تالاب سوستان گیلان

تالاب سوستان گیلان

استان گیلان در شمال کشورمان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و مناظر کم نظیر و همچنین قرار گرفتن در نوار ساحلی دریاچه خزر از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی در ایران به شمار می‌رود . در این میان شهر لاهیجان به عنوان سرسبزترین خطه ایران عروس این منطقه محسوب می‌شود . ما در مطلب جاذبه‌های گردشگری لاهیجان به بررسی دیدنی‌های این شهر باصفا پرداختیم . یکی از این جاهای دیدنی تالاب سوستان گیلان است که با داشتن نیلوفرهای آبی شناور منظره های خارق‌العاده را پیش چشم بازدید کنندگان و طبیعت دوستان خلق می‌کند .

سوستان یکی از زیباترین تالاب‌های شمال کشور به شمار می‌رود که علاوه بر گردشگران و طبیعت دوستان سالانه هنرمندان زیادی در زمینه عکاسی به این منطقه رفته و از گل‌های نیلوفر آبی یا لاله تالابی که مناظری کارت پستالی را به تصویر کشیده اند عکاسی می‌کنند . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا به طور مفصل با تالاب سوستان گیلان آشنا شوید .

تالاب سوستان کجاست؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم تالاب سوستان از جاهای دیدنی لاهیجان در استان گیلان است . این تالاب در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده و فاصله آن با لاهیجان حدود ۵ کیلومتر است . سوستان همچنین با شهر رشت حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد . این تالاب از شمال به روستای کوه بیجار از شرق به روستای کتشال و تپه‌های ماهور ختم می‌شود . برای رفتن به تالاب سوستان ابتدا به شهرستان لاهیجان رفته و سپس از این منطقه از طریق مسیرهای مختلفی که پیش رویتان قرار دارد خودتان را به تالاب برسانید . بهترین مسیر دسترسی از طریق میدان دانشگاه آزاد لاهیجان است .

 

ویژگی های تالاب سوستان

بهتر است اول برویم به سراغ اینکه این نام عجیب چرا بر روی این تالاب دیدنی قرار گرفته . در واقع سوستان از دو واژه سو و ستان تشکیل شده که در زبان گیلکی به معنی کوه سنگ می‌باشد و برگرفته از نام روستایی در نزدیکی این منطقه است . این تالاب به دلیل اینکه زیستگاه نیلوفر آبی و لاله تالابی است اهمیت و جذابیت زیادی بین گردش گران و طبیعت دوستان پیدا کرده . دور تا دور تالاب سوستان گیلان را کوهستان‌های انبوه و باشکوه و پوشش گیاهی متراکم و سرسبز فرا گرفته .

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این تالاب طبیعی نیست و کمتر از ۱۰۰ سال قبل توسط محلی‌های این خطه و به منظور تامین آب زمین‌های کشاورزی به وجود آمده است . اما در حال حاضر پرندگان مهاجری مانند چنگر و خوتکا در اطراف تالاب به چشم می‌خورند که در مسیر سفرشان ساعاتی را در طبیعت بی‌نظیر این منطقه می‌گذرانند . امروزه آب تالاب سوستان گیلان از طریق باران و رودی که از منطقه کتشال سرچشمه می‌گیرد تامین می‌شود . خود روستای سوستان که در نزدیکی تالاب واقع شده نیز به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی از جاهای دیدنی این خطه به شمار می‌رود .

تفریح در تالاب سوستان

اگرچه در اطراف تالاب سوستان امکانات و شرایط رفاهی چندان مطلوبی ایجاد نشده اما ویژگی‌های طبیعی و مناظر کم نظیر این منطقه باعث شده گردشگران زیادی در سفرشان به استان گیلان سری هم به این خطه بزنند . از جمله فعالیت‌ها و تفریحاتی که مسافران می‌توانند در تالاب سوستان انجام دهند مواردی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد .

تماشای گل‌های نیلوفر آبی

شاید  مهم‌ترین و اصلی‌ترین انگیزه‌ای که هر گردشگری به بازدید از این منطقه ‌میرود تماشای گل‌های نیلوفر آبی در اینجاست . نیلوفر آبی که از زیباترین گل‌های آبزی به شمار می‌روند تنها در نقاط معدودی از جهان مثل تالاب‌های آب شیرین قاره آفریقا و منطقه استوا و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا مثل هند و سریلانکا زیست می‌کنند . در ایران هم علاوه بر تالاب سوستان تالاب‌های دیگری مانند انزلی ، تالاب سلکه در نزدیکی صومعه سرا و پارک نیلوفر آبی می‌توان این گونه گیاهی آبزی را دید .

نیلوفر آبی یکی از نمادهای ایران باستان و کرمانشاه می‌باشد . همچنین کشورهایی مانند مصر این گل را به عنوان نماد ملی خود معرفی می‌کنند . این نکته را در نظر داشته باشید که امکان چیدن نیلوفر آبی وجود ندارد . این کار می‌تواند آسیبی جدی به اکوسیستم تالابی بزند .

پرنده‌نگری

همانطور که گفتیم تالاب سوستان گیلان به خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان میزبان پرندگان مهاجری است که تماشای آنها از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این منطقه به آن بپردازید .

 

ماهیگیری

از دیگر تفریحات جذاب در تالاب سوستان ماهیگیری می‌باشد چندین نوع ماهی بومی در این تالاب زیست می‌کنند  که البته بهتر است برای اینکه دست پر باشید فصل‌های پاییز و زمستان را برای این کار انتخاب کنید . چرا که در روزهای گرم سال آب تالاب به شدت پایین آمده و تراکم آبزیان آن کم می‌شود .

 

عکاسی

همانطور که گفتیم بسیاری از افرادی که به بازدید از تالاب سوستان گیلان می‌روند یک دوربین عکاسی حرفه‌ای همراه خود دارند تا از مناظر کم نظیر و دیدنی این منطقه عکس‌های هنری تهیه کنند . اگر می‌خواهید یک عکس کارت پستالی جذاب از این تالاب داشته باشید غروب آفتاب در این منطقه را از دست ندهید .

پوشش گیاهی تالاب سوستان

اطراف تالاب سوستان گیلان پوشیده شده از جنگل‌های انبوه که در آن انواع گوناگونی از درختان روییده اند . اصلی‌ترین درختان این منطقه از نوع توسکا هستند . اما درختانی مانند بید ماز و … هم در این منطقه به چشم می‌خورند . در خود تالاب هم علاوه بر نیلوفرهای مردابی یک نوع گیاه به نام پسته دریایی وجود دارد که خوراکی نیز می‌باشد . از نظر پوشش جانوری نیز علاوه بر پرندگان مهاجری مانند خوکا و چنگر که پیشتر به آنها اشاره کردیم و ماهیان و آبزیان درون تالاب حیواناتی مانند قورباغه و لاک‌پشت نیز در این منطقه زیست می‌کنند .

 

بهترین زمان سفر به تالاب سوستان

اگر می‌خواهید در سفرتان به استان گیلان و بازدید از تالاب سوستان به تماشای نیلوفرهای آبی در این تالاب بنشینید . بهتر است اوایل خرداد تا اواخر شهریور را برای رفتن به این منطقه برنامه‌ریزی کنید . اما اگر بیشتر از تماشای نیلوفرهای آبی لذت بردن از آب و هوای این خطه برایتان مطرح است اوایل بهار و اوایل پاییز مناسب‌ترین زمان برای سفر به آنجاست . به علاوه اینکه در فصل‌های پاییز و زمستان آب تالاب به شدت افزایش پیدا می‌کند و پرندگان مهاجر در این منطقه به پرواز در می‌آیند .

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا درباره استان گیلان بیشتر بخوانید :

بهترین مکان‌ها برای سفر به گیلان

بهترین سوغاتی‌های استان گیلان چیست ؟

معرفی تالش گیلان

معرفی دیلمان گیلان

املش بهشت گیلان

اشکورات گیلان

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها