آشنایی با آبشار دودوزن

آشنایی با آبشار دودوزن

 

استان گیلان در شمال کشورمان علاوه بر قرارگیری در نوار ساحلی دریای خزر و آب و هوایی بسیار مطلوب و دل انگیز مناطق جنگلی سرسبزی نیز دارد که پر است از آبشارهای باشکوه و چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان و پرآب . یکی از این آبشارها  دودوزن نام دارد که به دلیل قرارگیری در دل جنگل ، داشتن آب و هوایی خنک و سایر ویژگی‌های طبیعی منحصر به فرد از زیباترین آبشارهای گیلان به شمار می‌رود . به همین جهت ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم تا با عنوان آشنایی با آبشار دودوزن به معرفی یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی در استان گیلان و شمال کشورمان بپردازیم .

معرفی آبشار دودوزن

آبشار دودوزن در میان انبوهی از درختان جنگلی واقع شده به همین دلیل چشم اندازی جذاب و به یاد ماندنی خلق کرده است . این آبشار از چشمه دودوزن تامین شده و زمین‌های روستایی پایین دست را آبیاری می‌کند . بنابر گفته زمین شناسان قدمت این جاذبه طبیعی به بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش می‌رسد و چیزی حدود ۵۴ متر ارتفاع دارد .

برای رسیدن به پای آبشار لازم است از مسیری سنگ فرش و راه پله‌ای عبور کنید . در طی این مسیر صدای گوش نواز آب از ته دره شنیده می‌شود اما برای دیدن آبشار از نزدیک باید دره را به طور کامل پایین بروید تا شاهد آبشاری باشکوه از دل یک کوه صخره‌ای باشید .

شاید نام این آبشار برای شما هم عجیب به نظر رسیده باشد . وزن در زبان تالشی به معنی چیزی است که فرو می‌ریزد . به دلیل اینکه در فصل‌های پربارش شدت آب آبشار به قدری زیاد می‌شود که وقتی از ارتفاع با فشار پایین می‌ریزد انگار همه فضای اطراف را دود فرا می‌گیرد  نام آبشار را دودوزن گذاشته اند . این آبشار دیدنی در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

آبشار دودوزن کجاست؟

آبشار دودوزن ازجاذبه‌های طبیعی استان گیلان است که در روستایی به نام خرمکش واقع شده . این روستا در منطقه کوهستانی به نام سیاهمزگی قرار دارد و فاصله آن با شهر شفت ۲۴ کیلومتر است .

برای رفتن به روستای خرمکش و بازدید از آبشار دیدنی آن اگر از سمت تهران سفرتان را آغاز کنید باید در دوراهی رشت_ سنگر از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید . در طی این جاده شهرهای غرب گیلان وجود . از آنجا وارد شفت شده و بعد از گذر از بلوار کشاورز این شهر به جاده نصیر محله به سیاهمزکی وارد شوید . در این جاده به سمت روستای خرمکش بپیچید و بعد از طی حدود ۱۵۰۰ متر خودروی خود را پارک کرده و ادامه مسیر را پیاده تا پای آبشار طی کنید .

امکانات تفریحی آبشار دودوزن

 

گردشگران در منطقه خرمکش و آبشار دودوزن امکانات تفریحی زیادی را دارند که باعث شده این جاذبه طبیعی سالانه طبیعت دوستان و مسافران زیادی را به خود جذب کند . از جمله این تفریحات می‌توان به پیک نیک و گردش در طبیعت اطراف آبشار و تهیه عکس‌هایی از مناظر کم نظیر و دیدنی این خطه اشاره کرد . همچنین بسیاری از مسافران در اطراف آبشار تنی به آب زده و شنا می‌کنند . یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید یاده‌روی و جنگل نوردی در مسیر آبشار است . در این جنگل نوردی تماشای درختان انبوه و سر به فلک کشیده و گوش دادن به صدای پرندگان روح و جانتان را تازه خواهد کرد .

امکانات رفاهی آبشار دودوزن

به دلیل اقبال خوبی که آبشار دودوزن در جذب گردشگر داشته امکانات رفاهی  مطلوبی در این منطقه ایجاد شده است تا گردشگران بتوانند در بازدید از این آبشار در محیطی مناسب به تفریح و گشت و گذار بپردازند . در منطقه خرمکش چند فروشگاه مواد غذایی ، میوه فروشی ، محصولات دامی ، قهوه خانه ، چند رستوران کبابی محلی و …وجود دارد . به علاوه در کنار آبشار سرویس بهداشتی و نمازخانه و  نیز ساخته شده است . همچنین بوفه‌های کوچک مواد غذایی در همان نزدیکی آبشار دیده می‌شود که گردشگران می‌توانند از آن غذاهای محلی خوراکی و آب معدنی تهیه کنند .

 

اقامت در آبشار دودوزن

برای اقامت در آبشار دودوزن گزینه‌های مختلفی پیش رویتان قرار دارد . اگر از آن دسته افرادی هستید که اهل کمپ زدن و ماندن در دل طبیعت اند می‌توانید در اطراف آبشار چادر زده و شب را همان جا به صبح برسانید . علاوه بر این در روستاهای اطراف اقامتگاه‌های بوم گردی مختلفی وجود دارد که می‌توانید به آنجا رفته در یکی از این اقامتگاه‌ها بمانید . اگر هم به دنبال یک اقامت راحت‌تر و بهتر هستید می‌توانید در هتل‌های شهرهای نزدیک آبشار مانند شفت و فومن اقامت داشته باشید .

 

بهترین زمان سفر به آبشار دودوزن

وقت آن رسیده که در آشنایی با آبشار دودوزن بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه طبیعی را به شما پیشنهاد دهیم . با توجه به موقعیت کوهستانی این آبشار و آب و هوای خنک و تقریباً سردی که دارد بهتر است فصل‌های بهار و پاییز را برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنید .

جاهای دیدنی اطراف آبشار دودوزن

 

همانطور که می‌دانید استان گیلان پر است از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی . اطراف این آبشار نیز از این قاعده مستثنا نیست . بنابراین می‌توانید در سفر به این منطقه علاوه بر بازدید از آبشار دودوزن از جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دیدن کنید که در ادامه به معرفی چند مورد از آنها خواهیم پرداخت .

 

روستای سیاهمزگی

روستای سیاهمزگی که در جنگل‌های انبوه و مناطق کوهستانی استان گیلان واقع شده با داشتن طبیعتی چشم نواز و آب و هوای خنک و دلپذیر گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . این روستا در ۱۵ کیلومتری آبشار دودوزن واقع شده و از جاهای دیدنی اطراف شفت محسوب می‌شود .

روستای امامزاده ابراهیم

روستای دیگر که به دلیل میزبانی از امامزاده‌ای به نام ابراهیم شهرت پیدا کرده و به همین نام نیز لقب گرفته از دیگر جاهایی است که می‌توانید در سفر به این منطقه بازدید کنید . این روستا فضایی معنوی و آرامش بخش دارد و در ۴۶ کیلومتری آبشار واقع شده . علاوه بر وجود امامزاده داشتن طبیعت سرسبز و زیبای اطراف روستا و آب و هوای مساعد آن را همه چیز تمام کرده است .

قلعه رودخان

در دل جنگل‌های انبوه و کوهستانی استان گیلان قلعه تاریخی وجود دارد که از بزرگترین قلعه‌های ایران به شمار می‌رود . برای بازدید از این جاذبه تاریخی باید از پله‌های سنگی عبور کرده و به بالای منطقه ای مرتفع برسید . این قلعه که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد در ۳۰ کیلومتری آبشار دودوزن واقع شده .

دهکده چوبی شفت

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه دهکده چوبی شفت است که خانه‌ها و ساختمان‌های آن همگی از چوب ساخته شده‌اند . سبک معماری این روستا باعث شده دهکده چوبی شهرتی جهانی پیدا کند . فاصله این دهکده با آبشار ۲۴ کیلومتر است .

برای تهیه بلیط با بهترین قیمت و مناسب‌ترین شرایط و آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها