عوارض خروج از کشور گران شد

اگر تا کنون به سفر خارجی رفته باشید با پرداخت عوارض خروج از کشور مواجه شده اید . شاید تا بحال این سوال برایتان پیش آمده باشد که این عوارض پرداختی به چه دلیل و چه مقدار می باشد و به حساب چه سازمانی می‌رود؟
به بهانه گران شدن ۳۰ درصدی عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ در این مطلب از بلیط اینجا به بررسی این خبر و سایر جزئیات پرداخت عوارض می پردازیم . با ما همراه باشید.

 

افزایش ۳۰ درصدی عوارض خروج از کشور

 

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۳ عوارض خروج از کشور با افزایش نرخ مواجه شده بود . نرخی که بالاخره در روزهای اخیر اجرایی و عوارض خروج از کشور گران شده است.

نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ برای سفرهای سیاحتی اول ۴۰۰ هزار تومان، سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان و سفر سوم به بعد ۸۰۰ هزار تومان بود. این نرخ تا اوایل مردادماه سال ۱۴۰۳ نیز پا برجا بود و مسافران، عوارض را به نرخ سال ۱۴۰۲ پرداخت می‌کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر بدون اعلام رسمی نرخ سال ۱۴۰۳ به مبادی مرزی کشور ابلاغ شده و اکنون مسافران برای خروج باید نرخ جدید را پرداخت کنند . بر اساس بودجه سال ۱۴۰۳، عوارض خروج از کشور برای بار اول ۵۲۰ هزار تومان، بار دوم ۷۸۰ هزار تومان و بار سوم به بعد یک میلیون و ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

همچنین عوارض خروج زائرین حج تمتع، عمره برای هر نفر ۱۷۲ هزار تومان تعیین شده که نسبت به رقم ۱۳۲ هزار تومان در سال گذشته ۴۰ هزار تومان، معادل ۳۰.۳ درصد، بیشتر شده است.

نرخ جدید عوارض خروج از کشور که در سال ۱۴۰۳ افزایش ۳۰ درصدی داشته به درگاه‌های اینترنتی نیز ابلاغ شده و اکنون نرخ جدید دریافت می‌شود.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور به هزینه‌ای اتلاق می‌شود که باید به شهرداری‌ها پرداخته شود، به همین علت این عوارض ، تا چند سال قبل به حساب شهرداری واریز می‌شد. اما طبق مصوبه بهمن ماه سال ۱۳۹۸، این عوارض به عنوان مالیات خروج از کشور شناخته شد و از آن پس ، هزینه به حساب دولت واریز شد.

بخشی از این عوارض پرداختی ، برای بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش دیگر آن به سازمان گردشگری پرداخت می‌شود.

 

روش های پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از ایران را می توانید به روش های متفاوتی ، پرداخت کنید. یکی از این راه ها ، استفاده از دستگاه‌های ATM غیرنقدی است که در تمامی فرودگاه‌های ایران نصب شده‌اند. البته اگر رمز دوم خود را فعال کرده باشید نیز می توانید از طریق اینترنتی و سامانه های مخصوص آن پرداخت نمایید.

افرادی که از پرداخت عوارض خروج معاف می باشند :

دانشجویان و افراد بیمار

_ دانشجویانی که مجوز تحصیل در کشور دیگری را دارند.
_ افرادی که دچار بیماری خاصی می باشند و با نظر شورای پزشکی جهت درمان ، به خارج از کشور سفر می کنند ، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف می باشند.

 

خدمه پرواز

قانون پرداخت عوارض خارج از کشور ، شامل تمام افرادی می گردد که برای تفریح یا تجارت به خارج از کشور سفر می کنند.
اما در این قانون ، یک سری افراد از پرداخت عوارض مستثنا می باشند. خدمه پرواز نیز در این دسته قرار می گیرند.

سایر افراد

افرادی که پاسپورت سیاسی یا خدمت دارند و یا مقیم کشور دیگری هستند و دارای ویزای کار از وزارت کار و امور اجتماعی می باشند نیز ،نیازی نیست عوارض خروج را پرداخت نمایند.

طبق قانون دیگری، افرادی که ساکن روستاهای مرزی کشور هستند و کسانی که به زیارت عتبات عالیات می روند ، تنها یک بار در سال نیاز است عوارض خروج از کشور را بپردازند.
قابل به ذکر است ؛ مرزنشینان کشور به کسانی گفته می‌شود که شماره شناسنامه و کدپستی آنها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده باشد.

افرادی که عضو تیم‌های ملی ورزشی هستند و جهت شرکت در مسابقات از کشور خارج می شوند ، هر چند دفعه که سفر کنند ، فقط معادل عوارض بار اول را پرداخت می نمایند.

راه های ارتباط با ما :

 

Www.rahetoos.ir

۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰

تلفن و ایتا

۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶

@Rahetoosflight

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها