تنگه هلت لرستان

تنگه هلت لرستان

کشور پهناورمان ایران پر است از جاذبه‌های طبیعی متعدد و متنوع که به هر سلیقه‌ای در طبیعت گردی و گردشگری پاسخ می‌دهد . این جاذبه‌ها تنها به جنگل‌های شمال یا جزایر جنوب خلاصه نمی‌شوند . غرب ایران یعنی استان لرستان میزبان یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین تنگه‌های کشور به نام هلت است . در واقع تنگه هلت لرستان در قلب رشته کوه‌های زاگرس و در طی سال‌ها از اعماق زمین سر برآورده .

این جاذبه طبیعی به دلیل داشتن شرایط جوی و طبیعت وحشی جذاب برای گردشگران و صخره‌نوردان بسیار  تماشایی ست . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی از دیدنی‌ترین جاهای طبیعی در استان لرستان بیشتر آشنا کنیم .

 

تنگه هلت کجاست ؟

 

تنگه هلت لرستان از جاهای دیدنی پلدختر در جنوب این استان می‌باشد . برای رفتن به این تنگه لازم است ابتدا به جاده خرم آباد- اندیمشک رفته و از آنجا تا انتهای تونل خرگوشان ۱ مسیررتان را ادامه دهید . پس از خروج از این تونل و قبل از وارد شدن به تونل خرگوشان ۲ وارد بریدگی خاکی جاده شوید و از آنجا مسیرتان را پیاده در سراشیبی خاکی به سمت تنگه پیش بگیرید . فاصله این جاذبه طبیعی تا شهرستان پلدختر حدود ۷۵ کیلومتر و با خرم آباد حدود ۱۰۰ کیلومتر است .

معرفی تنگه هلت لرستان

تنگه هلت لرستان یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین تنگه‌های ایران است که به اندازه ظرفیت و جذابیتش به آن پرداخته نشده و هنوز شهرت چندانی پیدا نکرده است . این تنگه چندین هزار سال قدمت دارد و در اثر فرسایش سنگ‌ها به وسیله جریان آب ایجاد شده . تنگه هلت دارای دیواره‌هایی بلند است که فضای داخل دره را تنگ و در عین حال باشکوه کرده است . طول تنگ حدود ۴ کیلومتر است و طی کردن آن چیزی بیش از یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان می‌برد .

قرارگیری این دره در دل کوهستان باعث داشتن آب و هوایی خنک و معتدل در این منطقه است . به علاوه جریان آب رودخانه‌ای که از میان تنگه می‌گذرد زیبایی و صفای آن را دوچندان کرده . عمق آب این رود گاهی به یک و نیم متر می‌رسد . بنابراین این جاذبه طبیعی استان لرستان به مقصدی جذاب به یاد ماندنی برای علاقه‌مندان به طبیعت گشت و گذار و ماجراجویی محسوب میشود .

 

 

دلیل نام‌گذاری تنگه هلت

نام هلت برگرفته از یکی از طوایف لر است که در منطقه هلد یا هلت لرستان سکونت دارند . در واقع معنی لفظی واژه هلت تنگ و باریک است که به تمامی ویژگی‌های ظاهری این تنگه را توصیف می‌کند .

بهترین فصل سفر به تنگه هلت لرستان

همه ما می‌دانیم که بهار فصل طبیعت گردی گشت و گذار و سفر است . استان لرستان هم بهارهایی سرسبز با صفا و بسیار خوش آب و هوا دارد . اما اگر بخواهیم بهترین زمان برای بازدید از تنگه هلت را به شما معرفی کنیم باید بگوییم تابستان مناسب‌ترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از تنگه تماشایی آن است . در این بازه زمانی آب و هوای این خطه بسیار معتدل و مطلوب می‌شود و شرایط لازم برای تفریح ، پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت تنگه و اطراف آن فراهم است .

 

 

امکانات تفریحی و رفاهی تنگه هلت

گردشگران و مسافران می‌توانند در تنگه هلت لرستان تفریحات و فعالیت‌های لذت بخش گوناگونی را تجربه کنند . از جمله این تفریحات می‌توان به : صخره‌نوردی ، شنا ، کمپینگ در دل طبیعت ، عکاسی از مناظر بکر و طبیعی ، طبیعت گردی و پیاده‌روی در رودخانه و … اشاره کرد .

از نظر امکانات رفاهی تنگه هلت شرایط چندان مطلوبی ندارد . اما می‌توانید در سفرتان به این منطقه از امکانات موجود در روستاهای اطراف استفاده کنید . در این روستاها انواع اقامتگاه‌های بوم گردی ، مغازه‌ها و رستوران‌های محلی و به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می‌دهند .

 

چند توصیه برای داشتن سفری به یاد ماندنی به تنگه هلت

  • با توجه به بکر بودن تنگه هلت لرستان پیشنهاد می‌کنیم که اگر بار اولتان است که به بازدید از این این منطقه می‌روید سعی کنید سفرتان را به همراه تورهای معتبر طبیعت گردی و یا راهنمایان محلی برنامه‌ریزی کنید .
  • برای طی کردن تنگه نیاز به حداقل مهارت در شنا و صخره‌نوردی  و آماتدگی جسمانی دارید .
  • از شیرجه زدن در آب این تنگه خودداری کنید . چرا که کف دره صخره‌ای و خطرناک است .
  • قبل از سفر حتماً وضعیت آب و هوا و شرایط جوی را بررسی کنید و تجهیزات مورد نیاز و ضروری را همراه خود داشته باشید .
  • سعی کنید رفتن به تنگه را در ساعات اولیه روز برنامه‌ریزی کنید تا به تاریکی و شب نخورید .
  • این نکته را فراموش نکنید که طبیعت عنصر حیات ما و آیندگان است . پس از صدمه زدن به آن و یا ریختن زباله در محیط آن خودداری کنید .

جاذبه های اطراف تنگه هلت لرستان

در اطراف تنگه هلت لرستان جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید با بازدید کردن از آنها سفرتان را به یاد ماندنی‌تر و لذت بخش‌تر کنید . در ادامه به معرفی چند نمونه از جاهای دیدنی در طراف این دره می‌پردازیم .

روستای کرکی

در نزدیکی تنگه هلت روستایی باصفا و سرسبز وجود دارد که می‌تواند مقصدی مناسب برای استراحت و یا گشت و گذار باشد . فاصله این روستا با تنگه ۱۹ کیلومتر یعنی حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی است . روستای کرکی جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد و میزبان چشمه معروف با جانورانی به نام سمندر لرستانی است که در این خطه زیست می‌کنند .

روستای پاعلم

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تنگه هلت لرستان روستایی به نام پا علم است که در ۱۳ کیلومتری غرب جاده خرم آباد به پلدختر واقع شده . فاصله این روستا با تنگه حدود ۲۳ کیلومتر است و در آن جاذبه‌های دیدنی مانند : قلعه پاعلم ، برج پاعلم و امامزاده شاه احمد وجود دارد . به علاوه در اطراف روستا چندین چشمه آب معدنی با خواص درمانی جای گرفته است .

 

شهر پل‌دختر

کافیست ۷۳ کیلومتر از تنگه هلت لرستان فاصله بگیرید تا به یکی از دیدنی‌ترین و باصفاترین شهرهای استان لرستان برسید . شهرستان پلدختر با داشتن جاذبه‌های متعددی از جمله پل تاریخی پلدختر ، پل گاومیشان ، غار کوگان ، کاروانسرای چشمک ، آبشار افرینه و …می‌تواند میزبان خوبی برای استراحت و گشت و گذاری چند روزه در این استان به شمار رود .

در مجله گردشگری بلیط اینجا درباره استان لرستان بیشتر بخوانید :

استان گوشه‌ای از بهشت ایران ، در دل صخره‌ای زاگرس

دریاچه گهر لرستان ۱۴۰۱ _طبیعت گردی

آبشار بیشه لرستان

معرفی قلعه فلک الافلاک

جاذبه‌های طبیعی دورود

 

برای تهیه بلیط با بهترین قیمت و مناسب‌ترین شرایط و همچنین آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

4.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها