سفر به شهر زیبای شیرگاه مازندران

شیرگاه، شهری کوهستانی و سرسبز در استان مازندران، با طبیعتی بکر و جاذبه‌های گردشگری متنوع، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران طبیعت‌دوست و علاقه‌مندان به آرامش است. این شهر که به عنوان مرکز شهرستان سوادکوه شمالی شناخته می‌شود، با آب و هوای معتدل و مناظر چشم‌نواز، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. در این مطلب با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا به طور مفصل به معرفی جاذبه‌های گردشگری شیرگاه مازندران و نکات مهم سفر به این شهر زیبا یپردازیم .

موقعیت جغرافیایی و آب و هوا شیرگاه

 

شیرگاه در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز مرکزی قرار دارد و از شمال به قائم‌شهر، از جنوب به سوادکوه و از شرق و غرب به شهرهای بابل و ساری محدود می‌شود. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، آب و هوایی معتدل و نیمه‌مرطوب دارد. تابستان‌های شیرگاه گرم و مرطوب و زمستان‌های آن سرد و همراه با بارش برف است. به همین دلیل است که بهترین زمان برای سفر به شیرگاه، فصل‌های بهار و پاییز هستند که هوا معتدل و دلپذیر میباشد .

جاذبه‌های گردشگری شیرگاه

 

شیرگاه مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که هر کدام به نوبه خود دیدنی هستند. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر عبارتند از:

آبشار شیرگاه

این آبشار زیبا و مرتفع، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی شیرگاه است. صدای گوش‌نواز آبشار و طبیعت بکر اطراف آن، آرامشی وصف‌ناپذیر را به گردشگران هدیه می‌دهد.

جنگل و آبشار پلنگ دره

این منطقه بکر و دست‌نخورده، با جنگل‌های انبوه و آبشارهای متعدد، یکی از زیباترین مناطق گردشگری شیرگاه است. پیاده‌روی در دل جنگل و تماشای آبشارهای خروشان، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

دریاچه لفور

این دریاچه زیبا در نزدیکی شیرگاه واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این منطقه است. قایق‌سواری، ماهیگیری و پیک نیک در اطراف دریاچه، از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در این مکان تجربه کنید .

تنگه نارنج بن

این تنگه زیبا و بکر با دیواره‌های صخره‌ای و پوشش گیاهی متنوع، یکی از جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته شده شیرگاه است. پیاده‌روی در دل تنگه و کشف زیبایی‌های آن، برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی بسیار جذاب خواهد بود.

پل ورسک

این پل تاریخی و زیبا که در نزدیکی شیرگاه واقع شده، یکی از شاهکارهای مهندسی ایران است. بازدید از این پل و تماشای مناظر اطراف آن، برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری بسیار جذاب خواهد بود.

روستاهای شیرگاه

روستاهای اطراف شیرگاه، هر کدام با معماری خاص و فرهنگ اصیل خود، دیدنی هستند. بازدید از خانه‌های قدیمی، صنایع دستی محلی و آشنایی با سبک زندگی روستاییان، تجربه‌ای متفاوت را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. اکثر روستاهای شیرگاه دارای باغ‌های میوه متنوعی مانند سیب، گلابی، آلبالو و گیلاس هستند . بسیاری از این روستاها نیز دارای چشمه‌های آب معدنی با خواص درمانی هستند.خانه‌های قدیمی و باصفای روستاهای شیرگاه، با معماری سنتی و استفاده از مصالح طبیعی، جلوه‌ای خاص دارند.

در ادامه به معرفی برخی از روستاهای گردشگری شیرگاه می‌پردازیم:

 

روستای دهکلان

 

دهکلان یکی از زیباترین روستاهای شیرگاه است که با طبیعت بکر، آب و هوای پاک و مردمان خونگرمش، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این روستا با خانه‌های چوبی و باصفایی که در میان باغ‌های میوه قرار گرفته‌اند، جلوه‌ای خاص و دیدنی دارد. گردش در این روستا و لذت بردن از طبیعت بکر آن، تجربه فراموش‌نشدنی برای طبیعت دوستان و گردشگران خواهد بود.

 

روستای بورخانی

 

روستای بورخانی با طبیعت کوهستانی و جنگلی خود، مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی است. این روستا با چشمه‌های آب سرد و گرم و آبشارهای کوچک، از جاذبه‌های طبیعی فراوانی برخوردار است. همچنین، صنایع دستی محلی این روستا مانند گلیم‌بافی و جوراب‌بافی، از سوغاتی‌های محبوب گردشگران است.

محله نارنج بن

 

محله نارنج بن با باغ‌های نارنج و طبیعت سرسبز خود، یکی از زیباترین مناطق شیرگاه است. پیاده‌روی در میان باغ‌های نارنج و استشمام بوی دل‌انگیز این میوه، آرامش خاصی را به ارمغان می‌آورد. همچنین، وجود رودخانه‌ای خروشان و آبشارهای کوچک، بر زیبایی این منطقه افزوده است.

 

روستای کلیج خیل

 

روستای کلیج خیل با طبیعت کوهستانی و رودخانه پرآب گلاب دره، یکی دیگر از روستاهای دیدنی شیرگاه است. این روستا با خانه‌های قدیمی و باصفایی که در دامنه کوه‌ها قرار گرفته‌اند، جلوه‌ای روستایی و سنتی دارد. همچنین، وجود پل تاریخی شاه‌عباسی در نزدیکی این روستا، بر اهمیت تاریخی آن افزوده است.

در نهایت روستاهای شیرگاه مازندران با طبیعت بکر، فرهنگ غنی و مردمان خونگرم خود، مقصدی ایده‌آل برای فرار از شلوغی شهر و تجربه آرامش طبیعت هستند. اگر به دنبال سفری خاطره‌انگیز و متفاوت هستید، بازدید از این روستاها را به شما توصیه می‌کنیم.

 

اقامت در شیرگاه

 

در شیرگاه، اقامتگاه‌های متنوعی از جمله هتل‌ها، مهمانخانه‌ها و خانه‌های روستایی برای اقامت گردشگران وجود دارد. همچنین، اگر به شی مانی در طبیعت علاقه دارید امکان کمپینگ در طبیعت بکر اطراف شیرگاه نیز فراهم است .

غذاهای محلی شیرگاه

 

غذاهای محلی شیرگاه مازندران ، با استفاده از مواد اولیه طبیعی و تازه، بسیار خوشمزه و متنوع هستند. برخی از غذاهای معروف شیرگاه عبارتند از:

کباب ترش

یکی از لذیذ ترین غذاهای شمالی کباب ترش است . این غذا با گوشت گوسفند یا بز تهیه می‌شود و با طعم ترش و خوشمزه‌ای که  دارد بین گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده .

باقالاقاتق

این غذا با باقلا، سیر، تخم مرغ و سبزیجات معطر تهیه می‌شود و یکی از غذاهای محبوب مردم شمال است.

کته

این غذا با برنج، گوشت یا مرغ و ادویه‌های محلی تهیه می‌شود و بسیار ساده و خوشمزه است.

بهترین زمان سفر به شیرگاه

بهترین زمان برای سفر به شیرگاه مازندران ، فصل‌های بهار و پاییز است. در این بازه زمانی هوا معتدل بوده و گردشگران میتوانند از طبیعت زیبا و خارق العاده ی شیرگاه و مناطق اطراف آن نهایت لذت و استفاده را ببرند .

چند نکته در سفر به شیرگاه مازندران

با توجه به آب و هوای کوهستانی شیرگاه، بهتر است لباس‌های گرم و راحت همراه داشته باشید.

حتماً وسایل ضروری مانند کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کفش مناسب پیاده‌روی و آب آشامیدنی را همراه داشته باشید.

هنگام بازدید از طبیعت، به محیط زیست احترام بگذارید و از ریختن زباله خودداری کنید.

در هنگام پیاده‌روی در مناطق کوهستانی و جنگلی، احتیاط لازم را رعایت کنید و از مسیرهای مشخص شده خارج نشوید.

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا در مورد استان زیبای مازندران بیشتر مطالعه کنید .

جاهای گردشگری پاییزی استان مازندران

دریاچه فراخین مازندران

جاهای دیدنی مازندران در ۱۴۰۱ 

دریاچه لفور یا سد البرز مازندران

 

 

برای تهیه بلیط و سفر به نقاط مختلف ایران و جهان با ما در ارتباط باشید :

Www.rahetoos.ir

۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰

تلفن و ایتا

۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶

@Rahetoosflight

بلیط اینجا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها