دریاچه ویستان ، نگین آبی گیلان

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که گیلان را فقط به دریا و جنگل میشناسید و سفرتان به این خطه را به سواحل و جنگل گردی خلاصه میکنید . اما باید بدانید این همه ی ماجرای گیلان سرسبز و باصفا نیست . تصور کنید در دل جنگلی سرسبز قدم می‌زنید و ناگهان به دریاچه‌ای زیبا می‌رسید . آب زلال این دریاچه، آسمان آبی را در خود منعکس کرده و آرامش خاصی را به شما هدیه می‌دهد. دریاچه ویستان، این نگین آبی گیلان، با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای بی‌نظیرش، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

اگر به دنبال آرامش و سکوت در دل طبیعت هستید، این دریاچه بهترین مقصد برای شماست. می‌توانید در کنار دریاچه قدم بزنید، قایق‌سواری کنید یا به سادگی روی ساحل بنشینید و از منظره لذت ببرید. گفته می‌شود دریاچه ویستان در اثر زلزله‌های تاریخی شکل گرفته و همین موضوع، به جذابیت آن افزوده است.

 

 

 

دریاچه ویستان کجاست ؟

در دل جنگل‌های ویستان، و در۶۰ کیلومتری رودبار، دریاچه ویستان با همه ی زیبایی و جذابیتش جلوه گری میکند . این دریاچه در منطقه حفاظت‌شده بره سر و از جنوب با ییلاق ویستان یا استل‌سرا همسایه است.

برای رسیدن به دریاچه ویستان، می‌توانید از دو مسیر اصلی استفاده کنید:

مسیر رشت: از رشت به سمت قزوین حرکت کنید و پس از رسیدن به لوشان، مسیر خود را به سمت داماش تغییر دهید. از داماش تا بره سر حدود ۴۰ کیلومتر فاصله است و با تابلوهای راهنما به راحتی می‌توانید به دریاچه برسید.

مسیر قزوین: از قزوین به سمت رشت حرکت کنید و پس از رسیدن به لوشان، مسیر خود را به سمت داماش تغییر دهید. بقیه مسیر مشابه مسیر قبلی است.

 

 

 

جاذبه‌های گردشگری دریاچه ویستان

 

دریاچه ویستان، با آب‌های زلال و طبیعت بکرش، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است. این دریاچه که در دل جنگل‌های انبوه و کوه‌های سرسبز قرار دارد، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری این منطقه زیبا خواهیم پرداخت.

خود دریاچه ویستان

یکی از ویژگی‌های بارز این دریاچه، آب زلال و آرامی است که در آن می‌توانید انعکاس آسمان آبی و کوه‌های اطراف را ببینید. اطراف دریاچه را جنگل‌های انبوه و کوه‌های سرسبز فرا گرفته که فضایی آرام و دلنشین را ایجاد کرده است. یکی از تفریحات محبوب در این دریاچه، قایق‌سواری است. می‌توانید با اجاره قایق، در دل دریاچه گشتی بزنید و از مناظر اطراف لذت ببرید .

جنگل‌های اطراف دریاچه

جنگل‌های اطراف دریاچه، مکان مناسبی برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی است. می‌توانید در این جنگل‌ها قدم بزنید، هوای تازه استشمام کنید و از صدای پرندگان لذت ببرید در این جنگل‌ها می‌توانید انواع مختلفی از گیاهان و جانوران را مشاهده کنید.

درختان بید و راش‌ و بلوط‌  و گیاهانی مانند گل‌گاوزبون، شیرین‌بیان، لاله کوهی و نی از مهم ترین پوشش گیاهی روییده در جنگل های ویستان است .

اگر کمی خوش شانس باید میتوانید در جنگل نوردی خود شاهد پرنده‌ه ها و حیواناتی مثل گراز و روباه و موش خرما باشید که در آن حوالی پرسه می‌زنند.

 

کوه‌های اطراف دریاچه

کوه‌های اطراف دریاچه، فرصت مناسبی برای کوهنوردی و لذت بردن از مناظر زیبای اطراف فراهم می‌کنند . از بالای این کوه‌ها می‌توانید شاهد طلوع و غروب خورشید بر روی دریاچه باشید که منظره‌ای بی‌نظیر و به یاد ماندنی است .

آبشار کلشتر

اگر به دنبال یک ماجراجویی بیشتر هستید، می‌توانید از آبشار کلشتر که یکی از زیباترین آبشارهای گیلان است نیز، دیدن کنید.

ییلاق‌های اطراف دریاچه

ییلاق داماش

یکی از معروف‌ترین ییلاق‌های گیلان است که در نزدیکی دریاچه ویستان قرار دارد. این ییلاق با خانه‌های چوبی سنتی، باغ‌های سرسبز و آب و هوای خنک، مقصد بسیاری از گردشگران است.

ییلاق استل سرا

این ییلاق نیز با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبایش، مکانی مناسب برای استراحت و آرامش است.

روستای بره سر

روستای بره سر، روستایی زیبا با معماری سنتی است که در نزدیکی دریاچه قرار دارد . می‌توانید در این روستا محصولات محلی مانند عسل، لبنیات و صنایع دستی را خریداری کنید.

 

فعالیت‌های تفریحی در دریاچه ویستان

 

دریاچه ویستان با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای بی‌نظیرش، مکانی ایده‌آل برای فرار از شلوغی شهر و لذت بردن از طبیعت است. این دریاچه زیبا در دل جنگل‌های انبوه و کوه‌های سرسبز گیلان قرار دارد و امکانات و فعالیت‌های متنوعی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

 

قایق‌سواری

 

یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در دریاچه ویستان، قایق‌سواری است. می‌توانید با اجاره قایق، در دل دریاچه گشتی بزنید و از مناظر اطراف لذت ببرید.

ماهیگیری

 

برای علاقه‌مندان به ماهیگیری، دریاچه ویستان فرصت مناسبی را فراهم می‌کند. می‌توانید با تجهیزات ماهیگیری خود به این دریاچه آمده و از لذت ماهیگیری در طبیعت بکر بهره‌مند شوید.

 

پیاده‌روی و طبیعت‌گردی

 

پیرامون دریاچه ویستان مسیرهای پیاده‌روی بسیاری وجود دارد که شما را به دل جنگل‌های انبوه و کوه‌های سرسبز می‌برد. این مسیرها برای افرادی که به دنبال آرامش و تنهایی هستند، بسیار مناسب است.

 

کوهنوردی

 

کوه‌های اطراف دریاچه ویستان، مقصد مناسبی برای کوهنوردی است. می‌توانید با تجهیزات کوهنوردی، به قله‌های اطراف صعود کرده و از مناظر بی‌نظیر منطقه لذت ببرید.

 

کمپینگ

 

اگر به دنبال تجربه کمپینگ در طبیعت هستید، می‌توانید در اطراف دریاچه ویستان مکان‌هایی برای برپایی چادر پیدا کنید. شب‌مانی در کنار دریاچه و زیر آسمان پرستاره، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود.

عکاسی

 

دریاچه ویستان با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبایش، یک لوکیشن عالی برای عکاسی است. می‌توانید از دریاچه، کوه‌ها، جنگل‌ها و حتی حیات وحش اطراف عکس‌های زیبایی بگیرید.

 

پیک نیک

 

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در دریاچه ویستان، برپایی پیک‌نیک در کنار دریاچه است. می‌توانید با خانواده یا دوستان خود به این مکان آمده و از غذا خوردن در دل طبیعت لذت ببرید.

سایر فعالیت ها

پرنده‌نگری

در اطراف دریاچه ویستان می‌توانید انواع پرندگان را مشاهده کنید.

دوچرخه‌سواری

مسیرهای دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه وجود دارد.

یوگا و مدیتیشن

می‌توانید در کنار دریاچه به انجام یوگا و مدیتیشن بپردازید و آرامش درونی خود را افزایش دهید.

 

 

بهترین زمان سفر به دریاچه ویستان

 

دریاچه ویستان، نگین فیروزه‌ای گیلان، در هر فصل زیبایی‌های منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارد. انتخاب بهترین زمان سفر به این منطقه بستگی به سلیقه و اولویت‌های شما دارد. در ادامه هر فصل را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

 

بهار: بیداری طبیعت

طبیعت در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد. جنگل‌های اطراف دریاچه سرسبز می‌شوند و گل‌های رنگارنگ در کنار دریاچه می‌رویند. هوای دلپذیر و معتدل نیز بر جذابیت این فصل می‌افزاید. اما از طرفی احتمال بارندگی و رگبارهای بهاری نیز وجود دارد .

تابستان: فصل تفریحات آبی

تابستان بهترین زمان برای لذت بردن از تفریحات آبی است. می‌توانید در دریاچه شنا کنید، قایق‌سواری کنید یا به ماهیگیری بپردازید. اما منطقه ویستان در این فصل نسبت به سایر فصول شلوغ تر است .

پاییز: رنگارنگی طبیعت

پاییز در دریاچه ویستان، فصلی رویایی است. برگ‌های درختان به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درمی‌آیند و منظره‌ای بی‌نظیر را خلق می‌کنند.

زمستان: سکوت و آرامش

اگر به دنبال آرامش و سکوت هستید، زمستان بهترین زمان برای سفر به دریاچه ویستان است. در این فصل، دریاچه و اطراف آن خلوت‌تر است و می‌توانید از زیبایی‌های زمستانی لذت ببرید . البته به شرط اینکه بتوانید هوای سرد ، احتمال بارش برف و محدودیت برخی امکانات را تحمل کنید.

چند نکته در بازدید از دریاچه ویستان

با توجه به فصلی که سفر می‌کنید، لباس مناسب همراه داشته باشید.

آب آشامیدنی، کرم ضد آفتاب، کلاه، کفش مناسب پیاده‌روی و وسایل مورد نیاز برای کمپینگ (در صورت نیاز) را فراموش نکنید.

هنگام بازدید از دریاچه، به محیط زیست احترام بگذارید و زباله‌های خود را در سطل‌های مخصوص بیندازید.

در اطراف دریاچه ویستان، امکاناتی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارد. همچنین می‌توانید در روستاهای اطراف اقامتگاه‌هایی را برای اقامت شبانه پیدا کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید از سفر خود به دریاچه ویستان لذت ببرید و خاطرات خوشی برای خود بسازید.

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا درباره استان زیبای گیلان بیشتر بخوانید :

بهترین مکان‌ها برای سفر به گیلان

بهترین سوغاتی‌های استان گیلان چیست ؟

معرفی تالش گیلان

معرفی دیلمان گیلان

املش بهشت گیلان

اشکورات گیلان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها