سد سلیمان تنگه ساری

سد سلیمان تنگه ساری

شاید اغراق نکرده باشیم اگر بگوییم شمال ایران مهم‌ترین مقصد گردشگری برای سفرهای داخلی به شمار می رود . اما جاذبه‌های این خطه فقط به ساحل و جنگل خلاصه نمی‌شود . بلکه به طور کلی آب و هوای مطلوب ؛ طبیعتی چشم نواز و با صفا را در سایر بخش‌های نیمه شمالی کشور نیز ایجاد کرده . شهر ساری هم از این قاعده مستثنا نمی‌شود . یکی از جاهای دیدنی این شهر سد سلیمان تنگه یا سد رجایی نام دارد که در بخش دودانگه واقع شده . این جاذبه دست ساز بشر در کنار طبیعتی کم نظیر و مجموعه گردشگری به نام دهکده آرامش مکانی محبوب برای تفریح و گشت و گذار فراهم کرده است . گردشگران می‌توانند از بالای این سد چشم اندازی وسیع و دیدنی از شهر ساری داشته باشند . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را به طور مفصل با سد سلیمان تنگه ساری آشنا کنیم .

معرفی سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه ساری با داشتن ۱۳۸ متر ارتفاع یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین سدهای خاورمیانه به شمار می‌رود . پروژه ساخت این سد از سال ۱۳۳۶ کلید خورد و تا سال ۱۳۷۰ به طول انجامید . نهایتاً سال ۱۳۷۶ این سد به بهره‌برداری رسید . سد رجایی یا همان سلیمان تنگه از نوع بتنی دوقوسی می‌باشد که تاج آن ۴۲۷ متر طول دارد . دریاچه‌ای که سد رجایی روی آن ساخته شده دارای ۵۲۰ هکتار مساحت و ۸۵۰۰ متر طول میباشد .

هدف از ساخت سد سلیمان تنگه ساری ایجاد منبعی برای آبیاری اراضی دشت تجن ، جلوگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن ، تامین آب آشامیدنی ساکنین و روستاهای محدوده طرح و ایجاد فضایی برای جذب گردشگر بوده است . اما شاید مهمترین هدف در ساخت این سد تامین برق منطقه بوده . در حال حاضر سد رجایی آب و برق روستاهای اطراف را تامین می‌کند و به محلی محبوب و مطلوب برای تفریح و گشت و گذار و انجام تفریحات جذاب تبدیل شده .

سد سلیمان تنگه کجاست؟

سد سلیمان تنگه ساری در استان مازندران و در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی این شهر واقع شده . این سد در بخش دودانگه و در نزدیکی روستایی به نام افراچال جای دارد . برای رفتن به سد رجایی لازم است ابتدا به شهر ساری رفته و از آنجا به بلوار کشاورزی و سپس جاده کیاسر بروید . پس از طی حدود ۲۳ کیلومتر به روستایی به نام تاکام خواهید رسید . در این نقطه از دوراهی که مقابلتان وجود دارد به جهتی که تابلوی سد در آن واقع شده بپیچید و ۲۵ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید تا به سد سلیمان تنگه ساری برسید .

علت نامگذاری سد سلیمان تنگه

شاید نام این سد برای شما هم کمی عجیب به نظر رسیده باشد . علت این نامگذاری به گفته محلی‌ها وجود یک بنای تاریخی در منطقه دواب بوده است که زیر آب رفته . به اعتقاد آنها این بنای تاریخی متعلق به دوره حضرت سلیمان است و از همین جهت سد به نام سد سلیمان تنگه لقب گرفته . هرچند که اسم رسمی آن سد رجایی است اما بین مردم و محلی‌ها به نام سلیمان تنگه شهرت پیدا کرده .

 

دهکده‌ آرامش در سلیمان تنگه

 

در نزدیکی سد سلیمان تنگه ساری دهکده‌ای به نام آرامش وجود دارد که یکی از ده‌های محبوب و دیدنی در ساری و مازندران محسوب می‌شود . قرارگیری این دهکده در کنار سازه‌ای به غول پیکری سد سلیمان تنگه فضایی جذاب و به یاد ماندنی برای اقامت و تفریح فراهم کرده است . از سال ۱۳۷۹ دهکده آرامش به عنوان یک دهکده گردشگری شناخته شد و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . همین باعث شده در این منطقه امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی فراهم شود تا مسافران بتوانند در فضایی مناسب به لذت بردن از طبیعت سرسبز و آرامش بخش این خطه بپردازند .

امکانات تفریحی در سد سلیمان تنگه ساری

سد سلیمان تنگه ساری امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی دارد که باعث شده به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان مازندران تبدیل شود . اغلب این تفریحات وابسته به آب دریاچه هستند . در ادامه به معرفی تعدادی از این امکانات تفریحی که جذابیت سفر شما را دوچندان می‌کند خواهیم پرداخت .

 

تفریحات آبی

شاید مهمترین فعالیت تفریحی که بتوانید در این منطقه به آن بپردازید انجام تفریحات آبی متنوع و متعدد در آنجاست . از جمله این تفریحات آبی می‌توان به امکان قایقرانی بر روی دریاچه سد ، سوار شدن در اتوبوس‌های دریایی در نظر گرفته شده ، انجام تفریحاتی مانند اسکی روی و آب پدال رو در اسکله شیرین رود اشاره کرد . برای انجام هر یک از این تفریحات فقط کافیست مبلغ مورد نظر را بپردازید و خاطره‌ای هیجان انگیز و به یاد ماندنی برای خود و خانواده‌تان در سفر به این خطه ثبت کنید .

تورهای ماهیگیری و غواصی

بله درست خواندید ! ما در مورد تفریحات آبی کیش صحبت نمی‌کنیم . شما می‌توانید با رزرو کردن تورهای غواصی یا ماهیگیری در دریاچه سد سلیمان تنگه ساری به زیر آب رفته از ماهی‌های متنوع و دیدنی این دریاچه دیدن کنید . از جمله این ماهی‌ها می‌توان به زردپر ، کولی ، کپو ، فیتوفاگ ، ماهی سفید و … اشاره کرد .

بازدید از تاج سد سلیمان تنگه

مراقب باشید حواستان به تفریحات هیجان انگیز این منطقه پرت نشود و اصل موضوع را فراموش کنید . بازید از تاج سد خود یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توانید در این منطقه انجام دهید . برای این بازدید لازم است بلیط تهیه کرده و از بالای سد با ارتفاع ۱۳۸ متر شاهد ابهت این پروژه عظیم و چشم انداز زیبای اطراف باشید .

آب تنی

امکان آبتنی و شنا در دریاچه پشت سد فراهم نیست و این کار بسیار خطرناک به نظر می‌رسد . اما گردشگران می‌توانند در رودخانه تنی به آب زده و از شنا کردن به خصوص در روزهای گرم تابستان در آبی زلال و خنک لذت ببرند .

جنگل نوردی

در فاصله کمی از سد سلیمان تنگه ساری جنگل‌های انبوهی وجود دارد که می‌توانید به گشت و گذار و قدم زدن در آن ها بپردازید و از آرامش و سکوت این خطه لذت ببرید . همچنین تماشای شالیزارهای سرسبز برنج در این منطقه برای مسافران فعالیتی به یاد ماندنی است .

پیک نیک

اصلاً نمی‌شود ایرانی‌ها به یک منطقه خوش آب و هوا بروند و فرشی پهن نکنند و ساعتی را دور هم ننشینند . منطقه سد سلیمان تنگه ساری و طبیعت زیبا و باصفای اطراف آن نیز از این قاعده مستثنا نمی‌شود . بنابراین وسایل مورد نیاز پیک نیک را به همراه داشته باشید و هرگاه شرایط را مساعد دیدید ساعتی را به استراحت و لذت بردن از هوای پاک و صدای آب بپردازید .

گفتیم که امکانات رفاهی ایجاد شده در این منطقه بسیار زیاد است .اگر از همه این تفریحات خسته شدید می‌توانید به زمین‌های ورزشی ایجاد شده یا پیست تپه پیمایی رفته و به انجام ورزش‌های مورد علاقه‌تان بپردازید .

 

اقامت در سد سلیمان تنگه

پیشتر اشاره کردیم که در نزدیکی سد سلیمان تنگه ساری دهکده گردشگری به نام آرامش وجود دارد . بنابراین اولین گزینه برای اقامت در این منطقه رفتن به این دهکده و اجاره کردن واحدهای اقامتی می‌باشد . این واحدهای اقامتی در ابعاد متنوع و با شرایط رفاهی مختلفی برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده . به علاوه اگر به صورت دسته جمعی و اردویی به این منطقه سفر کرده‌اید باز هم امکان اسکان برایتان مهیاست .

اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید شب را در دل طبیعت بگذرانید اطراف سد سلیمان تنگه ساری مکان بسیار مناسبی برای چادر زدن و کمپینگ است . برای این کار لازم است امکانات و وسایل مورد نیاز کمپینگ را همراه خود داشته باشید .

بهترین زمان بازدید از سد سلیمان تنگه

بهترین زمان برای سفر به سد سلیمان تنگه ساری فصل‌های بهار و تابستان است . چرا که این خطه به دلیل قرار گرفتن در موقعیت کوهستانی هوایی خنک دارد و در این بازه زمانی شرایطی معتدل و مطلوب پیدا می‌کند .

 

برای تهبه بلیط با بهترین شرایط و آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nasrin gh
Nasrin gh
4 ماه قبل

محتوا عالی بود
ایران از نظر جاذبه های گردشگری غنی است ولی چه حیف که بی اطلاعیم. ممنون بابت اطلاعات خوبتون