جاهای دیدنی لردگان

جاهای دیدنی لردگان

آیا تا به حال نام لردگان به گوشتان خورده است ؟ بسیاری این منطقه را بهشتی گمشده در جنوب غربی کشورمان می‌دانند که با داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد و متنوع به هر سلیقه‌ای در زمینه طبیعت گردی پاسخ می‌دهد . این شهر بین رشته کوه‌های زاگرس است که با وجود اینکه وسعت چندان زیادی ندارد اما با داشتن جنگل‌های انبوه ، آبشارهای باشکوه و چشمه‌های پرآب مقصدی بسیار تماشایی و منحصر به فرد برای گشت و گذار و طبیعت گردی به شمار می‌رود .  این همه جاذبه بکر و طبیعی باعث شد ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی جاهای دیدنی لردگان بپردازیم تا این بار اگر عزم سفر کردید خودتان را محدود به طبیعت شمال یا جزایر جنوب نکنید و به یک خطه کمتر شناخته شده اما پر از زیبایی در جنوب غرب کشورمان بروید .

 

 

تنگ زندان

اولین جاذبه‌ای که در معرفی جاهای دیدنی لردگان به آن خواهیم پرداخت تنگ زندان است که با داشتن آبشاری با شکوه به ارتفاع ۱۲۰ متر از منحصر به فردترین قسمت‌های این منطقه به شمار می‌رود . مسیر رسیدن به آبشار تنگ زندان بسیار سخت و صعب العبور است و بسیاری از طبیعت گردان این مسیر را یکی از فنی‌ترین و سخت‌ترین آبشارنوردی‌های کشور می‌دانند . بنابراین اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید به چند نکته توجه کنید . اول اینکه برای این کار لازم است مهارت و تجهیزات قابل قبولی داشته باشید . ترجیحاً روزهای بارانی را برای رفتن به آبشار تنگ زندان انتخاب نکنید چراکه مسیر به دلیل وجود سنگریزه‌ها بسیار لغزنده می‌شود . در سفرتان به هیچ وجه کودکان افراد معلول و یا کم توان جسمی و سالمندان را به همراه خود نبرید .

 

منطقه حفاظت شده هلن

یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان منطقه حفاظت شده هلن است که حدود ۴۰ هزار هکتار وسعت دارد . این منطقه با داشتن چشم اندازی کم نظیر و پوشش گیاهی سرسبز در شهرستان اردل و نزدیکی لردگان واقع شده . بسیاری لقب عروس ایران را به منطقه حفاظت شده هلن نسبت داده اند . چرا که سرتاسر این خطه پوشیده از کوهستان‌های سرسبز با درختان سر به فلک کشیده بلوط می‌باشد . در سال‌های اخیر به دلیل توجه گردشگران به این منطقه امکانات و تفریحاتی مانند شاتل ، ماهیگیری ، زیپ لاین ، ترامپولین ، تورهای کمپینگ و طبیعت گردی در آنجا راه‌اندازی شده .

 

آبشار آتشگاه

همانطور که گفتیم شهرستان لردگان و اطراف آن پر است از آبشارها و چشمه‌های پر آب . یکی از این آبشارها آتشگاه نام دارد که لقب طولانی‌ترین آبشار ایران را به خود نسبت داده است . آتشگاه که به آن آبشار مینیاتوری ایران می‌گویند حدود ۳ کیلومتر طول دارد . در طول این مسیر چندین آبشار کوچک دیگر و جلوه‌های زیبایی از طبیعت به چشم می‌خورد و امکاناتی مانند آلاچیق ، سرویس بهداشتی و … نیز برای گردشگران مهیا شده . آبشار آتشگاه در نهایت به رودخانه خراسان که از زیر چشمه‌های اصلی رود کارون است می‌ریزد .

 

منطقه بارز و شوارز

در ۲۵۰ کیلومتری شهرکرد منطقه‌ای تاریخی و دیدنی قرار دارد که در واقع مجموعه‌ای از روستاها می‌باشد . در این منطقه آثاری از ‌یک قلعه متعلق به زمان ساسانیان و نشان‌هایی از عبور تجار و عشایر در سال‌های دور به چشم می‌خورد . همچنین طبیعت زیبا مانند جنگل‌های بلوط ، چشمه‌های زلال ، شالیزارها و گندمزارها و … باعث شده این خطه یکی از دیدنی‌ترین مناطق کشور به شمار رود . منطقه بارز و شوارز بین استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و در کنار کوه قارون واقع شده است .

 

آبشار معدن

یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان آبشار معدن است که در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده . علت نامگذاری این منطقه وجود منابعی ارزشمند از فلز مس و کیالت در آنجاست . خود روستای معدن با داشتن حال و هوایی بکر و سنتی و طبیعتی سرسبز و باصفا می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب و تماشایی باشد . به علاوه اینکه آبشار دیدنی آن نیز در میان صخره‌هایی از گل‌های وحشی قرار گرفته و چشم اندازی منحصر به فرد را به بازدیدکنندگان هدیه می‌کند .

 

چشمه برم

مرکز لردگان و در میانه یک پارک جنگلی چشمه‌ای به نام برم واقع شده که ۲۵۰۰ سال قدمت دارد . بر اساس اطلاعات به دست آمده این چشمه از زمان ایلامیان باستان تا ایلخانان و اتابکان مکانی مقدس برای مردم بومی به شمار می‌رفته . آب زلال و بی ‌شائبه‌ای که سال‌ها از این چشمه می‌جوشد و طراوت و سرسبزی که به اطراف هدیه کرده باعث شده گردشگران زیادی در سفرشان به لردگان به پارک جنگلی برم رفته و از این چشمه تاریخی نیز دیدن کنند . این محبوبیت سبب شده امکاناتی مانند آلاچیق ، زمین بازی کودکان ، سالن غذاخوری ، سرویس بهداشتی ، پارکینگ و … در این محدوده برای مسافران ایجاد شود .

چشمه سندگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان در سه راهی جاده لردگان یاسوج و سمیرم قرار گرفته و میزبان گردشگران زیادی است که به این منطقه سفر می‌کنند . در اطراف این چشمه طبیعت سرسبز و باغ‌هایی زیبا به چشم می‌خورد . به علاوه اینکه در کنار آن یک استخر پرورش ماهی سردابی نیز وجود دارد . امکانات رفاهی قابل قبولی نیز در این منطقه برای مسافران و گردشگران فراهم است .

 

سد کارون چهار

سد کارون ۴ در واقع اولین سد عظیم روی رودخانه بازفت است که از سر شاخه اصلی کارون محسوب می‌شود . هرچه از طبیعت و سرسبزی اطراف این خطه بگوییم نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم . وجود دریاچه‌ای آبی و زلال با طبیعتی کم نظیر در اطرافش و امکان قایقرانی و کمپینگ در این منطقه باعث شده یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی لردگان به شمار رود . جالب است بدانید که این سد ۲۳۰ متری بزرگترین سد دو قوسی خاورمیانه است که با هدف تولید انرژی برق آبی و کنترل سیلاب‌های رودخانه کارون راه‌اندازی شده .

منطقه حفاظت‌شده سبزکوه

طبیعتی ۵۶ هزار هکتاری با داشتن زیباترین و متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری در منطقه مشایخ استان چهارمحال بختیاری واقع شده که به آن سبز کوه می‌گویند . وجود رودخانه‌هایی زلال و پرآب و کوه‌های باشکوه و با عظمت باعث شده گردشگران زیادی به این منطقه رفته و از دیدنی‌های بی‌شمار آن بازدید کنند . آبشار تنگ زندان که در ابتدای این مطلب به معرفی آن پرداختیم نیز در همین منطقه واقع شده است .

 

پارک جنگلی پَروَز

یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان پارک جنگلی پروز است که با داشتن درختانی انبوه ، چشمه‌های زلال ، رودخانه‌ها و دره‌های سرسبز از تماشایی‌ترین مناطق در این خطه به شمار می‌رود . فاصله ی این پارک جنگلی با شهرستان لردگان چیزی حدود ۵۰ کیلومتر است . اگر به ویژه در فصل پاییز یا بهار به پارک جنگلی پروز بروید شاهد خانواده‌های زیادی خواهید بود که برای لذت بردن از طبیعت کم نظیر این پارک در آنجا به پیک نیک و گشت و گذار و تفریح می‌پردازند .

 

جاهای دیدنی لردگان بسیار زیاد است و ما در این مطلب به معرفی ۱۰ نمونه از آنها پرداختیم . از جمله دیگر جاذبه‌های این خطه میتوان به پارک جنگلی چهارطاق ، منطقه جنگلی بازفت ، تپه کندر ، رودخانه ارمند ،چشم میلاس و …اشاره کرد .

 

 

 

 

برای آگاهی از تور های لحظه آخری و تهیه بلیط یا بهترین شرایط به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها