باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان

 

باغ‌های ایرانی با داشتن فضاهای سرسبز و باصفا و عمارت‌های باشکوه و دیدنی  از مهم‌ترین و محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری در شهرهای مختلف می‌باشند . یکی از این باغ‌ها باغ فتح آباد کرمان است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد و زمانی بسیار پررونق بوده و برای خود برو بیایی داشته . باغ فتح آباد الگوی ساخت مجموعه جهانی باغ شاهزاده ماهان در این شهر می‌باشد و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این مجموعه که در قدیم به نام بیگلر بیگی شناخته می‌شده در حال حاضر یکی از جاهای دیدنی کرمان است که مسافران و گردشگران در سفرشان به این شهر از آن نیز بازدید می‌کنند .

باغ فتح آباد کرمان کجاست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم باغ فتح آباد از جاهای دیدنی شهر تاریخی و کهن کرمان است که در ۲۵ کیلومتری مرکز این شهر واقع شده . این باغ ایرانی در محله اختیارآباد کرمان قرار دارد و همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب میزبان گردشگران و علاقمندان می‌باشد . برای رفتن به این مجموعه باید ابتدا به بلوار جمهوری شهر کرمان رفته و پس از گذر از این بلوار و بلوار هوانیرو مسیرتان را تا محله اختیارآباد و باغ عمارت فتح آباد ادامه دهید .

معرفی باغ فتح آباد

گفتیم که باغ فتح آباد کرمان در گذشته به باغ بیگلر بیگی معروف بوده است . این عنوان نام صاحب اصلی باغ است که فردی به نام فضل علی خان بیگلر بیگی از حاکمان کرمان بوده . فضل علی خان مجموعه فتح آباد را در سال ۱۲۵۵ و در دوره قاجار ساخته است . از این باغ بعدها به عنوان محل استراحت و تفریح حاکمان بعدی کرمان نیز استفاده می‌شده . در حال حاضر جزو موقوفات رستم خان امیری از بازماندگان فضلعلی خان بیگلر بیگی است و جزو املاک وقفی استان کرمان به شمار می‌رود .

باغ فتح آباد کرمان ۱۳ هکتار مساحت دارد و عمارت آن هم حدود ۵۰۰ متر است . در این باغ درختان سر به فلک کشیده ، آبنماهای فواره‌ای ، حوض‌های بزرگ و سایر المان‌های یک باغ ایرانی جلوه‌گری می‌کنند و شما می‌توانید در دل یک شهر کویری فضایی سرسبز و با صفا و اصیل و تاریخی را از نزدیک ببینید .

تاریخچه

گفتیم که قدمت باغ فتح آباد کرمان به دوره قاجار می‌رسد . در واقع ساخت این مجموعه به زمان محمد شاه قاجار برمی‌گردد و در آن زمان محل قرارگیری آن روستای اختیارآباد کرمان بوده است . این باغ ایرانی در سال‌های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و بعد از اجرای عملیات بازسازی آن به یکی از جاذبه‌های گردشگری کرمان تبدیل شد .

در این عملیات قنات موجود در بنا که به کلی خشک شده بود مجدداً مورد آبرسانی واقع شد . از جمله سایر اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مجموعه می‌توان به : مرمت و استحکام بخشی کل بنا ، پی بندی ، بازسازی فضاهای ریخته شده ، مرمت حوض‌ها ، طراحی آبنماها ، تثبیت ستون‌ها و … اشاره کرد . این باغ از سال ۱۳۹۴ در اختیار بازدید عموم قرار گرفت و کاربری خود را به یک فضای تاریخی تفریحی تغییر داد .

معماری و بخش‌های مختلف باغ عمارت فتح آباد

طراحی این باغ ایرانی با تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی صورت گرفته است و شامل بخش‌های مختلفی از جمله : ساختمان اصلی ، عمارت چهار فصل ، ساختمان‌های جنوبی ،  زمین‌های کشت داروهای گیاهی ، محوطه بیرونی ، موزه حکام ، اتاق نقاشی و … می‌باشد که در ادامه هر یک از آنها را به طور مختصر معرفی خواهیم کرد .

عمارت اصلی

در بدو ورود به باغ فتح آباد کرمان حوضی بزرگ مقلتان قرار دارد که تصویر عمارت اصلی روی آن منعکس شده است . خود عمارت در انتهای شمالی باغ و در دو طبقه ساخته شده . این بنا دارای طاقنماهایی در دو طرف خود و اتاق‌های سه دری و پنج دری می‌باشد . در ساخت عمارت اصلی از خشت خام و ملات گل استفاده شده و روی آن با لایه‌ای از گچ پوشانده شده است .

داخل بنا گچبری‌های زیبا و هنرمندانه‌ای به چشم می‌خورد . در بازدید از عمارت اصلی اشیای موجود در آن از جمله تخت‌ها ، صندلی‌ها ، لوسترها ، ظروف ، گلدان‌ها و … همگی شما را به دل تاریخ و دوران قاجار خواهد برد .

موزه حکام

بخشی در باغ فتح آباد کرمان وجود دارد که به موزه حکام مشهور است . در این بخش می‌توانید شاهد مجموعه‌های تاریخی و تصاویر قدیمی و همچنین زندگی نامه‌های شخصی حکام و بزرگان تاریخ کرمان باشید .

اتاق نقاشی

یکی از دیدنی ترین بخش‌ها در عمارت اصلی باغ فتح آباد کرمان اتاق نقاشی است که در گذشته محل اقامت حاکمان بوده است . علت این نامگذاری وجود نقاشی‌های نفیسی که با آب طلا ترسیم شده در سرتاسر این اتاق به چشم میخورد .

 

عمارت چهار فصل

در شرق باغ فتح آباد کرمان و در فاصله ۳۰ متری از عمارت اصلی بنایی به نام عمارت چهار فصل واقع شده که دارای یک طبقه با گنبد مرکزی می‌باشد .

 

حوض آب

یک حوض به ابعاد ۶۰ در ۵ متر در وسط باغ فتح آباد کرمان واقع شده که دور تا دور آن را درختانی سر به فلک کشیده و سرسبز احاطه کرده است . وجود حوض با انعکاس عمارت اصلی مهمترین ویژگی‌های معماری در طراحی اغلب باغ‌های ایرانی است .

 

زمین‌های کشت داروهای گیاهی

بعد از انجام عملیات بازسازی و مرمت باغ فتح‌آباد کرمان بخشی از این مجموعه به زمین‌های کشت داروهای گیاهی اختصاص پیدا کرد . در واقع داروهای گیاهی از مهم‌ترین محصولات استان کرمان و جزو سوغاتی‌های اصلی این استان به شمار می‌روند و این باغ بزرگترین مجموعه کشت گیاهان دارویی را در خود جای داده است .

 

امکانات باغ فتح آباد کرمان

با توجه به اقبال بلندی که مجموعه باغ فتح آباد کرمان در جذب گردشگر داشته است امکانات متنوع و گوناگونی در این مکان دست و پا شده . از جمله این امکانات می‌توان به : چایخانه ، شربت خانه ، آلاچیق هایی برای نشستن ، غرفه‌های صنایع دستی و گیاهان دارویی و … اشاره کرد .

 

بهترین زمان بازدید از باغ فتح آباد کرمان

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر کرمان و شرایط آب و هوایی کویری که دارد بهترین زمان برای سفر به این خطه و بازدید از جاهای دیدنی آن اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد است . به علاوه فصل‌های سرد نیز زمان مناسبی برای بازدید از باغ فتح آباد کرمان می‌باشد .

 

جاذبه های نزدیک به باغ فتح آباد کرمان

در اطراف باغ فتح آباد جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در سفر به این شهر با یک تیر چند نشان زده و از آنها نیز دیدن کنید . از جمله این جاهای دیدنی می‌توان به : قلعه نفر ،  بازار گنجعلی خان ، حمام گنجعلی خان ، بازار وکیل ، کاروانسرای گنجعلی خان و … اشاره کرد .

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید:

دیدنی‌های کرمان

 

 

برای تهیه بلیط با مناسب‌ترین شرایط و بهترین قیمت به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

4.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها