دریاچه زریوار ، نگین کردستان

 

استان کردستان در غرب کشورمان با داشتن جاذبه‌های طبیعی زیبا و شگفت انگیز یکی از دیدنی‌ترین و محبوب‌ترین مناطق گردشگری برای طبیعت دوستان به شمار می‌رود . در این استان و در نزدیکی شهرستان مریوان که به بهشت گمشده کردستان شهرت دارد دریاچه‌ای زیبا با آب شیرین و حیات وحشی خاص جای خوش کرده . دریاچه زریوار که به آن زریبار هم می‌گویند از دیدنی‌ترین دریاچه‌های کشور به شمار می‌رود که در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده .در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و خارق‌العاده کشورمان بیشتر آشنا کنیم .

دریاچه زریوار کجاست؟

 

همانطور که بیشتر هم اشاره کردیم دریاچه زریوار از جاهای دیدنی استان کردستان است که در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان در دره‌ای وسیع واقع شده است . شرق و غرب این دریاچه به وسیله کوه‌های پوشیده شده از جنگل در بر گرفته شده و همین بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است .

برای رفتن به این منطقه و بازدید از دریاچه زریوار باید ابتدا به شهرستان مریوان در استان کردستان رفته و از آنجا از طریق جاده مریوان به بایوه که در نزدیکی مرز عراق قرار دارد خودتان را به دریاچه برسانید .

معرفی دریاچه زریوار

دریاچه زریوار از دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران است که جزو بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا به شمار می‌رود . رنگ فیروزه‌ای و درخشان این دریاچه و قرارگیری آن در میان کوه‌های مرتفع و سرسبز باعث شده به شایستگی لقب نگین کردستان را به خود اختصاص دهد . این چشم انداز تماشایی و کارت پستالی سبب جذب گردشگران زیادی به این منطقه برای بازدید از دریاچه زریوار شده است . طول این دریاچه ۳ کیلومتر و عرض آن یک و نیم کیلومتر است .عمق آن نیز به حدود ۱۰ متر می‌رسد .

از نظر قدمت دریاچه زریوار به دوره‌های پیش از تاریخ برمی‌گردد و زمین شناسان علت ایجاد آن را زمین لرزه‌ای در این منطقه می‌دانند . زریوار دریاچه‌ای دائمی است که از طریق آب چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف تغذیه می‌کند . همچنین بارندگی در این منطقه که به حدود ۷۰۰ میلی‌متر در سال می‌رسد در تامین آب آن نقش مهمی دارد .

افسانه دریاچه زریوار

دریاچه زریوار افسانه‌ها و روایت‌های مختلفی را در پس خود جای داده . مثلاً در یک افسانه قصه درویش و حاکم ظالم روایت می‌شود . که بر اساس آن مردم محلی معتقدند در جایی که امروزه دریاچه قرار دارد شهری بوده که حاکم ستمگری به نام فیله قوس بر آن حکومت می‌کرده . روزی درویشی به همراه همسرش سوار بر الاغ از نزدیکی این شهر گذر کرده که ماموران حاکم او را دستگیر می‌کنند و به شهر می‌آورند . اهالی این شهر و ماموران این درویش را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و آن را به انجام کارهای سخت و طاقت فرسا مجبور می‌کنند . درویش نیز شکایت خود را از اهالی و ماموران به حاکم برده و از او عدالت طلب می‌کند .

اما حاکم نیز او را مورد تمسخر قرار می‌دهد و از قصر بیرون می‌اندازد . درویش دل شکسته بالای کوهی در شرق شهر می‌رود و حاکم و ماموران و اهالی آن شهر را نفرین می‌کند . بعد از آنکه درویش سر از سجده برمی‌دارد شاهد شهری است که با آب یکسان شده و اهالی ظالم آن نیز نابود شده اند .بر  اساس این افسانه این چنین دریاچه‌ای پدید می‌آید که بنابراین داستان به آن دریاچه دادخواه هم می‌گویند .

یک افسانه دیگر نیز درباره دریاچه زریوار وجود دارد که بر اساس آن گفته می‌شود گنجی پنهان در زیر این دریاچه مدفون است و دریاچه از آن محافظت می‌کند .

علت نام‌گذاری دریاچه زریوار یا زریبار

دریاچه زریوار از دو واژه زری به معنای دریا و پسوند بار یا وار تشکیل شده است که در زبان کردی ترکیب این دو واژه دریاچه معنا می‌دهد . روایت دیگری نیز وجود دارد که بر مبنای آن گفته می‌شود نام اصلی این دریاچه زیراوار بوده است که در زبان کردی به معنی آب کف کنار است . از آنجایی که آب دریاچه از چشمه‌های کناری تامین می‌شود ممکن است نام زریبار تغییر یافته این نام باشد .

 

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه زریوار

گفتیم که دریاچه زریوار بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب کشور است . همین شیرین بودن آب باعث شده گونه‌های مختلفی از آبزیان در این دریاچه زیست کنند . از جمله این ماهی‌ها می‌توان به : سیاه ماهی خالدار ، عروس ماهی ، سس ماهی ، شاکولی و … اشاره کرد .

همچنین پرندگان آبزی و غیر آبزی در این تالاب زندگی می‌کنند که برخی از آنها بومی و برخی مهاجر هستند . از جمله این پرندگان نیز می‌توان از اردک بلوطی ، پرستوی دریایی گونه سفید ، لک لک ، کوکوی خالدار ، اردک سر حنایی و … نام برد .

دیگر گونه‌های جانوری که در منطقه زریوار زیست می‌کنند پستاندارانی مانند خوک وحشی ، روباه ، خرگوش ، گراز و خرس قهوه‌ای هستند .

از نظر پوشش گیاهی نیز این خطه بسیار غنی و متنوع است . در اطراف دریاچه درختان و گیاهان مختلفی از جمله : بلوط ، زالزالک ، بید ، گز ، لاله واژگون شقایق و … می‌روید . همه این‌ها باعث شده دریاچه زریبار از نظر زیست محیطی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد و از تالاب‌های مهم کشور در زمینه زیستگاه جانوری و گیاهی به شمار رود .

امکانات تفریحی دریاچه زریوار

 

گردشگران و طبیعت دوستان می‌توانند در بازدید از دریاچه زریوار علاوه بر لذت بردن از چشم انداز زیبای آن و طبیعت با صفا و دل انگیز اطراف به انجام تفریحات گوناگونی در این منطقه بپردازند . از جمله این تفریحات می‌توان به  تفریحات آبی مانند قایق سواری ، اسکی روی آب ، ماهی گیری ، پاراگلایدر سواری و … اشاره کرد .

همچنین مناظر طبیعی بی‌نظیر این منطقه آن را به لوکیشنی جذاب و محبوب برای عکاسی ، کمپینگ ، طبیعت گردی و … تبدیل کرده است .

امکانات رفاهی دریاچه زریوار

دریاچه زریوار از نظر امکانات رفاهی نیز شرایط بسیار مطلوبی دارد . در کنار این دریاچه یک مجتمع ساحلی به همین نام راه اندازی شده که امکانات متعدد و متنوعی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد . در این منطقه انواع امکانات از جمله پارکینگ ، رستوران ، مسجد ، بوفه فروش تنقلات ، سرویس بهداشتی ، دکه ماهی کبابی ، شهربازی کودکان و سایر امکانات مورد نیاز یافت می‌شود .

 

بهترین زمان بازدید از دریاچه زریوار

نیمه اول سال یعنی فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از دریاچه زریوار و لذت بردن از امکانات تفریحی آن است . دمای هوا در این فصل‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است و همین هوای معتدل و دل انگیز باعث می‌شود شرایط بسیار مطلوبی برای گشت و گذار و طبیعت گردی فراهم باشد . در این بازه زمانی طبیعت اطراف دریاچه نیز بسیار سرسبز بوده و گردشگران می‌توانند به پیاده‌روی در آن بپردازند . هرچند نمی‌شود از چشم انداز خارق‌العاده دریاچه و آب یخ زده آن در فصل زمستان چشم پوشی کرد .

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

زیباترین دریاچه‌های ایران

طبیعت زیبای کردستان

 

 

راه‌های ارتباطی با ما :

سایت انوار راه توس

سایت بلیط اینجا

 

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nazanin Zahra.R
Nazanin Zahra.R
2 ماه قبل

سپاس بابت مطالب آموزنده