آبشار شاهاندشت

آیا می‌دانید بلندترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران کجاست و چه نام دارد ؟

همانطور که می‌دانید استان‌های شمالی کشورمان با داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای سفرهای داخلی به شمار می‌روند . در این میان استان مازندران علاوه برداشتن نوار ساحلی و آب و هوایی دل انگیز و مطبوع ، با داشتن آبشارها و دریاچه‌ها و ییلاق‌های کوهستانی باصفا جایگاه مهمی در جذب گردشگر دارد . یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای این استان آبشار شاهاندشت آمل می‌باشد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده . فاصله کم این جاذبه طبیعی و دیدنی با پایتخت و داشتن چشم اندازی کم نظیر و تماشایی در هوایی پاکیزه و طبیعتی با صفا باعث شده آبشار شاهاندشت و اطراف آن یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر در شمال ایران به شمار رود .

آبشار شاهاندشت کجاست؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم آبشار شاهاندشت از جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است که در منطقه لاریجان واقع شده . این آبشار در روستایی به همین نام و در ۹۶ کیلومتری جاده هراز قرار گرفته .

مسیر رسیدن به آبشار شاهاندشت بسیار باصفا و دیدنی و از زیباترین جاده‌های ایران است . برای رفتن به این جاذبه طبیعی دو مسیر پیش رویتان قرار دارد . در مسیر اول باید از جاده هراز به سمت شنگلده حرکت کنید تا به جاده روستای شاهاندشت برسید و از آنجا بعد از پارک ماشین حدود ۴۵ دقیقه تا آبشار پیاده‌روی کنید . در مسیر دوم از جاده هراز نرسیده به شنگلده می‌بایست از پل روستای وانا گذر کرده و وارد جاده روستای شاهاندشت شوید . از اینجا نیز تا آبشار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی دارید .

معرفی آبشار شاهاندشت

پیشتر هم اشاره کردیم که آبشار شاهاندشت آمل دومین آبشار مرتفع ایران و بلندترین آبشار استان مازندران محسوب می‌شود . ارتفاع این آبشار در مجموع ۶۲ متر است و از بلندی‌های یک صخره بزرگ به سمت پایین جریان دارد . آبشار از تنگه الیاس سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذر از کوهی هرمی شکل مسیر خود را ادامه می‌دهد . فاصله دو ساعته شاهاندشت با تهران ، طبیعت چشم نواز این منطقه و طراوت و زیبایی آبشار باعث شده یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای تفریح و گشت و گذار و یا پیاده‌روی و کوهپیمایی محسوب شود .

به طور کلی آبشار شاهاندشت از ۸ آبشار تشکیل شده . آبشار اول حدود ۱۵ متر و آبشار دوم ۳۰ متر می‌باشد . از دیدنی‌ترین چشم اندازهای این منطقه کوه باشکوه و پرهیبت دماوند است که از آنجا به وضوح دیده می‌شود .

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای منطقه شاهاندشت باعث شده پوشش گیاهی انبوهی داشته باشد و در آنجا حدود ۳۰۰ گونه گیاهی شناسایی شود . از جمله این گیاهان می‌توان به گیاهان معطر و دارویی مانند سماق ، گلپر ، کما ، چای کوهی ، گزنه ، آویشن ، کاکوتی ، شیرین ، علف چشمه و…اشاره کرد .

 

امکانان و تفریحات آبشار شاهاندشت

از نظر امکانات رفاهی خود آبشار شاهاندشت وضعیت چندان مطلوبی ندارد . فقط یک سفره خانه در نزدیکی آبشار راه‌اندازی شده که حدود ۱۰ دقیقه از آن پیاده راه است . اگرچه روستای شاهاندشت می‌تواند امکانات مورد نیاز شما را تامین کند .

اما از نظر امکانات تفریحی این منطقه می‌تواند مکان بسیار مناسبی برای داشتن یک روز لذت بخش و به یاد ماندنی باشد . انجام تفریحاتی و ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی در دل طبیعت ، صخره‌نوردی ، آب بازی و آبتنی از جمله کارهایی ست که می‌توانید در بازدید از این آبشار تجربه کنید . هر زمان که به این منطقه بروید خانواده‌های زیادی را خواهید دید که این منطقه را برای پیک نیک و لذت بردن از طبیعت انتخاب کرده اند . همچنین داشتن مناظر طبیعی دیدنی باعث شده بسیاری به عکاسی و ثبت تصاویری از مناظر اطراف مشغول باشند  .

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت

 

منطقه شاهاندشت به دلیل قرارگیری در موقعیت کوهستانی و شمالی زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند . اما در تابستان‌ها خبری از گرمای هوا و شرجی رایج شمال در این منطقه نیست . بنابراین فصل تابستان و بهار به دلیل داشتن هوایی معتدل و مطبوع بهترین زمان سفر به این خطه و بازدید از آبشار دیدنی آن می‌باشد . اگر بخواهیم یک بازه کوتاه را به عنوان ایده‌آل‌ترین زمان برای بازدید از آبشار شاهاندشت به شما معرفی کنیم از اردیبهشت ماه تا مهر ماه بهترین بازه زمانی برای برنامه‌ریزی سفر به این منطقه می‌باشد .

جاهای دیدنی اطراف آبشار شاهاندشت

 

اطراف آبشار شاهاندشت جاذبه‌های دیدنی بسیاری وجود دارد که گردشگران و علاقه‌مندان می‌توانند در بازدید از این منطقه از آنها نیز دیدن کنند . در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها خواهیم پرداخت .

قلعه ملک بهمن

یکی از دیدنی‌ترین جاهای نزدیک آبشار شاهاندشت آمل قلعه‌ای تاریخی است که درست در بالای آبشار قرار گرفته . این قلعه که به ملک بهمن یا ملک قلاع مشهور است از بزرگترین قلعه‌های کوهستانی البرز ایران به شمار می‌رود . بنای قلعه ملک بهمن بر فراز صخره‌ای با ۲۲۰ متر ارتفاع از سطح اراضی شاهاندشت واقع شده و به صورت طبقه طبقه می‌باشد . این بنا که از سنگ و ساروج ساخته شده است شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است . قلعه ملک بهمن در سال ۱۰۰۵ به دستور شاه عباس صفوی فتح شد و اصل آن متعلق به حکام پادوسیان بوده که بر مناطق رویان ، نور ، کجور و رستم‌دار حکومت می‌کرده اند . این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده .

امامزاده الیاس

از دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف  آبشار شاهاندشت می‌توان به امامزاده‌ای با صفا اشاره کرد که حدود ۲ کیلومتر با قلعه ملک بهمن فاصله دارد . این امامزاده در دره بالای قلعه قرار گرفته و برای رسیدن به آن لازم از حدود دو ساعت پیاده‌روی و کوهپیمایی کنید . در حال حاضر بسیاری از مسافران و گردشگران امامزاده الیاس را برای اسکان و اقامت در این منطقه انتخاب می‌کنند .

دشت فلالس

در ارتفاع ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ متری در میان رشته کوه‌های البرز دشتی زیبا و دیدنی قرار دارد که به آن فلالس یا پلالس می‌گویند . در این دشت آبشارها ، چشمه‌ها و جلوه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد و از نظر پوشش گیاهی و جانوری نیز این منطقه بسیار غنی و پوشیده از انواع گیاهان دارویی و معطر می‌باشد . همچنین حیواناتی مانند قوچ ، خرس و بز کوهی در ای خطه زیست می‌کنند .

چشمه آبگرم لاریجان

حتماً شما هم تا به حال نام چشمه آبگرم لاریجان را شنیده‌اید . این آبگرم درمانی در فاصله ۲۵ دقیقه‌ای آبشار شاهان دشت آمل و در روستایی به نام رینه واقع شده . آبگرم لاریجان از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و یکی از محبوب‌ترین آبگرم‌های شمال ایران به شمار می‌رود .

از دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار شاهاندشت  می‌توان به سه طاق ،غار کبوتر کلی و غار الیاس تنگه ، دشت شونا ، چشمه قوزک و …اشاره کرد .

 

 

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و همچنین آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید

 

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها