تنگه چاهکوه قشم

جزیره زیبای قشم در جنوب کشورمان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیار یکی از محبوب‌ترین و پرگردشگرترین مقاصد سفرهای داخلی به شمار می‌رود . ما در مطلب بررسی جاهای دیدنی قشم ، بزرگترین جزیره ایران در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها پرداختیم . در این مطلب سعی داریم به طور اختصاصی شما را با تنگه چاهکوه قشم آشنا کنیم . این تنگه که در ۷۰ کیلومتری قشم واقع شده و یکی از عجایب هفتگانه جزیره محسوب می‌شود که بازدید از آن برای هر توریست و گردشگر داخلی و خارجی جذاب و به یاد ماندنی می‌باشد . در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از زیباترین تنگه‌ها و دره‌های ایران بیشتر آشنا کنیم .

تنگه چاهکوه کجاست؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم تنگه چاهکوه از جاهای دیدنی جزیره قشم است که در منطقه‌ای به نام شهاب در ۷۰ کیلومتری قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی واقع شده . این تنگه از عجایب هفتگانه قشم و یکی از سایت‌های اصلی ژئوپارک قشم به شمار می‌رود . فاصله تنگه چاهکوه با فرودگاه بین المللی جزیره ۴۲ کیلومتر و با اسکله مسافربری شهید ذاکری ۹۳ کیلومتر است .

معرفی و تاریخچه تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه یکی از شگفت انگیزترین دره‌های ایران در جزیره قشم است که بر اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی و در طی سالیان زیاد و طولانی به وجود آمده . این تنگه که عمق آن به ۱۰۰ متر می‌رسد به صورت کاملاً طبیعی و در دل کوه به شکل یکپارچه شکل گرفته . این دره به دره مقدس چاهکوه شهرت دارد . به این دلیل که در گذشته‌های دور آب آن را مقدس می‌دانستند و برای شفای بیماران از آن استفاده می‌کردند .

تنگه چاهکوه قشم در ابتدا عرض بیشتری داشته و ارتفاع دیواره‌هایش نیز بیشتر بوده . همین باعث شده نور کمی به داخل نفوذ پیدا کرده و تابیده شود و رفته رفته از عرض دره کم شود . در کف این تنگ حفره‌های کم عمقی وجود دارد که محل ذخیره آب‌های جاری ست . هرچه از سمت شمل به جنوب پیش بروید عرض دره کمتر و شیب آن بیشتر می‌شود و در انتها به شکل وی انگلیسی (v) درآمده و بسیار صعب العبور می‌گردد .

وجود سنگ‌هایی با اشکال شگفت انگیز و بی زاویه در این تنگه باعث حیرت و شگفتی بازدیدکنندگان می‌شود . بعضی از سنگ‌ها بسیار صاف و صیقلی هستند و در طی زمان و در اثر فرسایش آب و باد به این شکل درآمده اند . در ورودی دره تندیسی طبیعی وجود دارد که به آن سه سر نگهبان می‌گویند . بعد از این تندیس چهارچاه به چشم می‌خورد که محلی برای ذخیره آب شیرین ساکنان اطراف تنگه است . دیواره‌های این دره شگفت انگیز رسوبی و از ماسه سنگ‌های آهکی سست می‌باشد که به رشته کوه زاگرس مرتبط می‌شوند .

پوشش گیاهی و جانوری

در تنگه چاهکوه قشم ۱۶ گونه جانوری به علاوه پرندگان متنوع و متعددی زیست می‌کنند . یکی از ارزشمندترین گونه‌های جانوری این منطقه غزال است .

از نظر پوشش گیاهی نیز منطقه چاهکوه به دلیل آب و هوای بیابانی و گرم منطقه دارای درخت‌ها و درختچه‌های پراکنده‌ای می‌باشد  که با آب و هوای بیابانی و استوایی سازگار هستند . درون خود تنگه هم با وجود جریان آب تنها مقدار کمی علف و خار بیابانی محدود روییده است .

چرا این تنگه را چاهکوه می‌نامند؟

واژه چاهکوه از دو بخش چاه و کوه تشکیل شده است . علت نامگذاری تنگه چاهکوه قشم وجود چاله‌ها و حفره‌های فراوان در دل دیواره‌های سنگی و کف این دره است . این چاه‌های طبیعی که بر اثر فرسایش شکل گرفته‌اند عامل شهرت و وجه تمایز تنگه می‌باشند .

اما یک دلیل دیگر نیز برای نامگذاری این جاذبه طبیعی مطرح است . بنابر گفته ساکنان محلی ، قدیمی‌های روستای چاهو  ۴ حلقه چاه در ابتدای مسیر تنگه حفر کرده اند تا بتوانند به کمک آنها آب مورد نیاز خود را تامین کنند . این چاه‌ها علاوه بر تامین آب شیرین منطقه به زیبایی ظاهری تنگه نیز افزوده است . در بازدید از دره چاهکوه متوجه این حلقه‌های چاه خواهید شد که عمر برخی از آنها به حدود ۴۰۰ سال پیش می‌رسد .

تفریحات و امکانات تنگه چاهکوه قشم

شاید مهمترین تفریحی که بتوان در تنگه چاهکوه قشم به آن پرداخت لذت بردن از شگفتی‌ها و زیبایی‌های این تنگه و ثبت عکس‌ها و تصاویری به یادگار از این منطقه باشد . در بازدید از این جاذبه طبیعی شاهد عکاسان حرفه‌ای خواهید بود که با تجهیزات خود به این منطقه آمده و در حال یافتن سوژه‌های عکاسی که تعدادشان هم کم نیست در مسیر تنگه هستند . به علاوه تمیزی هوا ، نبود آلودگی های نوری و کم بودن آلاینده‌ها باعث شده که آسمان این منطقه در شب نمایی حیرت انگیز و دیدنی داشته باشد .

از نظر امکانات رفاهی نیز منطقه چاهکوه قشم شرایط نسبتا مطلوبی دارد . در روستای چاهوی شرقی امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی ، اقامتگاه بوم گردی ، رستوران ، هایپر مارکت و … برای رفاه هرچه بیشتر مسافران در نظر گرفته شده . همچنین گردشگران می‌توانند از فروشگاه صنایع دستی این منطقه سوغاتی‌هایی به یادگار خریداری کرده و با خود ببرند .

 

 

مناسب‌ترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه

همانطور که می‌دانید جزیره قشم مانند سایر مناطق جنوبی کشورمان آب و هوایی گرم و شرجی دارد . بنابراین شاید مناسب‌ترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه قشم فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان باشد . اما در فصل بهار هم تا قبل از گرم شدن هوا یعنی تا اواخر اردیبهشت شرایط برای سفر به این منطقه و بازدید از جاذبه‌های متعدد آن فراهم است .

علاقمندان به طبیعتگردی و بازدید از تنگه چاهکوه قشم می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر با پرداخت هزینه ورودی از این جاذبه تماشایی و شگفت انگیز دیدن کنند .

این نکته را در نظر داشته باشید که بازدیدتان را به ساعات پایانی روز موکول نکنید . چرا که به دلیل بلند بودن دیواره‌های تنگه فضای داخل زود تاریک شده و نوری به داخل آن نمی‌تابد . سعی کنید در سفرتان لوازم مورد نیاز مانند خوراکی‌های کم حجم و پر انرژی ، کفش مناسب پیاده‌روی ، کرم ضد آفتاب و … را به همراه داشته باشید .

درباره جزیره زیبای قشم در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی قشم را بشناسیم

معرفی بهترین هتل‌های قشم

ژئوپارک قشم

راهنمای سفر به قشم برای گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ جنوب

بررسی جاهای دیدنی قشم ، بزرگترین جزیره ایران

 

 

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها