جاهای دیدنی گرگان

جاهای دیدنی گرگان

بسیاری گرگان را شهری محبوب برای عاشقان طبیعت می‌دانند که با داشتن جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوع و فاصله کمی که با دریا دارد از دیدنی‌ترین شهرهای شمالی به شمار می‌رود . این جاذبه‌ها که از طبیعت‌های جنگلی و کوه و تالاب گرفته تا عمارت‌ها و موزه‌های تاریخی را شامل می‌شوند هر سلیقه‌ای را در سفر به گرگان پاسخ می‌دهد . به همین دلیل ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم با معرفی جاهای دیدنی گرگان شما را با یکی از شهرهای مدرن و در عین حال باصفا و دیدنی کشورمان آشنا کنیم .

 

ناهارخوران

یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان ناهارخوران و منطقه جنگلی آن است که در ۴ کیلومتری جنوب شهر واقع شده . این منطقه گردشگری با داشتن طبیعتی سرسبز و باصفا از درختان سر به فلک کشیده و امکانات رفاهی مطلوبی که دارد از مهم‌ترین جاهایی است که مسافران در سفرشان به گرگان برای تفریح و گشت و گذار به آن می‌روند . طبیعت ناهار خوران در هر فصلی از سال زیبایی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد و مساحت کلی آن چیزی حدود ۱۷۰ کیلومتر است .

روستا و آبشار زیارت

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان که در نزدیکی این شهر واقع شده روستایی با صفا و دیدنی به نام زیارت است که با داشتن آبشاری پرآوازه اقبال بلندی در زمینه جذب گردشگر داشته . روستای زیارت همچنین به دلیل داشتن چشمه ی آب گرم ، آب و هوای پاک و دل انگیز و طبیعتی چشم نواز از مهم‌ترین جاذبه‌های استان گلستان به شمار می‌رود . در سال‌های اخیر حجم انبوه ویلاسازی در این روستا باعث شده کمی از بکر بودن و صفای اولیه‌اش کاسته شود . اما باز هم این باعث نمی‌شود که از فضای دل انگیز و به یاد ماندنی آن چشم پوشی کنیم .

همچنین آبشاری ۱۶ متری در دل جنگل‌های ناهارخوران وجود دارد که به نام زیارت شهرت پیدا کرده . این آبشار که از انشعابات رودخانه خاصه رود است به خصوص در فصل بهار و تابستان بسیار دیدنی می‌شود .

 

جنگل النگدره

حتماً اگر به این منطقه سفر هم نکرده باشید نام جنگل النگدره به گوشتان خورده است . این جنگل به عنوان یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور و پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب شده . از نظر موقعیت جغرافیایی النگدره در بلوار ناهارخوران گرگان واقع شده و رودخانه‌ای به نام قلاشی از وسط آت می‌گذرد . در نزدیکی این رود نیز سه چشمه وجود دارد . پوشش گیاهی النگدره غالباً درختانی همچون افرا ، بلوط ، بید ، توسکا ، شیردار ، خردمندی و … را شامل می‌شود . در این منطقه همچنین امکانات رفاهی مطلوبی برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده .

مسجد جامع گرگان

وقت آن رسیده که در بررسی جاهای دیدنی گرگان کمی از جاذبه‌های طبیعی آن فاصله گرفته و به سراغ یک مکان مذهبی و تاریخی برویم . مسجد جامع گرگان که قدمت آن به دوره حکومت سلجوقیان می‌رسد با داشتن مناره‌های کروی شکل از مهمترین جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌رود . بر روی این مناره‌ها کتیبه‌هایی به خط کوفی وجود داشته که امروزه  تنها مناره بنای نخستین مسجد بر جای مانده است . در طراحی این عمارت کهن تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی به چشم می‌خورد . مسجد جامع گرگان در بازار معروف بعلبندان این شهر واقع شده .

منطقه سردانسر

باز هم گرگان و یک منطقه باصفا و سرسبز دیگر که نام آن سردانسر است . این منطقه که در واقع دشتی وسیع و سبز است ما را به یاد تصاویر کارت پستالی از مناظر طبیعی می‌اندازد . با قدم زدن در این دشت می‌توانید اسب‌های زیبا و اصیل را که آزادانه حرکت می‌کنند از نزدیک ببینید . برای رفتن به سردانسر لازم است از روستای زیارت به سمت نخود چشمه حرکت کرده و سپس به سمت چکر پیرزن بروید .

 

جنگل توسکستان

توسکستان یکی دیگر از جنگل‌های معروف و پرآوازه اطراف گرگان است که در ۴۰ کیلومتری این شهر واقع شده . این جنگل هم با داشتن آب و هوایی پاکیزه و خنک که حتی در تابستان‌ها هم نسیم خنکی در آن می‌وزد بسیار محبوب گردشگران بوده . در جنگل توسکستان نقطه ای مرتفع وجود دارد که به آن منطقه جهان نما می‌گویند . برای رسیدن به این نقطه لازم است از جاده‌های پر پیچ و خم عبور کرده و به سمت ارتفاع حرکت کنید .

دریاچه توشن

در منطقه النگدره و در حاشیه جنوبی روستایی توشن دریاچه‌ای به همین نام واقع شده که یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان به شمار می‌رود . فاصله این دریاچه تا شهر گرگان ۵ کیلومتر است . دریاچه توشن به دلیل داشتن فضای جنگلی در اطرافش و همچنین وجود ماهی‌های متنوع در آب آن به یک منطقه بسیار جذاب برای گشت و گذار ، تفریح و حتی ماهیگیری تبدیل شده است .

 

منطقه حفاظتی جهان‌نما

اگر هوس رفتن به یک منطقه بسیار بکر و دست نخورده کرده‌اید بهتر است سری به منطقه حفاظتی جهان نما در جنوب گرگان بزنید . این جنگل‌ها که از نوع جنگل‌های هیرکانی می‌باشند در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده اند . در این منطقه گونه‌های کمیاب و متنوعی از حیوانات و گیاهان زندگی می‌کنند که از نظر زیست محیطی اهمیت زیادی دارند . وسعت منطقه جهان نما حدود ۴۰ هزار هکتار است و غاری به همین نام نیز در آن وجود دارد .

گرگان‌رود

رودخانه‌ای طویل و ۲۰۰ کیلومتری در خطه گرگان وجود دارد که از دره‌ها و کوه‌ها سرچشمه گرفته و در نهایت به دریای مازندران می‌ریزد . در اطراف این رودخانه که گرگان رود نام آن است گل‌های زیبا و رنگارنگی همچون نرگس و زنبق و لاله روییده و تماشای چشم انداز چرای دام‌ها در حوالی این جاذبه طبیعی تصویری به یاد ماندنی در ذهن شما ثبت می‌کند .

مدرسه عمادیه

اگر بخواهیم یکی دیگر از بناهای تاریخی و دیدنی گرگان را به شما معرفی کنیم باید به سراغ مدرسه‌ای به نام عمادیه در این شهر برویم . این ساختمان که چیزی بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد از اواخر دوره تیموریان تا اوایل دوره صفویان ساخته شده و برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جذاب و تماشایی است . مدرسه عمادیه در ابتدا یک مرکز فرهنگی بوده که در طی زمان به مدرسه تبدیل شده و امروزه نیز حوزه علمیه است . وجود یک حوض فیروزه‌ای رنگ باصفا در وسط حیاط این مدرسه و اتاق‌های قدیمی که دور تا دور آن به چشم می‌خورند شما را به دوره‌های گذشته می‌برد .

 

جاهای دیدنی گرگان بسیار زیاد است و ما در این مطلب به معرفی ۱۰ نمونه از آنها پرداختیم . از جمله دیگر جاذبه‌های گردشگری در این شهر و اطراف آن می‌توان موارد زیر را نام برد .

  • آبشار لوه
  • تورنگ تپه
  • دیوار دفاعی گرگان
  • جنگل قرق
  • کاخ موزه گرگان
  • خانه تقوی‌ها
  • بازار نعلبندان
  • آبشار نومل
  • بازار گرگان
  • کاروانسرای قزلق و…

 

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

آشنایی با آبشار لوه

معرفی آبشار شیر آباد

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها