دره راگه ، تنگه ای تماشایی در دل بیابان

 

ایران پر است از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی . از تنگه‌ها و دره‌ها و دشت‌ها گرفته تا جزایر و سواحل و جنگل‌ های انبوه . این تنوع و تعدد در طبیعت چهار فصل سرزمینمان باعث شده بسیاری از جاذبه‌ها ناشناخته باقی بمانند . یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری ایران که چندان شناخته شده نیست دره‌ای در حد فاصل شهرهای کرمان و رفسنجان است که به آن دره راگه می‌گویند .

این تنگه که زمانی عنوان تنگه مرگ را یدک می‌کشیده با داشتن قدمتی چندین هزار ساله ، رودخانه‌ای دائمی ، صخره‌هایی با شکوه و پرهیبت و… می‌تواند زمینه مساعدی برای صنعت گردشگری در آن منطقه به شمار رود . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با شگفتی‌ها و جذابیت‌های دره راگه ، تنگه‌ای تماشایی در دل بیابان بیشتر آشنا کنیم .

تنگه راگه کجاست؟

دره راگه در استان کرمان و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرکز این استان یعنی شهر کرمان واقع شده . فاصله این تنگه با شهر رفسنجان ۳۰ کیلومتر بوده و در منطقه حفاظت شده‌ای به نام بدوئیه قرار دارد .

برای رفتن به این منطقه و بازدید از تنگه دیدنی آن می‌توانید خود را به شهر رفسنجان رسانده و از آنجا وارد مسیر رفسنجان_ کرمان شوید . در این مسیر از پل کمربندی و تابلوی روستای ناصریه عبور کرده و وارد فرعی کویر رفسنجان شوید . بعد از طی حدود ۱۰ کیلومتر در این فرعی به دره راگه خواهید رسید . این جاده فرعی در ابتدا آسفالت است اما پس از مسافت کوتاهی خاکی میشود .

 

معرفی دره راگه

 

تنگه راگه با وجود اینکه بین دو شهر کرمان و رفسنجان قرار گرفته اما به دلیل فاصله کمی که با شهر رفسنجان دارد به دره راگه رفسنجان معروف می‌باشد . این تنگه در طی چندین هزار سال در اثر فرسایش سنگ‌ها توسط جریان آب و ناشی از بارش باران و سیل شکل گرفته است . سنگ‌های دیواره دره به گونه‌ای است که تصور می‌کنید سنگ تراشی هنرمند با همه مهارت و هنرش آنها را تراشیده و به شکل مخروط‌هایی درآورده است .

طول تنگه ۲۰ متر است و عرض آن به ۱۸۰ متر می‌رسد . این دره ۷۰ متر عمق دارد و در میان آن رودی به نام گیودری جاری ست . بسیاری جاری بودن همین رودخانه را باعث فرسایش بیشتر صخره‌ها و شکل گرفتن سنگ‌های تنگه می‌دانند . دره راگه اگرچه شگفتی‌ها و زیبایی‌های بسیاری دارد اما چندان شناخته شده نیست . بنابراین اگر دوست دارید در منطقه‌ای بکر و دست نخورده به طبیعت گردی بپردازید این تنگه می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برایتان باشد .

جالب است بدانید که راگه بعد از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس سومین ژئوپارک ایران است که زمینه مناسبی برای  جذب توریست و علاقمندان به طبیعت گردی و حتی گردشگری نجوم دارد . هرچند که در گذشته‌ای دور رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شد . چرا که این دره به تنگه مرگ شهرت داشت . علت این عنوان هم خطر آوار شدن سنگ‌ها و یا گرفتار شدن در سیلاب به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی بوده است .

این منطقه حیات وحشی منحصر به فرد نیز دارد و در آن گونه های جانوری وحشی و کمیابی مانند عقاب، دراج، کبک و آهو  زیست میکنند .

تفریحات دره راگه

 

شما در سفر به دره راگه شاهد تنگه‌ای بکر و دست نخورده خواهید بود که گاهی تصور می‌کنید تا ته دنیا را شکاف داده و هیچ وقت تمام نمی‌شود . بنابراین می‌توان بهترین و لذت بخش‌ترین تفریح در این منطقه را دره نوردی قلمداد کرد . لذت بردن از چشم انداز بسیار زیبا و وسعت زیاد تنگه باعث شده بسیاری از علاقمندان به این تفریح این منطقه را برای بازدید انتخاب کنند  .

به علاوه قرار گرفتن دره راگه در دل کویر باعث شده تماشای آسمان آن در شب یکی از جذاب‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین تفریحات در این منطقه به شمار رود . بنابراین اگر اهل اقامت در دل طبیعت و کمپ زدن هستید ، می‌توانید در اطراف تنگه راگه به این کار بپردازید و از آسمان زیبای آن در شب لذت ببرید .

اگر به این خطه سفر کنید و به بازدید از این دره بکر و دیدنی بروید شاهد افرادی خواهید بود که با داشتن یک دوربین عکاسی در حال ثبت تصاویر به یاد ماندنی و شگفت انگیز از این دره و یا آسمان باشکوه و حیرت انگیز آن هستند .

بهترین زمان سفر به تنگه راگه

پیشتر هم اشاره کردیم که دره راگه در منطقه‌ای کویری واقع شده بنابراین دارای آب و هوایی گرم و خشک است . پس قاعدتاً سفر به این خطه و بازدید از تنگه تماشایی آن در فصل تابستان کاری عاقلانه محسوب نمی‌شود . چرا که دمای هوا به حدی بالاست که شاید حتی از تحمل بدن انسان فراتر باشد . از طرفی در فصل زمستان هم بارندگی‌های موسمی شدیدی در این منطقه جاری می‌شود که خطر ایجاد سیلاب را به همراه دارد .

بنابراین اگر بخواهیم بهترین زمان برای بازدید از تنگه راگه را به شما پیشنهاد دهیم باید بگوییم که فصل‌های بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است . چرا که در این بازه زمانی آب و هوا نسبتا معتدل‌تر و شرایط برای بازدید از تنگه فراهم‌تر است . با این وجود باز هم قبل از سفر شرایط آب و هوایی را بررسی کرده و مطمئن باشید شوید که هوا بارانی یا ابری نباشد .

نکات بازدید از تنگه راگه

 

توجه به چند نکته در بازدید از دره راگه ضروری و حائز اهمیت است .

  • اول اینکه بهتر است در بازدید از این تنگه حتماً یک راهنمای محلی و یا افراد آشنا با این مناطق همراهتان باشد .
  • به هیچ عنوان از آب رودخانه گیودری که در دره جاری است ننوشید . چرا که این آب آلوده به مس می‌باشد و آشامیدنی نیست .
  • در سفرتان وسایل و تجهیزات لازم مانند لباس مناسب دره نوردی ، عینک و کلاه آفتابی ، کفش پیاده‌روی ، کمک‌های اولیه، کیسه زباله و همچنین آب آشامیدنی و خوراکی خشک به همراه داشته باشید .
  • اگر قصد کمپ زدن و شب ماندن در این منطقه را ندارید حتماً پیش از تاریکی هوا به شهر برگردید . چرا که خطر حمله حیوانات وحشی در این خطه وجود دارد .
  • بخش مهمی از سفر شما به شرایط آب و هوایی در این منطقه بستگی دارد . بنابراین برای حفظ امنیت خود قبل از راهی شدن از شرایط آب و هوایی و طوفانی بودن یا نبودن هوا در این منطقه مطمئن شوید .

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا درباره تنگه‌ها و دره‌ها بیشتر بخوانید :

زیباترین دره‌ها و تنگه‌های ایران

دره رنگین کمان

همه چیز درباره دره ارغوان مشهد

تنگه هلت لرستان

تور دره شمخال ، دره رویایی در خراسان

گرند کانیون عمیق‌ترین دره دنیا 

 

 

برای تهیه بلیط هواپیما و قطار با مناسب‌ترین شرایط و همچنین آگاهی از تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها