باید و نباید های سفر اربعین

این روزها هرجا که می‌رویم زمزمه‌های سفر اربعین به گوشمان می‌خورد و شاهد شمار زیادی از عاشقان اباعبدالله هستیم که برای رفتن به این سفر معنوی و انجام پیاده‌روی آن در حال برنامه‌ریزی هستند . اما شاید بد نباشد که بگوییم چه اصول و نکاتی در این سفر به شما کمک خواهد کرد تا هم بتوانید کمتر رنج راه و گرمای این فصل از سال را تحمل کنید و هم سفرو پیاده‌روی و زیارت دلچسب‌تری داشته باشید . به همین دلیل ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم مطالبی درباره باید و نبایدهای سفر اربعین به شما همراهان همیشگی عرضه کنیم . با توجه به قرارگیری این ایام در فصل تابستان و شرایط آب و هوایی خاص کشور عراق توجه به نکات زیر اهمیت و کاربرد زیادی دارد .

کسب اطلاعات ضروری قبل از سفر

بهتر است اگر برای اولین بار قصد سفر به کشور عراق و رفتن به پیاده‌روی اربعین را دارید اطلاعاتی درباره شرایط و ویژگی‌های این سفر کسب کنید . طول پیاده‌روی نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است که در این مسافت ستون‌های شماره گذاری شده به چشم می‌خورد . فاصله بین هر ستون‌ ۵۰ متر و تعداد کل ستون‌ها ۱۴۵۲ عدد است . در واقع این ستون‌ها راهنمای شما برای طی مسیر و متوجه شدن از این موضوع که چه مسافتی را طی کرده‌اید و چقدر راه پیش رو دارید می‌باشد .

 

 

بهتر است چه چیزهایی را به همراه خود داشته باشید ؟

اگر از من بپرسید مهم‌ترین توصیه‌ای که به شما در سفر اربعین خواهم کرد چیست این نکته است که تا جایی که می‌توانید سبک سفر کنید . سعی کنید یک کوله پشتی مناسب ، سبک و استاندارد همراه خود داشته باشید و وسایل ضروری و مورد نیاز را درون آن گذاشته و پشت خود حمل کنید .

با توجه به دمای بالای هوا در ایام اربعین ۱۴۰۳ در کشور عراق تجهیزات مورد نیاز مانند : چفیه ، کلاه ، عینک ، کرم ضد آفتاب و .. همراه خود داشته باشید .

وسایل شخصی مورد نیاز

اگر دلتان نمی‌خواهد از لیوان‌ها و ظروف موکب ها  که بعضی از آنها از نظر بهداشتی شرایط چندان مطلوبی ندارند استفاده کنید یک لیوان شخصی ، قاشق چنگال و… با خود بردارید .یک حوله کوچک و یک ملافه کوچک مسافرتی نیز درون کوله خود جای دهید .

سایر وسایل  ضروری بسته به نیاز خودتان مانند شارژر گوشی ، وسایل شخصی ، لباس خنک ، سبک وراحت و .. نیز به همراه داشته باشید .

با توجه به گرمای شدید هوا بهتر است خوراکی‌هایی برای مقابله با گرمازدگی مانند کاسنی خاکشیر و … در اندازه‌های کم و سبک با خود ببرید .

کفش مناسب

یکی دیگر از مهمترین چیزهایی که در کیفیت سفر و راحتی تان بسیار موثر است داشتن کفش مناسب برای پیاده‌روی طولانی ست . سعی کنید از کفش‌های طبی دارای پاشنه نرم استفاده کنید . اگر برای این سفر کفش جدید خریداری کرده‌اید حتماً پیش از آنکه به پیاده‌روی بروید چندین روز به صورت مداوم و روزمره‌تان آن را بپوشید تا اگر شکلی دارد یا پایتان را می‌زند متوجه شوید .

تاول پا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که در طول پیاده‌روی ایجاد می‌شود که ناشی از کفش نامناسب یا آلودگی‌های دیگر است. اگر این اتفاق برایتان افتاد از دستکاری کردن آن خودداری کنید و با بتادین یا الکل آن را ضدعفونی کنید.

پول و مدارک لازم

اگرچه در طول مسیر همه چیز رایگان است اما برای رفتن به شهرهای مختلف و کرایه ماشین در کشور عراق نیاز به داشتن دینار دارید .

داشتن یک کارت شناسایی درمانی مختص خودتان می‌تواند در مواقع حساس و بحرانی بسیار برایتان مهم باشد . در این کارت شناسایی که خودتان درست می‌کنید مشخصاتتان شامل : نام و نام خانوادگی ، نام پدر ، سن ، سابقه بیماری ، شماره تلفن ضروری ، آدرس ، گروه خونی و محل استقرار خود را درج کنید و آن را با عکس خود در کنار پاسپورتتان که حتماً باید به همراه داشته باشید در کوله پشتی قرار دهید .

بهترین زمان برای پیاده‌روی

انتخاب این موضوع بسته به سلیقه هر فرد متفاوت است . اما پیشنهاد من به شما این است که با توجه به گرمای شدید هوا پیاده‌رویتان را در زمان‌هایی که هوا خنک‌تر می‌شود یعنی از عصر به بعد تا طلوع آفتاب برنامه‌ریزی کنید . اگرچه بسیاری از موکب داران از ساعت ۹ شب به استراحت می‌پردازند اما خیلی از مواکب نیز در طول شب با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی از شما پذیرایی خواهند کرد تا بتوانید با انرژی به پیاده روی بپردازید .

سعی کنید قبل از اینکه خستگی به شما فشار بیاورد یکی از موکب‌ها ، حسینیه ها و یا چادرهایی که برای اسکان زائرین آماده خدمت رسانی است پیدا کرده و در آن به استراحت بپردازید . در پیاده‌روی اربعین زیاد به خودتان فشار نیاورید تا جسمتان تحلیل نرود و بتوانید راه را به پایان برسانید .

هرجا احساس کردید قادر به ادامه راه نیستید می‌توانید کنار جاده رفته و از ون‌ها ، ماشین‌ها و یا اتوبوس‌های گذری برای رسیدن به شهر کربلا استفاده کنید .

افرادی که بهتر است به پیاده‌روی اربعین نروند

با توجه به گرمای هوا ، مسیر طولانی ، شلوغی و سایر سختی‌هایی که پیاده‌روی و سفر به کربلا در این ایام دارد بهتر است گروه‌های زیر از رفتن به این سفر خودداری کنند .

  • بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام
  • بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند
  • بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته
  • بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی
  • بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند
  • بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان‌اند
  • بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند
  • بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده
  • افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر می باشند (بالاخص بیماریهای تنفسی، گوارشی و پوستی)
  • افرادی که دارای بیماری حاد تب دار می باشند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماریهای تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد

این افراد هم بهتر است حتی‌الامکان سفر نکنند

  • زنان باردار
  • سالمندان بالای ۶۰ سال
  • افراد دارای بیماری های زمینه‌ای
  • افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده
  • افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده
  • افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰
  • افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی
  • افرادی که بطور مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می‌کنند

چند نکته مهم و پایانی

  • تا جایی که می‌توانید از به همراه داشتن وسایل قیمتی ، پول زیاد و … خودداری کنید تا امنیت سفرتان دچار مشکل نشود .

 

  • حتماً به قوانین ، آداب و رسوم و ارزش‌های مردم و کشور عراق احترام بگذارید . فراموش نکنید که ما در این کشور مهمانیم و باید آداب صاحبخانه را رعایت کنیم .

 

  • با توجه به شلوغی مسیر صحرایی و وجود گرد و خاک از ماسک مناسب استفاده کنید تا به مجرای تنفسیتان آسیبی نرسد .

 

  • در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً به مقدار لازم آن را به همراه خود داشته باشید . هرچند که مراکز بهداشتی و کادر درمان داوطلبانه در طول مسیر و در کشور عراق به وفور آماده خدمت رسانی به زائرین میباشند .

 

  • در تهیه غذا حتماً توجه داشته باشید که از موکب‌های معتبر که در رعایت نکات بهداشتی شرایط مطلوب‌تری دارند غذا بگیرید تا دچار بیماری‌های ویروسی و میکروبی نشوید .

 

  • در هر سه کیلومتر یک مرکز گمشدگان وجود دارد . سعی کنید اگر همراهی دارید در کنار یک ستون مشخص و یا این مراکز قرار بگذارید تا بتوانید به راحتی یکدیگر را پیدا کنید .

 

  • بعد از اینکه به پیاده‌رویتان به پایان رسید و به شهر کربلا رسیدید با یک زیارت کوتاه و مختصر این شهر را ترک کنید . چرا که جمعیت زیاد و ازدحام شدید در شب و روز اربعین به قدری ست که ممکن است دچار مشکل شوید . از طرفی اغلب موکب‌ها از ظهر اربعین جمع شده و اگر بخواهید سفرتان را طولانی‌تر کنید باید برای جا و غذا هزینه شخصی پرداخت کنید .

مطالب بیشتر درباره سفر اربعین در مجله گردشگری بلیط اینجا :

 

اخبار اربعین ۱۴۰۳

مرزهای زمینی ایران و عراق برای سفر اربعین

همه چیز درباره سفر هوایی در اربعین

 

 

 

پیش فروش بلیط ها ی هوایی اربعین به صورت حضوری و تلفنی و سایت :

 

Www.rahetoos.ir

۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰

تلفن و ایتا

۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶

@Rahetoosflight

 

۰۹۰۰۳۱۱۹۰۳۶

@rahetoos_flight

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها