آبشار پونه زار اصفهان

استان اصفهان با داشتن قدمتی کهن و آثار تاریخی و بناهای باشکوه و دیدنی یکی از پرگردشگرترین مناطق در سفرهای داخلی به شمار می‌رود . اما اصفهان تنها به سی و سه پل و میدان نقش جهان خلاصه نمی‌شود . در این استان جاذبه‌های طبیعی نیز وجود دارد که بازدید از آنها باعث می‌شود سفر به این خطه همه چیز تمام بوده و به هر سلیقه‌ای در گردشگری پاسخ دهد . ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم شما را با آبشار پونه زار اصفهان که به بهشت گمشده اصفهان شهرت دارد آشنا کنیم . این جاذبه طبیعی با وجود داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و چشم اندازی زیبا آنچنان که باید شناخته نشده به همین دلیل هنوز هم تا حد زیادی بکر و دیدنی باقی مانده است .

آبشار پونه زار کجاست؟

آبشار پونه‌ زار اصفهان از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان است که در ۲۵ کیلومتری غرب فریدون شهر واقع شده . در حوالی این آبشار روستایی به نام پشتکوه قرار دارد . برای رفتن به این جاذبه دیدنی باید از شهر فریدون شهر حرکت کرده و پس از گذر از روستاها چغیورت و دربند به آبشار برسید . فاصله آبشار پونه‌زار با شهر اصفهان ۱۸۸ کیلومتر و با شهرکرد ۱۴۵ کیلومتر است .

 

معرفی آبشار پونه زار

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم آبشار پونه‌زار در نزدیکی فریدون شهر و از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان محسوب می‌شود . این آبشار از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و حاصل ذوب شدن برف‌ها و یخچال‌های طبیعی در قله‌های این رشته کوه می‌باشد . جریان آب بعد از طی مسافتی به رود وهرگان سرازیر می‌شود .

ارتفاع آبشار پونه‌زار اصفهان حدود ۷۵ متر بوده و جزء مرتفع‌ترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود . هرچند که ارتفاع اصلی آن ۴۰ متر تخمین زده شده . در مسیر این آبشار زیبا و دیدنی گیاهان پونه ، درختان زرشک وحشی ،گل‌های وحشی و دارویی و… به چشم می‌خورد . همچنین جداره‌های این آبشار پوشیده شده از خزه می‌باشد که باعث شده چشم اندازی تماشایی و با صفا خلق شود .

آبشار پونه زار در تمام طول سال جریان دارد در زمستان‌ها یخ می‌زند . با وجود زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی که این جاذبه طبیعی دارد به دلیل تبلیغات محدودی که درباره آن شده هنوز چندان شناخته شده نیست از مناطق بکر در ایران محسوب می‌شود .

 

چرا پونه زار ؟

علت نامگذاری آبشار پونه‌ زار اصفهان وجود گیاهان پونه در مسیر این آبشار و پیرامون آن است . در فصل بهار و تابستان این خطه پر از شکوفه‌های پونه می‌شود . به همین دلیل به این عنوان نامگذاری شده . تماشای گل‌های وحشی پونه در دامنه کوه و در حوالی این آبشار باعث شده زیبایی خیره کننده و به یاد ماندنی در این خطه خلق شود که هر گردشگری را سر ذوق و وجد می‌آورد .

 

بهترین فصل و زمان برای بازدید از آبشار پونه زار

 

پیشنهاد دادن بهترین زمان برای بازدید از آبشار پونه‌ زار اصفهان کار چندان راحتی نیست . چرا که این آبشار در همه ایام سال زیبایی‌های خاص خود را دارد . اما قاعدتاً زمان گشت و گذار و طبیعت گردی برای اغلب طبیعت دوستان و گردشگران ۶ ماهه اول سال یعنی بهار و تابستان است . همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم در این بازه زمانی گل‌های پونه وحشی و سایر گیاهان این منطقه سر برآورده و چشم اندازی زیبا و دیدنی را ایجاد می‌کنند . همچنین آب و هوا در فصل بهار در اوج طراوت و تازگی قرار گرفته و بازدید از آبشار را مطلوب‌تر می‌کند .

اما نمی‌شود از جلوه‌گری طبیعت در فصل پاییز چشم پوشی کرد . آبشار پونه‌ زار اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نمی‌شود . بنابراین اگر کمی تحمل سرما را دارید می‌توانید با سفر به این خطه در فصل پاییز شاهد تابلوی هزار رنگی باشید که طبیعت در این فصل خلق می‌کند . به علاوه در فصل زمستان نیز آبشار یخ می‌زند و منظره‌ای دیدنی نقش می‌بندد . هرچند که سفر در زمستان به این منطقه نیازمند در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و داشتن تجهیزات و سایل لازم می‌باشد .

اقامت در بازدید از آبشار پونه زار

 

اطراف آبشار پونه زار اصفهان مکان مناسب و مطلوبی برای اقامت شبانه ندارد . اما اگر شما هم اهل کمپینگ و اقامت در دل طبیعت هستید می‌توانید شب را در کنار آبشار به صبح برسانید . به همین منظور چند جایگاه برای چادر زدن در این منطقه تعبیه شده . البته با توجه به شب‌های سردی که این خطه دارد بهتر است برای این کار وسایل و تجهیزات لازم مانند کیسه خواب ، لباس گرم ، پتو و … همراه داشته باشید و شرایط آب و هوایی را نیز از قبل چک کنید . همچنین می‌توانید به فریدون شهر که در فاصله کمی از این آبشار قرار دارد رفته و در مراکز اقامتی این شهر مانند مهمانسراها ، آپارتمان‌های شخصی ، سوئیت‌ها و … اقامتی راحت داشته باشید .

چند نکته مهم بازدید از آبشار پونه زار

  • با توجه به نبودن امکانات مطلوب در اطراف آبشار پونه‌ زار اصفهان آب و خوردنی به اندازه لازم همراه خود داشته باشید .
  • سعی کنید بازدیدتان از این آبشار را برای صبح زود برنامه‌ریزی کنید که تا قبل از شلوغ شدن بتوانید پیاده‌روی راحت و مطلوبی برای رسیدن به آبشار داشته باشید .
  • با توجه به موقعیت جغرافیایی این آبشار و قرارگیری آن در منطقه کوهستانی قبل از سفر حتماً شرایط آب و هوایی را چک کنید.
  • اگر می‌خواهید از سکوت و آرامش این خطه استفاده بیشتری ببرید بهتر است ایام غیر تعطیل را برای سفرتان به این منطقه انتخاب کنید .
  • امکان آبتنی در حوضچه‌های پایین آبشار فراهم است ، بنابراین اگر هوا مساعد باشد می‌توانید از این تفریح نیز لذت ببرید .
  • در بازدید از آبشار پونه زار اصفهان تجهیزات لازم مانند لباس کوهنوردی ، کفش مناسب ، کلاه ، کرم ضد آفتاب و …را به همراه داشته باشید .
  • فراموش نکنید که طبیعت و جاذبه‌های زیبای آن میراثی است که آیندگان به آن نیاز دارند . بنابراین در حفظ آن کوشا باشید و از انداختن زباله‌های خود در این منطقه خودداری کنید .

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا  بیشتر بخوانید :

زیباترین آبشارهای ایران

آبشار سمیرم اصفهان

آبشار شاهاندشت

آشنایی با آبشار دودوزن

آبشار پیران کرمانشاه

معرفی آبشار شیرآباد

آبشار شوی

 آشنایی با آبشار لوه 

آبشار لونک دیلمان

آبشار نیاسر

 زیباترین آبشارهای دنیا

 

برای تهیه بلیط با بهترین قیمت و مناسب‌ترین شرایط و همچنین آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها