکده گنج‌ نامه ، قطب گردشگری همدان:


در دامنه الوند کوه، دهکده ای خرم با آثار ارزشمند تاریخی قرار دارد که به دهکده گنج نامه شناخته میشود.
اگر برای بازدید از کتیبه‌ های باستانی و آبشار گنجنامه به این دهکده بروید، با منطقه ای توریستی و سراسر زیبایی مواجه خواهید شد که درکنار طبیعت منحصر به فرد، امکانات رفاهی و تفریحی متعددی نیز جهت رفاه حال مسافران فراهم کرده است. این منطقه، امروزه به یکی از مقاصد توریستی تبدیل شده است.

گنجنامه همدان

-غار آکواریوم گنجنامه همدان:


احتمالا رویارویی با نمونه‌ های کم یاب اقیانوسی و گونه های نادری از ماهی‌ ها نظیر سفره ماهی، آن هم در همدان، کمی تعجب آور و هیجان انگیز باشد. این شرایط فراهم شده تا این شگفتی را به چشم ببینید. برای همین پیشنهاد میکنیم پیش از خروج از دهکده گنجنامه، سری هم به غار آکواریوم گنجنامه بزنید تا با گونه های عجیبی از آبزیان آشنا شوید.

-دریاچه و سد اکباتان:


برای بازدید از این جاذبه بی نظیر باید به ۱۱ کیلومتری شرق همدان سفر کنید و لذت تماشای تنها دریاچه‌ این شهر را در سفر خود رقم بزنید. دریاچه اکباتان به خاطر بهره مندی از فضایی سرسبز و خاص و البته داشتن امکانات تفریحی و گردشگری مناسب، مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می‌ کند.

از جمله تفریحاتی که در فضای دریاچه اکباتان برای سرگرمی مسافران فراهم شده است ورزش‌ های آبی نظیر: قایقرانی و اسکی روی آب است. از امکانات رفاهی این منطقه نیز باید به رستوران ها و مهمانسراهای آن اشاره کرد.

-آرامگاه باباطاهر در همدان:


شاعر پرآوازه ایرانی، باباطاهر عریان را به دو بیتی‌ های شیرین آن به زبان لری می‌ شناسند. از آن جهت به این شاعر بزرگ، لقب عریان را داده اند که زندگی توام با سادگی عارفانه داشته است. اطلاعات چندانی از زندگی باباطاهر وجود ندارد اما برخی اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌ دهند که زادگاه او لرستان بوده اما در شهر همدان به خاک سپرده شده است. آرامگاه باباطاهر در میدانی با عنوان الهام گرفته از نام این شاعر در شمال همدان واقع شده است.

آرامگاه باباطاهر به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری همدان در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت گردیده است.
و اما معماری زیبای این بنا که محوطه‌ داخلی آن مزین به کاشی‌کاری ها و معرق کاری های چشم نوازی است که تزئینات بسیار ظریفی برروی آنها انجام شده است. همین طور در محوطه داخلی این آرامگاه، ۲۴ دوبیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ، حکاکی شده و موجب جلوه هرچه بیشتر فضای داخلی این آرامگاه شده است.

لازم به ذکر است که ساعت فعالیت و امکان بازدید از آرامگاه بابا طاهر در فصل های بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۲۱ و در فصل های پاییز و زمستان ۹ تا ۱۷ میباشد. علاوه بر بازدید از این آرامگاه میتوانید سری هم به موزه‌ صنایع دستی استان همدان بزنید که در کنار آرامگاه باباطاهر قرار گرفته است.

آرامگاه باباطاهر عریان

-آرامگاه ابوعلی سینا همدان:


بی تردید فرصت بازدید از آرامگاه شیخ الرئیس ابوعلی سینا نایاب و هیجان انگیز خواهد بود. به همین دلیل است که آرامگاه بوعلی نه تنها از مهمترین جاذبه های گردشگری همدان است، بلکه در میان معروف ترین جاذبه های دیدنی ایران نیز جایگاه ویژه ای دارد. مقبره ابن سینا از جمله نماد های شناخته شده شهر همدان است.

ساخت بنای نخستین مقبره، توسط قاجاریان اجرا شد و بنایی که امروزه وجود دارد و شاهد آن هستیم به همت دولت پهلوی، بازسازی شده است.

ابوعلی سینا - همدان 1401

-بازار همدان:


پیشنهاد میکنیم لذت خرید از بازار های سنتی هیچ شهری را از دست ندهید و از آنجایی که بخش جدایی ناپذیر هر سفری خرید کردن است، چه بهتر که در این میان با بازارچه های تاریخی هر شهر نیز آشنا شویم.

البته توجه داشته باشید که بازار همدان را نباید صرفا یه مکان برای تهیه سوغاتی دانست چراکه بازار قدیمی همدان در واقع یک جاذبه‌ ی گردشگری دوست داشتنی و محبوب میان مسافران همدانی است.

در سفر به همدان حتما زمانی را برای بازدید از این جاذبه گردشگری همدان اختصاص دهید؛ بنایی قدیمی با دیواره های آجری همراه سقف‌ های گنبدی زیبایش که حال و هوای شما را تغییر خواهد داد.

بازار سنتی همدان - تور همدان 1401

“هگمتانه ، میراث سه هزار ساله‌ ی مادها”


همانگونه که اشاره کردیم، همدان، نخستین زادگاه برای ایجاد شدن تمدن ها و زندگی در فلات ایران بود. تپه هگمتانه، عنوان یکی از جاذبه های گردشگری همدان امروزی است که پیشینه تاریخی آن با این دوره زمانی پیوند خورده است. جالب است بدانید که نام هگمتانه برروی سنگ نوشته های تاریخی بیستون به دستور داریوش اول حکاکی شده است.

پس از کشف این تپه به اهتمام گروه‌ های مختلف باستان شناسی، بازمانده‌هایی از آثار حکومت‌ های متعدد از دل خاک بیرون آورده شد که هریک، بخشی از فرهنگ ایران باستان را روایت میکردند.

مهمترین بخش این میراث ارزشمند تاریخی، لوح‌ های زرین و سیمین ، لوح آرشام و لوح آریا رامنه هستند که در موزه‌ی برلین نگهداری می‌شوند.

تپه هگمتانه همدان

-تخت نادر همدان:


تخت نادر از دشت های سرسبز و خرم واقع در کوهستان الوند شمرده میشود که مورد توجه گردشگران بسیاری است. این جاذبه گردشگری در ارتفاع حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است. تخت نادر به واسطه موقعیت قرارگیری در دشتی با شیب ملایم دارای پوشش گیاهی و چشم اندازی بی نظیر در اطراف خود میباشد.

این دشت خرم دارای گونه های مختلف گیاهی اعم از انواع گل‌ ها نظیر: گل یخ، لاله، آلاله، سوسن و گیاهانی ازقبیل: گزنه، آزربه، مقرا، ریواس، کنگر، شیرین بیان، موسیر و طوطیا میباشد. احتمال اینکه بتوانید هنگام بازدید از این طبیعت منحصر به فرد، حیواناتی نظیر روباه، خرگوش، سمور، میش، قوچ، عقاب و … را ببینید نیز زیاد است.

تخت نادر همدان

-آرامگاه عارف قزوینی:


مقبره عارف قزوینی، شاعر ملی و مبارز ایرانی جزء یکی دیگر از مهمترین جاذبه های گردشگری همدان به شمار میرود.
این شاعر پرآوازه ایرانی از جمله مردان تاثیر گذار در دوره مشروطه شناخته میشود که افزون بر سرودن شعر، در مهارت های متعددی تخصص داشته است.
جالب است بدانید که طراحی آرامگاه عارف قزوینی توسط هنرمند زبردست، هوشنگ سیحون انجام شده است.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها