آشنایی با باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران، یکی از زیبا‌ترین باغ‌هایی است که قدمت آن به دوران قاجار بر‌می‌گردد و جزو مکان‌های دیدنی پایتخت به شمار می‌رود و همچنین در حوالی تجریش در محله باغ فردوس در شمال شهر تهران قرار دارد و همچنین دارای محیطی سرسبز و دل‌انگیز مخصوصا برای اهل هنر است.

معرفی باغ فردوس:

این باغ به نام‌های باغ معیری و موزه سینما مشهور است که در دوران پادشاهی محمدشاه قاجار تاسیس شد، همچنین تنها عمارت اشرافی باقی مانده از دوران قاجار به شمار می‌رود و وسعت این باغ  به هزار متر مربع می‌رسد که شامل سه طبقه است .

باغ فردوس در تاریخ خود مالکان زیادی داشته است و تالار‌ها و سینما‌های مختلفی در آن وجود دارد .

 ۴ تالار‌ مشهور باغ فردوس

باغ فردوس دارای تالارهای با معماری و گچ‌بری‌های منحصر به فردی است این تالارها عبارت‌اند از:

  1. تالار آغازگران: در این تالار تاریخچه سینما، اولین فیلم‌ها، تصاویر و…را مشاهده می‌کنید.

  1. تالار معاصران: در این تالار با پرتره هنرمندان معاصر سینما در زمینه‌های مختلف از جمله: آهنگسازها، بازیگرها، کارگردان‌ها آشنا می‌شوید.

  1. تالار نام‌آوران: یک تالار تاریک که ناگهان نور فلاش با صدای تشویق روشن می‌شود و سپس نام‌آوران هنر به نمایش گذاشته می‌شود.

  1. تالار بین الملل: در این تالار جوایز سینما ایران از جمله: جوایز کن، خرس برلین و…همچنین پوسترهای فیلم‌ها مشاهده می‌شود .

سینماهای باغ فرودس

باغ فردوس دارای سه سالن شامل: سینما تمدن و سینماتوگراف و سینما فردوس است که در آن فیلم‌های سینما کشور اکران می‌شود و در سال ۱۳۷۷ با تلاش هنرمندانی از جمله : عباس کیارستمی، عزت الله انتظامی، غلامرضا جلال امیدی، امید ثباتی، بهزاد رحیمیان و عزیزالله ساعتی در سینماهای باغ فردوس شروع به فعالیت کردند، بنابراین این باغ به موزه سینما مشهور شد و از جمله این سینماها عبارت‌‍ است از:

  • سینما کودک و نوجوان:

    در این بخش تصاویر بازیگران و عروسک‌هایی مانند کلاه قرمزی را مشاهده می‌کنید.

  • سینما دفاع مقدس:

    در این سینما پخش تصاویر و فیلم‌های جنگی مربوط به دوران دفاع مقدس دیده می‌شود.

  • تماشاخانه:

    بازدید کردن از تماشاخانه مانند این است که به تاریخ سفر کنید، در این قسمت سینماهای دهه‌های ۳۰ و۴۰ مشاهده می‌شود.

کافه باغ فردوس تهران

این باغ دارای دو کافه است که هر زمان در هنگام بازدید احساس  خستگی کردید در این کافه‌ها می‌توانید استراحت کنید و از فضای آن لذت ببرید این کافه‌ها شامل:

  • کافه باغ فردوس:

    این کافه در سمت غربی کاخ و بالای سینما توگراف قرار گرفته است که در آن دو قسمت به نام‌های پالت و تراس آفتاب مهتاب قرار دارد، همچنین از جذاب‌ترین قسمت این کافه می‌توان به منو آن اشاره کرد که مانند المان‌های سینما است.

  • کافه ویونا:

    این کافه به دلیل زیبایی منحصر به فرد آن بسیار شلوغ است و انواع نوشیدنی‌ها و غذا‌ها در منو آن دیده می‌شود.

بخش‌های دیگر باغ فردوس

باغ فردوس تهران در دوره‌های مختلف تغییرات بسیاری در آن به وجود آماده است و قسمت‌های دیگری به آن اضافه شده است این بخش‌ها شامل:

  • بخش صدا و دوبله :

    در این قسمت نمایشگاهی دارای ابزار صدا‌برداری و غرفه پدر دوبله ایران علی کسمایی مشاهده می‌شود.

  • اتاق علی حاتمی:

    یک اتاق به کار‌گردان معروف ایران، علی حاتمی اختصاص داده‌اند که در این اتاق ماکتی از وی و عزت الله انتظامی می‌بینید که پشت میز تدوین نشسته‌اند.

  • خانه فرهاد:

    فرهاد یکی از مشهور‌ترین خواننده‌های ایران بود، در این اتاق ساز‌های و وسایل شخصیش را مشاهده می‌کنید.

  • کتاب فروشی:

در ورودی این باغ یک تلویزیون قرمز رنگ قرار دارد که روی آن نوشته شده است ((به جاش کتاب بخونین)) توجه شما را به کتاب فروشی جلب می‌کند.

  • نمایشگاه ارمنه:

تصویر ‌برداری بسیاری از فیلم‌های سیاحتی توسط ارامنه گرفته شده است به همین دلیل این بخش به نمایشگاه ارامنه اختصاص داده‌اند.

مسیر‌های حمل ‌و ‌نقل به باغ فردوس تهران

برای بازدیداز باغ فردوس می‌توانید از مترو، ماشین و اتوبوس استفاده کنید، مسیرهای دسترسی به این باغ عبارتند از:

  • اتوبوس:

    برای بازدید از باغ فردوس می‌توانید سوار خط تجریش -راه آهن شوید و در ایستگاه این باغ از اتوبوس پایین بیاید.

  • ماشین:

    اگر می‌خواهید برای بازدید از این باغ را با ماشین بروید، احتمالا نمی‌توانید جای پارک پیدا کنید و باید ماشین خود را در پارکینگ یا کوچه‌های تجریش پارک کنید.

  • مترو:

یکی از سریع‌ترین وسیله‌ها برای رفتن به باغ فردوس مترو است که می‌توانید در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید، اما باید ۱۰ دقیقه تا رسیدن به باغ پیاده روی کنید با این وجود می‌توانید ادامه راه را با اتوبوس یا تاکسی بروید.

آیا باغ فردوس تهران همیشه باز است؟

با بازدید از این باغ و آشنایی با سینما‌های دوران قدیم و تاریخچه آن‌ها آشنا می‌شوید و همچنین می‌توانید از کافه‌های زیبا این باغ و طبیعت سرسبز آن نهایت لذت را ببرید. با این وجود حتما به روزهای بازدید باغ فردوس تهران توجه کنید زیرا در ایام سوگواری تعطیل است .

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها