آشنایی با جزیره کرت

بعضی جاذبه های گردشگری در دنیا هستند که با وجود قابلیت ها و ظرفیت بالایی که دارند چندان شناخته نشده و سر زبان ها نیافتاده اند . یکی از این جاذبه ها جزیره کرت در یونان است . کرت درواقع بزرگ‌ترین جزیره یونان و پنجمین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه به شمار میرود . این جزیره دارای تاریخچه‌ای غنی و فرهنگی متنوع است و به عنوان یکی از مراکز مهم تمدن‌های باستانی شناخته می‌شود . کرت روزگاری مرکز کهن تمدن اروپا بوده است و نام قدیمی آن «اقریطس» به معنای جزیره بزرگ است. در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی از دیدنی ترین و بکر ترین مناطق گردشگری در دنیا  آشنا کنیم .

جزیره کرت کجاست ؟

جزیره کرت در جنوب یونان و در دریای مدیترانه واقع شده است . این جزیره به عنوان پلی بین اروپا، آسیا و آفریقا عمل می‌کند. کرت بین آبهای ترکیه و یونان قرار دارد . از شهرهای اصلی این منطقه میتوان به هراکلئون (Heraklion)، چانی (Chania)، ریتیمنو (Rethymno) و آگنیا (Agios Nikolaos) اشاره کرد . کرت از شمال به دریای اژه و از جنوب به دریای لیبی محدود می‌شود. این جزیره تقریباً ۱۰۰ کیلومتر طول و ۳۵ کیلومتر عرض دارد.

 

 تاریخچه جزیره کرت

جزیره کرت مهد تمدن مینوسی یا تمدن باستانی اروپاست. بر اساس یافته‌های تاریخی، قدمت این شهر بیش از این تمدن است.  کلیساهای قرن ۱۴ ، کاخ‌های سلطنتی و اشیای باستانی شما را با این تمدن کهن و باستانی اروپا آشنا خواهد کرد. کرت افسانه‌های بسیاری در دل خود دارد؛ از نبردهای اساطیری گرفته تا جنگ استقلال یونان، همه و همه در این شهر هنوز زنده است.

بخشی از معماری شهر به تاریخ عثمانی و حضور مسلمانان در کرت باز می‌گردد. گرچه امروز معماری مدرن جای این معماری را گرفته اما آثار آن هنوز در شهر می‌درخشد . جزیره کرت به عنوان زادگاه تمدن مینوسی شناخته می‌شود که یکی از نخستین تمدن‌های اروپایی است. این تمدن در حدود ۳۰۰۰ تا ۱۱۰۰ قبل از میلاد شکل گرفت و به خاطر معماری پیشرفته، هنر و تجارت خود مشهور بود. کاخ کنوسوس (Knossos) یکی از مهم‌ترین آثار باستانی این تمدن است.

تمدن میسنی

پس از سقوط تمدن مینوسی، جزیره تحت تأثیر تمدن میسنی قرار گرفت که در حدود ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ قبل از میلاد بر کرت تسلط یافت. این دوره با افزایش ارتباطات تجاری و فرهنگی با دیگر مناطق مدیترانه همراه بود.

دوره کلاسیک

در قرن‌های بعد، کرت تحت تأثیر فرهنگ‌های یونانی قرار گرفت و به یکی از مراکز مهم فرهنگی و اقتصادی تبدیل شد. در این دوره، کرت به چندین شهر-دولت تقسیم شد.

دوره رومی

در سال ۶۷ قبل از میلاد، کرت به عنوان بخشی از امپراتوری روم درآمد و تا قرون وسطی تحت تسلط رومی‌ها باقی ماند.

دوره بیزانس

پس از سقوط امپراتوری روم غربی، کرت به بخشی از امپراتوری بیزانس تبدیل شد. این دوره با گسترش مسیحیت همراه بود.

حکومت ونیزی

در قرن ۱۳ میلادی، جمهوری ونیز کنترل جزیره را به دست آورد و برای تقریباً چهار قرن بر آن حکومت کرد. این دوره با ساخت بناهای زیبا و توسعه تجارت همراه بود.

حکومت عثمانی

در سال ۱۶۹۷، جزیره کرت تحت تسلط امپراتوری عثمانی قرار گرفت و این وضعیت تا قرن ۱۹ ادامه داشت.

جنگ استقلال یونان

در اواسط قرن نوزدهم، جنبش‌های استقلال در کرت شکل گرفتند و سرانجام در سال ۱۸۹۸، جزیره تحت حمایت قدرت‌های بزرگ (فرانسه، بریتانیا و روسیه) از عثمانی جدا شد.

الحاق به یونان

در سال ۱۹۱۳، کرت به طور رسمی به یونان ملحق شد.

جنگ جهانی دوم

در سال ۱۹۴۱، جزیره کرت شاهد نبردی بزرگ بین نیروهای آلمانی و متفقین بود که به عنوان “نبرد کرت” شناخته می‌شود.

چرا از جزیره کرت بازدید کنیم ؟

بازدید از کاخ کنوسوس و دیگر سایت‌های باستانی می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد باشد.

موزه‌های مختلفی در جزیره کرت وجود دارند که آثار تاریخی و فرهنگی این جزیره را به نمایش می‌گذارند.

این جزیره دارای سواحل زیبا با آب‌های زلال و ماسه‌های نرم است، مانند ساحل بالوس و الافونیسو.

مناظر کوهستانی و دره‌های سرسبز، فرصت‌های عالی برای پیاده‌روی و کوهنوردی در این منطق فراهم می‌کنند.

غذاهای سنتی کرت با استفاده از مواد تازه و محلی تهیه می‌شوند. تجربه طعم‌های منحصر به فرد این جزیره می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

جشنواره‌های غذایی و فرهنگی در طول سال برگزار می‌شوند که فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ محلی هستند.

مردم کرت به مهمان‌نوازی معروف هستند و شما می‌توانید از تعامل با آنها لذت ببرید و فرهنگ محلی را بهتر بشناسید.

آب‌های زلال کرت فرصت‌های عالی برای غوص و ورزش‌های آبی فراهم می‌کنند.

شهرهایی مانند هراکیون، چانی و ریتیمنو با معماری زیبا و تاریخ غنی، مکان‌های جذابی برای گشت و گذار هستند.

 

جاهای دیدنی جزیره کرت

جزیره‌ کِرِت، با تاریخ غنی و مناظر طبیعی خیره‌کننده، جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. در ادامه، به معرفی برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره می‌پردازیم:

کاخ کنوسوس

این کاخ باستانی، مرکز تمدن مینوسی است و به عنوان یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی یونان شناخته می‌شود. بازدید از این مکان شما را با افسانه‌ی “مینوتور” و “دائیدالوس” آشنا می‌کند . بازمانده‌هایی از تمدن بزرگ مینوآن در شهر کرت و اطراف دریای مدیترانه وجود دارد که تاریخ آن به ۲هزار و ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. مرکز تمدن مینوآن در شهر کنوسوس قرار داشته. هنوز تا حدودی بازمانده‌های خانه پادشاه مینوسی که افسانه‌های بسیاری درباره آن نوشته شده پابرجاست. این بقایا در سال ۱۹۰۰ توسط کاوش‌های یک باستان شناس انگلیسی به نام ایوانز کشف شد و امروزه برای علاقه مندان به تاریخ ارزش بسیاری دارد.

موزه باستان‌شناسی هراکلیون

این موزه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های یونان است که آثار تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخ کِرِت را به نمایش می‌گذارد . بخشی از موزه باستان شناسی ایراکلیون برای بازسازی تعطیل است، اما شما می‌توانید از قسمت اصلی این موزه که اطلاعات بسیاری در مورد تمدن مینوآن در اختیار شما قرار می‌دهد بازدید کنید. در این موزه بقایای به جای مانده از تمدن کهن اروپایی نگه داری می‌شود

ساحل بالوس

ساحل بالوس با آب‌های شفاف و شن‌های سفید، یکی از زیباترین سواحل کِرِت است. این ساحل به دلیل منظره‌ی خیره‌کننده‌اش، مقصدی محبوب برای عکاسان و گردشگران است.

 

ساحل الافونیسو

این ساحل به خاطر رنگ صورتی شن‌هایش معروف است و مکانی ایده‌آل برای استراحت و شنا به شمار می‌رود.

 

دره‌ی ساماریا

این دره‌ی زیبا یکی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی در اروپا است. طول آن حدود ۱۶ کیلومتر است و مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

کوه‌های سفید (سفالیون)

این کوه‌ها با چشم‌اندازهای خیره‌کننده و مسیرهای پیاده‌روی متنوع، گزینه‌ای عالی برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان هستند.

 

روستای آغیا رادونی

این روستا به عنوان نقطه‌ی انتهایی دره‌ی ساماریا شناخته می‌شود و دارای سواحل زیبا و آرامش‌بخش است.

 

جزیره‌ی اسپینالونگا

این جزیره که قبلاً محل قرنطینه بیماران جذامی بود، اکنون یک مقصد گردشگری محبوب است. ویرانه‌های تاریخی و سواحل زیبا، این جزیره را جذاب می‌کند . ۸۰۰ سال پیش ونیزی‌ها در این جزیره دژ محکمی برای محافظت از شهر ساختند و بعدها این جزیره خانه مبتلایان به جذام در سراسر یونان شد. این جزیره در سال ۱۹۵۷ از قرنطینه خارج شد و امروز به یکی از مکان‌های تفریحی شهر بدل شده است. شما می‎توانید با قایق در عرض ۳۰ دقیقه خود را به این جزیره برسانید.

روستای آرگوس

– **توضیحات:** این روستا با معماری سنتی و خیابان‌های سنگفرش شده، فضایی آرامش‌بخش و دلنشین را ارائه می‌دهد. بازدید از این روستا فرصتی عالی برای تجربه زندگی محلی است.

 

آبشارهای ریتیمنو

این آبشارها در نزدیکی شهر ریتیمنو قرار دارند و طبیعت زیبای اطراف آن‌ها مکانی عالی برای پیاده‌روی و عکاسی فراهم می‌کند.

دریاچه کورناس

زیبایی طبیعی این دریاچه وصف‌ناپذیر است؛ دریاچه‌ای که توسط زمین‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه احاطه شده و تنها دریاچه آب شیرین طبیعی شهر کرت است. در اطراف این دریاچه می‌توانید قسمت باستانی لاپپا را ببنید که حمام و قنات روم باستان در آن قرار دارد.

فلات لاسیتی

فلات لاسیتی یک دشت بزرگ حاصلخیز به مساحت ۲۵ هزار کیلومتر مربع است که با صدها آسیاب بادی سفید تزئین شده است. در اسطوره‌ها آمده که کوه غار این فلات زادگاه زئوس بوده است. این غار بالای نوک کوه فلات قرار دارد و می‌توان با یک پیاده روی ۳۰ دقیقه‌ای خود را به دهانه غار رساند.

بهترین زمان بازدید از جزیره کرت یونان

 

 تابستان

اگرچه تابستان (ژوئیه و اوت) نیز زمان محبوبی برای بازدید از کرت است، اما دما ممکن است به شدت بالا برود و سواحل و جاذبه‌ها شلوغ‌تر باشند.

زمستان

زمستان (نوامبر تا مارس) نیز زمان مناسبی برای بازدید نیست، زیرا دما پایین‌تر می‌رود و بارش باران بیشتر می‌شود . بنابراین، بهترین انتخاب‌ها برای بازدید از جزیره کرت بهار و اوایل پاییز هستند .

برای تهیه بلیط و سفر به نقاط مختلف ایران و جهان با ما در ارتباط باشید :

Www.rahetoos.ir

۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰

تلفن و ایتا

۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶

@Rahetoosflight

بلیط اینجا

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها