دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز

شیراز شهر شعر و ادب و عطر دل انگیز بهار نارنج مقصدی رویایی برای سفر و گشت و گذار به خصوص در فصل بهار و ماه زیبای اردیبهشت محسوب می‌شود . در این خطه تنوع جاهای دیدنی از آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و با صفا به هر نوع سلیقه‌ای پاسخ می‌دهد . اطراف شیراز و در مسیر کازرون به شیراز دشتی بکر و کم نظیر وجود دارد که در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده . در واقع دشت ارژن شیراز با چشم اندازی از چادرهای عشایر ، آبشاری دیدنی و طبیعتی منحصر به فرد یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی در اطراف این شهر به شمار می‌رود . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا به طور مفصل با این منطقه بکر و بهشتی کشورمان آشنا شوید .

دشت ارژن کجاست؟

همانطور که گفتیم دشت ارژن از جاهای دیدنی استان فارس و اطراف شیراز به شمار می‌رود . این دشت در مجاورت کوه‌های زاگرس جنوبی و در حد فاصله کازرون و شیراز واقع شده . برای رفتن به دشت ارژن باید وارد جاده کازرون شده و از این جاده مسیرتان را به سمت این منطقه پیش بگیرید . فاصله شیراز تا دشت ارژن چیزی حدود ۶۰ کیلومتر است . توجه داشته باشید که مسیر رسیدن به این دشت پرپیچ و خم است پس در طی راه و هنگام رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت نکات ایمنی حرکت کنید .

 

ویژگی های دشت ارژن شیراز

مساحت دشت ارزان شیراز چیزی حدود ۹۰ کیلومتر مربع می‌باشد . قرارگیری این دشت در مجاورت کوه‌های زاگرس باعث شده آب و هوایی بسیار دل انگیز داشته باشد . در شمال این دشت روستایی به همین نام و در غرب آن شهرستان کازرون واقع شده است . وجود حیوانات متنوع ، فضای سرسبز و دریاچه‌ای به همین نام در این منطقه بر شهرت و محبوبیت آن افزوده . به علاوه اینکه در اطراف دشت ارژن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها اشاره‌ای خواهیم کرد . همه این‌ها که ذکر کردیم به علاوه ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر باعث شده این خطه در دسته ۵ دشت دیدنی ایران قرار بگیرد و گردشگران زیادی را در ایام مختلف سال به سوی خود بکشاند .

 

تاریخچه دشت ارژن

از نظر تاریخی نیز دشت ارژن شیراز اهمیت بسیار زیادی داشته است . بر اساس اطلاعاتی که از کتیبه‌های تخت جمشید به دست آمده گویا این منطقه شکارگاه محبوبی برای پادشاهان هخامنشی بوده . همچنین بسیاری از داستان‌های شاهنامه در این دشت اتفاق افتاده‌اند . امپراطوری هخامنشیان در نزدیکی دشت ارژن شیراز بوده بنابراین این خطه سال‌ها میزبان اهالی ایران باستان بوده است . ارژن تا همین اواخر بخشی از شهرستان کازرون محسوب می‌شد اما چند سالیست که به زیر مجموعه شیراز تبدیل شده . در شعر و ادب فارسی نیز نامی از این خطه آورده شده . به این گونه که قاآنی در شعرهای فردوسی به درختچه بادامی در این دشت اشاره می‌کند که از چوب آن کمان می‌ساختند و از میوه آن دارو تهیه می‌کردند .

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن

همانطور که گفتیم موقعیت کوهستانی دشت ارژن شیراز باعث شده آب و هوایی مطلوب و پوشش گیاهی سرسبز و باصفایی داشته باشد . در این منطقه درختان گوناگونی از جمله بلوط ، زالزالک ، بادام و … روییده اند . اگر فصل‌های سرد سال گذرتان به این خطه افتاد می‌توانید شاهد گل‌های نرگس زیبایی باشید که در این منطقه سر برآورده اند و با استشمام عطر این پوشش گیاهی چشم نواز روحتان را زنده کنید .

از نظر پوشش جانوری نیز دشت ارژن شیراز تنوع یادی دارد . تا آنجا که در سال ۱۳۵۳ از طرف سازمان های بین‌المللی به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره انتخاب شد . این منطقه در گذشته محل زندگی شیر و آهوی ایرانی بوده اما در حال حاضر اثری از آنها به چشم نمی‌خورد . در سال ۱۳۶۰ نیز قسمتی از این دشت برای احیای گوزن ایرانی محصور شد . به طور کلی دشت ارژن شیراز زیستگاه بسیاری از حیوانات اصیل ایرانی مانند آهو و گوزن است .

دیدنی های دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز علاوه بر آب و هوای مطلوب و طبیعتی دیدنی و منحصر به فرد یک آبشار تماشایی و دریاچه نیز دارد که در ادامه آنها را به طور خلاصه معرفی خواهیم کرد .

 

آبشار چرونیز

 

جاده اصلی که شما را به دشت ارژن شیراز می‌رساند میزبان آبشاری است که از دل کوه‌های کوهمره سرازیر می‌شود . این آبشار که چرونیز نام دارد با داشتن شکوه و زیبایی منحصر به فرد گردشگران را به ساعتی استراحت و لذت بردن از طبیعت این خطه دعوت می‌کند . اگر زمستان‌ها گذرتان به این منطقه افتاد با تماشای قندیل‌های این آبشار که از صخره‌ها آویزان است منظره‌ای تماشایی و خارق‌العاده را شاهد خواهید بود .

دریاچه ارژن

در نزدیکی دشت ارژن دریاچه‌ای وجود دارد از دریاچه‌های آب شیرین کشور به شمار می‌رود . وسعت آن چیزی حدود ۲۰۰۰ هکتار است و آب آن را باران و رودخانه دالکی تامین می‌کنند . موقعیت این دریاچه و همجواری‌اش با دشت و کوه باعث جذابیت بالای آن شده . به این صورت که با تماشای آن شاهد انعکاس تصویر کوه در آب خواهید بود . همه این‌ها باعث شده مسافران و گردشگران زیادی در سفرشان به شهر شیراز و بازدید از دشت ارژن  ساعتی را برای استراحت و پیک نیک در اطراف این دریاچه بگذرانند .

دیدنی های اطراف دشت

 

دریاچه پریشان

در فاصله ی ۶۰ کیلومتری دشت ارژن شیراز یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران واقع شده که تماشای آن هر بیننده و طبیعت دوستی را مسحور می‌کند . مسیر رسیدن به دریاچه‌ی پریشان کمی سخت و دشوار است اما اگر بر این سختی غلبه کنید خودتان تایید خواهید کرد که تماشای از این همه زیبایی ارزشش را داشته است . دور تا دور دریاچه را کوه‌ها و طبیعتی سبز و انبوه فرا گرفته . دریاچه پریشان که به آن فامور هم گفته می‌شود یکی از زیستگاه‌های ماهی در این منطقه به شمار می‌رود . پس اگر اهل ماهیگیری هستید در سفرتان تجهیزات مورد نیاز را همراه خود داشته باشید .

 

 

شهر باستانی بیشاپور

شهری باستانی با قدمتی که به دوره ساسانیان می‌رسد در فاصله ۶۵ کیلومتری دشت ارژن شیراز واقع شده . این منطقه که بیشاپور نام دارد سنگ نوشته‌ها و صخره‌هایی را درون خود جای داده که اطلاعات تاریخی و مهمی را در اختیار ما قرار داده است .

 

دشت برم

جاده کازرون به شیراز میزبان یک دشت تماشایی دیگر در این منطقه است که پوشیده شده از درختان بلوط می‌باشد . همچنین اگر در اردیبهشت ماه به این خطه سفر کنید ‌می توانید شاهد گل‌های شقایق روییده در آنجا باشید . برم که به دشت بلوط ایران معروف است منطقه‌ای حفاظت شده است که در آن حیوانات گوناگونی از قبیل گوزن ، آهو ، خرس ، کبک ، سنجاب ، پلنگ ، قوچ و… زیست می‌کنند . اگر قصد سفر به این دشت را داشتید به هیچ عنوان بازدید از کاروانسرای میان کتل تنها کاروانسرای سنگی ایران را در این منطقه از دست ندهید .

بهترین زمان بازدید از طبیعت دشت

پیشنهاد کردن یک ماه ، فصل و زمان خاص برای بازدید از دشت ارژن شیراز کار چندان راحتی نیست . چرا که این منطقه در همه فصل‌های سال زیبایی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد . حتی زمستان‌ها که برای بسیاری فصل مناسب سفر و گشت و گذار نیست تماشای قندیل‌های آبشار چرونیز در این دشت می‌تواند بسیار جذاب و به یاد ماندنی باشد .

اما همانطور که می‌دانید توج جلوه‌گری طبیعت به خصوص در شهر شیراز و اطراف آن در فصل بهار به ویژه ماه اردیبهشت اتفاق می‌افتد . در این زمان بوته‌های وحشی به گل می‌نشینند و دریاچه و آبشار هم بسیار پر آب هستند . اگر به زندگی عشایری و تماشای سبک زندگی آنها علاقه دارید نیز می‌توانید اواخر بهار تا اواسط تابستان به دشت ارژن رفته و چادرهای عشایر را که برای قشلاق به این منطقه کوچ کرده‌اند تماشا کنید .

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و مناسب ترین قیمت و همچنین آشنایی با تور های لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها