افتتاح پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال و راه‌اندازی مجدد قطار کانتینری ایران چین

 

پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است

ابراهیم رضایی دیروز شنبه (۳۰ تیرماه) در توضیح آخرین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار شد به خبرنگاران گفت: کمیسیون امنیت ملی میزبان مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بود و ایشان گزارشی از حوزه کاری و ماموریتی خود و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه ارائه کرد.

رضایی با اشاره به بخشی از گزارش صفری مبنی بر اینکه پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است، یادآور شد: پیش از آن محدودیت عبور ۲۰۰ دستگاه کامیون در این محور وجود داشت که با ساخت این پل به ظرفیت عبور هزار دستگاه کامیون رسیده است. همچنین قرارداد خط آهن آستارا – رشت با روسیه با وام ۱.۶ میلیارد یورویی منعقد شده که از تیرماه امسال اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه طبق گزارش ارائه شده، مسیر ترانزیت آق‌بند به ایران و به نخجوان در حال ساخت است، اظهار داشت: کریدور شرق به اروپا یعنی از چین به قزاقستان، ترکمنستان، ایران و اروپا شکل گرفته و قرارداد با راه‌آهن و یکسان کردن تعرفه امضا شده است.

 

 نخستین قطار از ایران به چین

راه‌اندازی مجدد قطار کانتینری دو سر بار ایران – چین و بالعکس

قطار کانتینری دو سربار ایران- چین و بالعکس از امروز راه‌اندازی شد.به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با حضور مدیرعامل راه‌آهن و سفرا و نمایندگان کشورهای چین، قزاقستان و ترکمنستان، مراسم قطار کانتینری دو سر بار ایران – چین برگزار شد و طی آن، فاز نخست کرویدور ریلی چین – ایران – اروپا به بهره‌برداری رسید.

این قطار می‌تواند موجب رونق تجارت بین ایران و چین شود و در عین حال سرعت سیر کالا را در این مسیر کاهش دهد.

معاون سفیر چین در پی راه اندازی قطار کانتینری ایران-چین و بالعکس گفت: همکاری دوجانبه ایران و چین در سال‌های گذشته نتایج خوبی به دنبال داشته است.به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خانم لیهوآ فو امروز در مراسم راه اندازی مجدد قطار کانتینری ایران- چین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این قطار کانتینری ضمن اتصال چین به آسیای مرکزی و غربی، کانالی برای توسعه همکاری‌های چین و ایران و فرصتی برای همکاری‌های تجاری، صنعتی و فرهنگی دو کشور است.

معاون سفیر چین ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک تقویت همکاری‌های دو کشور را در قالب طرح «یک کمربند- یک جاده» شاهد باشیم.

امروز قطار کانتینری دو سربار ایران- چین راه اندازی شد. در این مراسم که در بندر خشک ریلی تهران(آپرین) برگزار شد، فاز اول کریدور ریلی چین- ایران- اروپا به بهره‌برداری رسید.

 

هدف از راه اندازی قطار ایران چین چیست ؟

 

ورود قطار ترانزیتی چین به کشورمان گام بلندی در راستای توسعه روابط دو کشور و تقویت راه‌های ترانزیتی کشورمان است و می‌تواند بازار کالاهای چینی را در ایران توسعه دهد.

منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین در گزارشی اظهار کرد : روابط ایران و چین از سال گذشته و به دنبال اقدامات رئیس جمهور شهید و خدمتگزار، آیت الله سید ابراهیم رئیسی و نیز شهید خدمت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه سابق کشورمان در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته است، افزود: با توجه به قرارداد ۲۵ ساله و سیاست کلان «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران، اینگونه اقدامات به گسترش روابط ایران و چین کمک زیادی می‌کند.

صالح فرد گفت: تنها در زمینه ترانزیت نمی‌توان به حمل و نقل کالا میان ایران و چین بسنده کرد، پکن قریب هفت سال پیش پیشنهاد کرده بود جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقه‌ای تبدیل شود و فعالیت‌هایش را در زمینه صدور کالاهای چینی به آسیای مرکزی، عراق و حوزه خلیج فارس توسعه دهد. ایران باید از مزیت ترانزیتی خود استفاده کند و حمل و نقل ریلی را به حمل و نقل زمینی و دریایی بیفزاید که این موضوع به ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد.

 

راه های ارتباطی ما :

بلیط اینجا 

انوار راه توس

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها