دهکده تفریحی زراس

دهکده تفریحی زراس

استان زیبای خوزستان در جنوب کشورمان دهکده‌ای را در خود جای داده که بسیاری آن را سوئیس ایران لقب داده اند . این دهکده با داشتن طبیعتی سرسبز و جاذبه‌های گردشگری بسیار همچون نگینی در استان خوزستان می‌درخشد . بسیاری آن را گنجینه‌ای در کوه‌های زاگرس می‌دانند که به دلیل نزدیکی به سد کارون ۳ سالانه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به خود جذب می‌کند . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با دهکده تفریحی زراس به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی و با صفای کشورمان برای سفر و گشت و گذار بیشتر آشنا کنیم .

دهکده زراس کجاست؟

 

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم منطقه زراس از جاهای دیدنی استان خوزستان است که در بخش شمالی این استان واقع شده . همچنین این دهکده در ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز ، ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی اهواز و ۳۹ کیلومتری سد کارون ۳ قرار گرفته . نزدیکی دهکده زراس به استان چهارمحال بختیاری باعث شده ایلات بختیاری بسیاری در این منطقه ساکن باشند . ارتفاع منطقه زراس ۸۴۰ متر تا ۱۳۴۰ متر از سطح دریا می‌باشد .

معرفی دهکده زراس

دهکده زراس با قرار گرفتن در کوه پایه‌های رشته کوه زاگرس دهکده‌ای توریستی است که فضایی کاملاً روستایی دارد . با احداث این دهکده اغلب خانه‌های روستایی خریداری شده و به اقامتگاه گردشگری تبدیل گردیده است . همین امر باعث شده دهکده تفریحی زراس یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری در استان خوزستان به شمار رود و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب کند . این اهمیت در جذب توریسم سبب گردیده روز به روز به امکانات این منطقه افزوده شود . جالب است بدانید که در این منطقه خبری از گرما و شرجی هوای خوزستان نیست و انگار جزیره‌ای متفاوت در دل این استان گرمسیر سر برآورده . همچنین تاریخ و تمدن کهن در شهرهای شمال و شمال شرقی خوزستان باعث شده در اطراف زراس جاذبه‌های تاریخی متعدد و متنوعی نیز وجود داشته باشد که بازدید از آن‌ها سفرتان را به این دهکده همه چیز تمام می‌کند .

تاریخچه منطقه زراس

قدمت این منطقه به دوره ایلام باستان برمی‌گردد . سند این ادعا سنگ نوشته‌هایی یافت شده در این محدوده است که مربوط به دوران قبل از هخامنشیان می‌باشد . بر اساس این سنگ نوشته‌ها می‌توان این نتیجه‌گیری را کرد که منطقه ایذه ،دهدز و زراس در دوره ایلامی‌ها اهمیت بسیار بالایی داشته است . البته اهمیت این مناطق فقط به دوره ایلامیان محدود نمی‌شود و در دوره‌های تاریخی بسیاری آثار ثبت شده‌ای در این منطقه وجود داشته . از جمله آنها می‌توان به  :کوشک نورآباد از آثار مربوط به دوران قاجار که در روستای  نورآباد شهر ایذه قرار گرفته ، گوردخمه برد گپی در بخش مرکزی ایذه که متعلق به دوره ساسانیان است و کاروانسرای دهدز با قدمتی مربوط به دوره صفویه اشاره کرد .

چرا به دهکده تفریحی زراس برویم ؟

لذت بردن از طبیعت بکر این منطقه با داشتن ترکیبی از دریاچه ها ، قله‌های برفی و پل‌های زیبا شاید اولین چیزی است که گردشگران را به زراس جذب می‌کند . به علاوه آرامش این منطقه و دوری از شلوغی و هیاهوی زندگی شهری آن را برای استراحتی چند روزه و آرامش روح و روان بسیار مناسب و مطلوب است . اگر از همه این‌ها بگذریم تماشای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و همچنین وجود اقوام عشایر و ایلات اصیل بختیاری در این منطقه تردیدها را برای سفر به آن به طور کامل از بین می‌برد . در ادامه به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی زراس و اطراف آن خواهیم پرداخت :

 

جاهای دیدنی اطراف زراس

آبشار شیوند

درست روبروی منطقه گردشگری زراس آبشاری وجود دارد که در دل روستایی به همین نام واقع شده است . این آبشار که نام آن شیوند است ۹۰ متر ارتفاع داشته از بلندترین آبشارهای استان خوزستان به شمار می‌رود . در مسیر رسیدن به این جاذبه طبیعی و دیدنی وجود درختان میوه متنوع و رنگارنگ چشم اندازی تماشایی را برای گردشگران خلق کرده است .

دریاچه سد کارون ۳

شاید یکی از مهمترین دلایل شهرت و محبوبیت منطقه زراس وجود دریاچه سد کارون ۳ باشد . این سد که یکی از بزرگترین سدهای کارون است اماکن گردشگری بسیاری را در اطراف خود دارد . سازه سد۲۰۰ متر ارتفاع داشته و وجود موزه و نمایشگاه آن باعث شده گردشگران در سفرشان به این منطقه حتماً سری هم به سد کارون ۳ بزنند .

کوه منگشت

در نزدیکی دهکده توریستی زراس منطقه ی حفاظت شده‌ای وجود دارد که با قرار گرفتن در یک موقعیت بکر از رشته کوه زاگرس چشم اندازی بی‌نظیر و تماشایی را رقم زده . این منطقه با داشتن پوشش گیاهی زیبا ،چندین رودخانه و مناطق برف گیر مرتفع بسیار محبوب طبیعت گردان بوده و سالانه تعداد بالایی از آنها را به خود جذب می‌کند . بلندترین قله این کوهستان قارون نام دارد .

طاق طویله

ارگ اتابکی ، عمارت اتابک یا همان طاق طویله بقایای یک کاروانسرا و قلعه تاریخی است که قدمت آن به دوره اتابکان لر برمی‌گردد . این سازه تاریخی در بافت شهری و خیابان محمد رسول الله شهر ایذه قرار گرفته و از جاذبه‌های دیدنی اطراف زراس به شمار می‌رود .

پارک جنگلی بلوط بند

یک منطقه حفاظت شده دیگر نیز در نزدیکی دهکده زراس وجود دارد که مکانی مناسب برای کمپینگ و تماشای جنگل‌های بلوط به شمار می‌رود . پارک جنگلی بلوط بند از بکرترین و خلوت‌ترین جاذبه‌های طبیعی برای گشت و گذار و ماجراجویی محسوب می‌شود که بهتر است در فصل بهار از آن بازدید کنید .

آثار چند هزار ساله

نقش برجسته کوه فرح با قدمتی چند هزار ساله از دیگر آثار باستانی نزدیک به منطقه زراس است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده . ما در مطلبی مجزا در مجله گردشگری بلیط اینجا تحت عنوان تنگه کول فرح ایذه به معرفی کامل این جاذبه تاریخی پرداخته‌ایم .

 

 

تفریحات و امکانات منطقه زراس

علاوه بر طبیعت گردی که مهمترین تفریح در محدوده زراس می‌باشد . تفریحاتی دیگر از جمله : قایق سواری ، کوهنوردی ،دره نوردی ،صخره‌نوردی ،ماهیگیری و …هم در این خطه میزبان گردشگران و طبیعت دوستان است . در زمان‌هایی از سال که منطقه زراس شلوغ و مملو از گردشگر است بومیان اسب و موتور کرایه می‌دهند که گشتن در طبیعت با آنها خود بسیار به یاد ماندنی و جذاب است . همچنین اقبال بلندی که این منطقه در زمینه جذب گردشگر داشته باعث شده امکانات رفاهی مطلوب و بالایی فراهم شود . ویلاها ، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌هایی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده و اجاره داده میشود .

 

بهترین زمان سفر به دهکده زراس

بهترین زمان برای سفر به دهکده تفریحی زراس فصل بهار است که اوج سرسبزی و جلوه‌گری طبیعت در این منطقه می‌باشد . در این فصل می‌توانید از آب و هوای لطیف و طبیعت کم نظیر در آرامش مثال زدنی این خطه نهایت لذت را ببرید .

 

 

 

مطالب زیر را در مجله گردشگری بلیط اینجا درباره ی استان خوزستان دنبال کنید :

مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان که باید بدانید

روستای صراخیه ، ونیز خوزستان

دریاچه شیهون

معرفی تنگه قاسمی

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها