جنگل دالخانی رامسر

حتماً شما هم تا به حال نام الان بهشت را شنیده‌اید . جنگل دالخانی رامسر که به شایستگی این عنوان را به خود نسبت داده است یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران محسوب می‌شود . جاده تونل مانند شگفت انگیز و باصفای این جنگل که دو طرف آن را درختان باشکوه و سر به فلک کشیده قاب گرفته‌اند باعث شهرت و محبوبیت این منطقه بین گردشگران و طبیعت دوستان شده است . بی سلیقگی ست اگر کسی تا رامسر برود و سری به این جاذبه کم نظیر و دیدنی نزند . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا  همراه باشید تا شما را به طور مفصل با جنگل دالخانی و دیدنی های آن آشنا کنیم .

 

جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل دالخانی در استان مازندران و شهرستان رامسر واقع شده است . برای رفتن به این جنگل باید ابتدا به شهر رامسر رفته و از آنجا وارد جاده رامسر _ تنکابن شوید . در این جاده بعد از رسیدن به سه راهی جنت رودبار به سمت راست حرکت کرده و مسیرتان را در جاده ییلاقی و دیدنی جنت رودبار ادامه دهید . این جاده شیب دار و با صفا و سرسبز شما را به جنگل دالخانی می‌رساند .

معرفی جنگل دالخانی

جنگل دالخانی رامسر با وسعتی حدود ۶۰۰ هزار متر مربع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر واقع شده است . جاده ی زیبای این منطقه نیمه کوهستانی و نسبتاً بکر به خاطر داشتن درختان انبوه که سر در هم فرو برده اند به دالان بهشت شهرت پیدا کرده و یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران محسوب می‌شود . همچنین موقعیت جغرافی جنگل و ارتفاع ۸۰۰ متری که از سطح دریا دارد باعث شده آب و هوایی بسیار پاکیزه و دل انگیز داشته باشد . به علاوه وجود دریاچه ، رودخانه ، ابرهای متراکم ، آبشار و سایر جلوه‌های طبیعت در این جنگل سبب شده این منطقه برای طبیعت گردی ، گشت و گذار و تفریح همه چیز تمام باشد .

 

علت نامگذاری جنگل دالخانی

 

واژه دالخانی که یک کلمه گیلکی است از دو بخش دال و خانی تشکیل شده است . کلمه دال در زبان محلی به معنی عقاب بزرگ است . یعنی همان عقابی که در مناطق کوهستانی شمال زیست می‌کند . از آنجایی که این منطقه ارتفاع بالایی دارد بخش هایی از آن آشیانه عقاب می‌باشد . به همین دلیل به این نام شهرت پیدا کرده .

 

گونه‌های گیاهی و جانوری جنگل دالخانی

در جنگل دالخانی رامسر به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب پوشش گیاهی انبوهی وجود دارد . این پوشش گیاهی به گونه‌ای است که سرتاسر منطقه سبز و پوشیده از درختان گوناگون از جمله شاه بلوط ، اقاقیا ، راش ، گوجه جنگلی ، زرشک ، زالزالک وحشی ، ارس و … می‌باشد . از نظر تنوع جانوری نیز حیوان‌های وحشی مانند : شغال ، خرس ، حشرات عجیب و خطرناک و… در این منطقه زیست می‌کنند .

 

جاهای دیدنی جنگل دالخانی

جنگل دالخانی رامسر علاوه بر داشتن طبیعت زیبا و آب و هوایی دل‌انگیز که خود به تنهایی تردیدها را برای رفتن به این منطقه از بین می‌برد ، جاهای دیدنی دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت .

 

دریاچه سد میجران

در سال ۱۳۸۲ سدی خاکی با هدف تامین آب منطقه بر روی رودخانه نسارود ساخته شد . این سد علاوه بر تامین آب مورد نیاز منطقه  دریاچه‌ای دیدنی نیز در دل کوه ایجاد کرده و در حال حاضر به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری رامسر تبدیل شده است .

پارک جنگلی دالخانی

یک پارک جنگلی در این منطقه وجود دارد که در ارتفاع ۱۱۰۰ متری دریا واقع شده . در این پارک جنگلی امکانات رفاهی مناسبی مانند سرویس بهداشتی ، محل برپایی کمپ برای اقامت و شب مانی … در نظر گرفته شده . همچنین یک چشمه در این مجموعه قرار دارد .

 

 

قلعه مارکوه

وقتی می‌گوییم جنگل دالخانی رامسر همه چیز تمام است اغراق نکرده‌ایم . در این منطقه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی یک قلعه تاریخی نیز وجود دارد که به آن قلعه مارکوه می‌گویند . این قلعه که قدمت آن به دوران پس از اسلام و قرن سوم می‌رسد در بالای بلندی واقع شده و برای رفتن به آن باید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پله نوردی کنید . اما این پله نوردی ارزش چشم انداز کم نظیر و دیدنی دریا و جنگل و طبیعت اطراف را دارد .

 

پیچ هفت شهیدان

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه که در مسیر پارک جنگلی دالخانی واقع شده ، پیچی به نام پیچ هفت شهدا یا هفت شهیدان است که یادواره‌ای از شهیدان ترور شده به دست منافقین در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ می‌باشد .

 

آبشار سیاسرت

در دل جنگل دالخانی آبشاری جاری ست که از کوه سماموس رامسر سرچشمه می‌گیرد . این آبشار که به سیاسرت یا سیاسورت معروف است جلوه‌ای دوچندان به مناظر کوه‌ها و دامنه‌ها و جنگل بخشیده . برای رفتن به آبشار سیاسرت باید حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنید . بنابراین به نیروی بدنی لازم ،  کفش مناسب پیاده‌روی و … احتیاج دارید .

 

روستای اَربِکَله

یکی دیگر از جاهای دیدنی منطقه دالخانی روستایی به نام اربه یا اربکله می‌باشد . در نقاطی از این روستا چشم اندازی از دریا و جنگل قابل مشاهده است . فاصله اربکله با شهرستان رامسر ۱۰ کیلومتر می‌باشد .

روستاهای گرسماسر و جنت رودبار

روستاهای دیدنی دیگری نیز در این منطقه وجود دارد . یکی از آنها گرسماسر است که در ۲۳ کیلومتری جنگل دالخانی واقع شده . اشراف گرسماسر به جنگل دالخانی باعث شده از اینجا بتوانید به راحتی دریای ابر جنگل را مشاهده کنید . این روستا جاذبه‌های دیدنی گوناگونی نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به : چشمه‌های آب معدنی سرد امیرخانی ، رستم و سر چهار پیچ اشاره کرد.

همچنین روستای دیگر به نام جنت رودبار در این منطقه وجود دارد که در گذشته میزبان آبشارهای متعددی بوده . متاسفانه تعدادی از این آبشارها بر اثر سیلاب یا خشکسالی از بین رفته و تنها یکی از آنها در حال حاضر باقی مانده است . این منطقه نیز به دلیل داشتن آب و هوایی تمیز و دلنشین و ییلاق‌های متعددی از جمله اکراسر ، چاک، چرتمه، نمکدره، ایزکی و جیرود به مکانی مناسب برای طبیعت گردی و گشت و گذار تبدیل شده .

 

 

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

مشخص کردن یک زمان مناسب برای بازدید از جنگل دانالخانی رامسر کار چندان راحتی نیست . چرا که این منطقه در همه فصل‌ها زیبایی و جلوه‌گری خاص خود را دارد . از بهار که اوج هوای دل انگیز و دلنشین این منطقه است گرفته تا پاییز‌های هزار رنگ و کارت پستالی آن . حتی در تابستان‌ها نیز هوای منطقه دالخانی کاملاً خنک و مطبوع است و خبری از هوای گرم و شرجی شمال نیست . بنابراین انتخاب بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی بسته به سلیقه ف زمانبندی و علاقه شماست .

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و همچنین آشنایی با تور های لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها